Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
«O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : teatro, riso e rito nella "commedia dei diavoli" (If XXI-XXIII)
Pizzimento, Paolo (Università degli Studi di Messina)

Títol variant: «O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : teatre, riure i rite en la "comèdia dels diables" (If XXI-XXIII)
Títol variant: «O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : theater, laughter and ritual in "comedy of devils" (If XXI-XXIII)
Títol variant: «O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : teatro, risa y ritual en la "comedia de los diablos" (If XXI-XXIII)
Títol variant: «O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : théâtre, rire et rituel dans la "comédie des démons" (If XXI-XXIII)
Data: 2022
Resum: Questo articolo analizza, attraverso il filtro dei Performance Studies teorizzati da Richard Schechner, le modalità in cui le categorie di spettacolarità e teatralità emergono dal testo della Divina Commedia. Oggetto specifico dell'analisi è la sequenza dei canti XXI-XXIII dell'Inferno, contrassegnata da un carattere drammatico autonomo, in cui va in scena quella che è stata variamente definita una "farsa", una "rapsodia" o una "commedia" dei diavoli, protagonisti assoluti dell'episodio. Saranno studiati, perciò, i rapporti tra il "microtesto" dei canti XXI-XXIII con il "macrotesto" della Commedia, gli aspetti teatrali e spettacolari dell'episodio e le fonti a cui il Poeta ha guardato per realizzarlo.
Resum: Aquest article analitza, a través del filtre de Performance Studies teoritzat per Richard Schechner, les maneres en què les categories d'espectacularitat i teatralitat sorgeixen del text de la Divina Comèdia. L'objecte concret de l'anàlisi és la seqüència dels cants XXI-XXIII de l'Infern, marcada per un caràcter dramàtic autònom, en què el que s'ha definit de diverses maneres com una "farsa", una "rapsòdia" o una "comèdia" dels diables. , protagonistes absoluts de l'episodi. Per tant, s'estudiaran les relacions entre el "microtext" dels cants XXI-XXIII amb el "macrotext" de la Comèdia, els aspectes teatrals i espectaculars de l'episodi i les fonts a les quals el Poeta va mirar per crear-lo.
Resum: This article analyses, through the filter of Performance Studies theorized by Richard Schechner, the ways in which the categories of spectacle and theatricality emerge from the text of the Divine Comedy. The specific object of the analysis is the sequence of cantos XXI-XXIII of Inferno, marked by an autonomous dramatic character, in which is put on scene what has been variously defined as a "farce", a "rhapsody" or a "comedy" of the devils, absolute protagonists of the episode. Therefore, the relationship between the "microtext" of cantos XXI-XXIII with the "macrotext" of the Comedy, the theatrical and spectacular aspects of the episode and the sources to which the Poet looked to create it will be studied.
Resum: Este artículo analiza, a través del filtro de los estudios de performance teorizados por Richard Schechner, las formas en que las categorías de espectacularidad y teatralidad emergen del texto de la Divina Comedia. El objeto específico del análisis es la secuencia de los cantos XXI-XXIII del Infierno, marcada por un carácter dramático autónomo, en la que lo que ha sido diversamente definido como una "farsa", una "rapsodia" o una "comedia" de los diablos , protagonistas absolutos del episodio. Por tanto, se estudiarán las relaciones entre el "microtexto" de los cantos XXI-XXIII con el "macrotexto" de la Comedia, los aspectos teatrales y espectaculares del episodio y las fuentes a las que recurrió el Poeta para crearlo.
Resum: Cet article analyse, au filtre des Performance Studies théorisées par Richard Schechner, les manières dont les catégories de spectaculaire et de théâtralité émergent du texte de la Divine Comédie. L'objet spécifique de l'analyse est la séquence des chants XXI-XXIII de l'Enfer, marqués par un caractère dramatique autonome, dans lesquels ce qui a été diversement défini comme une "farce", une "rhapsodie" ou une "comédie" des démons , protagonistes absolus de l'épisode. Par conséquent, les relations entre le "microtexte" des chants XXI-XXIII avec le "macrotexte" de la Comédie, les aspects théâtraux et spectaculaires de l'épisode et les sources auxquelles le Poète s'est tourné pour le créer seront étudiées.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Estudios escénicos ; Teatro medieval ; Demonios ; Juglares ; Risa medieval ; "Comedia de los Diablos" ; Performances Studies ; "Commedia dei Diavoli" ; Teatro medievale ; Diavoli ; Giullari ; Riso rituale ; Estudis escènics ; "Comèdia dels Diables" ; Teatre medieval ; Diables ; Jutglars ; Riure ritual ; "Comedy of the devils" ; Medieval theater ; Devils ; Jesters ; Ritual laugh ; Études de performances ; "Comédie des diables" ; Théâtre médiéval ; Bouffons ; Riz rituel
Publicat a: Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 11-28 (Monogràfic) , ISSN 2385-5355

Adreça original: https://revistes.uab.cat/dea/article/view/v9-pizzimento
DOI: 10.5565/rev/dea.161


18 p, 180.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Dante e L'Arte
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-12-23, darrera modificació el 2023-10-29



   Favorit i Compartir