Equitat social a la xarxa ferroviària d'Espanya : anàlisi de la xarxa de transport públic ferroviari a les grans ciutats espanyoles
Ceballos Escudero, Judith
Nel·lo, Oriol, 1957-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia

Imprint: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Description: 15 pag.
Abstract: Les grans ciutats espanyoles disposen d'un servei de transport ferroviari relativament extens. Aquests serveis de transport públic poden contribuir a incrementar o reduir les diferències entre els grups socials en relació a l'ús de la ciutat, la gestió del temps, les oportunitats laborals i l'accés als serveis. El present article té per objectiu estudiar la xarxa de transport públic ferroviari de les 6 ciutats capitals de les àrees metropolitanes més poblades d'Espanya: Barcelona, Bilbao, Madrid, Màlaga, Sevilla i València. Aquestes disposen d'un total de 1. 055 estacions, corresponents a serveis de tramvia, ferrocarrils, metro i tren. L'estudi s'ha basat en dades de mobilitat, renda i densitat de població de les àrees metropolitanes i ha utilitzat una metodologia complexa basada en la delimitació i caracterització social de polígons de 500 metres a les estacions mitjançant l'ús de buffers intersecats amb la trama urbanística de cada ciutat. L'estudi mostra, gràcies al càlcul de l'índex de Gini, quin és el nivell d'equitat de la xarxa ferroviària de cada ciutat. S'ha calculat una mitjana de 0,20 pel que fa a l'índex, on únicament Madrid i Bilbao se situen per sobre.
Abstract: In Spain we find an extensive railway transport service, which connects different major centers. At the urban level, public transport services can help increase or decrease the differences between social groups in terms of city use, time management, job opportunities, and access to services. The aim of this article is to study the public rail transport network of the 6 capital cities of the most populated metropolitan areas in Spain. The study is based on the cities of Barcelona, Bilbao, Madrid, Malaga, Seville and Valencia. These have a total of 1. 055 stops, corresponding to tram, railway, metro and train services. The study was based on data on mobility, income and population density for the metropolitan area of Barcelona, and used a complex methodology based on the delimitation and social characterization of polygons of 500 meters in the stations through the use of buffers intersected with the urban fabric of each city. The study shows, thanks to the calculation of the Gini index, the level of equity of the railway network in each city. An average of 0. 20 has been calculated for the index, where only Madrid and Bilbao are above.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Studies: Estudis Territorials i Planejament [4317520]
Study plan: Màster Universitari en Estudis Territorials i Planejament [1475]
Document: Treball de fi de postgrau
Subject: Transport ferroviari ; Índex de Gini ; Buffers ; Corba de Lorenz ; Renda ; Població ; Mobilitat ; Railway transport ; Gini index ; Lorenz curve ; Income ; Population ; Mobility



16 p, 101.6 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Applied Geography Research Group
Research literature > Dissertations > Philosophy and Letters. MT

 Record created 2022-11-15, last modified 2024-04-25



   Favorit i Compartir