Mètodes, Dissenys i Tècniques d'Investigació [102566]
Granero Perez, Rosario
Fornieles Deu, Albert
Portell Vidal, Mariona
Ayala-Rojas, Rocío Elena
Vives Brosa, Jaume
Pardo Garrido, Alfredo
Redolar Ripoll, Diego
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Títol variant: Research Methods, Design and Techniques
Títol variant: Métodos, Diseños y Técnicas de Investigación
Data: 2023-24
Resum: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" és la primera assignatura metodològica del pla d'estudis de Psicologia i pertany a la matèria "Estadística". S'imparteix el segon semestre de primer curs. Aquesta ubicació pretén afavorir una adequada transferència de competències metodològiques a les restants matèries. Així mateix, hauria de proporcionar les bases indispensables per a un correcte aprofitament de les restants assignatures metodològiques que la segueixen i complementen. Els objectius formatius de l'assignatura són: Capacitar a l'alumnat en la comprensió de la lògica de la investigació psicològica i dels elements bàsics 1 Capacitar a l'alumnat en la comprensió de la lògica de la investigació psicològica i dels elements bàsics que condicionen la validesa d'una investigació. Iniciar-los en la cerca bibliogràfica i la lectura crítica d'articles d'investigació, valorant l'adequació dels diferents mètodes, dissenys i tècniques d'investigació en funció de les característiques del problema plantejat. Introduir i presentar les idees i els conceptes fonamentals de l'anàlisi de dades, amb exemples concrets, tant en la investigació com en la psicologia aplicada. S'espera que en finalitzar l'assignatura l'alumnat sigui capaç de: Comprendre els supòsits en què es basa la lògica de la investigació científica. Conèixer els principis ètics de la investigació psicològica. Identificar els elements i fases implicades en la realització d'una investigació Identificar els diferents tipus de variables que intervenen en una investigació. Diferenciar les alternatives metodològiques utilitzades en la investigació psicològica. Conèixer les característiques dels dissenys utilitzats habitualment en Psicologia. Avaluar el procés d'investigació a través dels criteris de qualitat desenvolupats dins de cada tradició (fiabilitat, validesa, triangulació, rellevància, etc. ). Aplicar els procediments bàsics relacionats amb la recerca documental i ser capaç d'organitzar i sistematitzar la bibliografia científica revisada. Distingir el nivell de mesura amb què s'han obtingut unes dades, com a requisit imprescindible, per seleccionar adequadament les corresponents anàlisis gràfiques i els estadístics o índexs a calcular. Manejar els índexs estadístics descriptius a fi de resumir les dades i interpretar correctament els resultats obtinguts. Conèixer el vocabulari metodològic bàsic en català, espanyol i anglès. Conèixer els estàndards de publicació de treballs de l'American Psychological Association. Conèixer els elements bàsics de maneig dels programes d'anàlisi estadística.
Resum: "Methods, Designs and Research Techniques" is the first methodological subject of the Psychology syllabus, and it belongs to the area of "Statistics". It is scheduled for the second semester of the first year of the syllabus, in order to facilitate transfer of the methodological competences to the other subjects. Likewise, it should provide the essential basis for correctly applying the content of the remaining methodological subjects. The main objectives of the subject are to do the following: Enable students to understand the logic of psychological research and the basic elements underlying the validity of a scientific study. Introduce students to literature searching and to the critical reading of research articles, assessing the 1 Introduce students to literature searching and to the critical reading of research articles, assessing the suitability of different methods, designs and techniques to the characteristics of the research problems. Introduce and present the ideas and fundamental concepts of data analysis, with specific examples, both from research and from applied psychology. It is expected that at the end of the course the student will be able to do the following: Understand the assumptions on which the logic of scientific research is based. Know the ethical principles of psychological research. Identify the elements and phases involved in carrying out scientific research. Differentiate between the methodological perspectives used in psychological research. Know the characteristics of the designs commonly used in Psychology. Evaluate the research process through the quality criteria developed within each tradition (reliability, validity, triangulation, relevance, etc. ). Apply basic procedures related to literature searching and organize and systematize the scientific sources reviewed. Distinguish the level of measurement for the data obtained and analyzed, as an indispensable requirement for properly selecting the appropriate graphical procedures and the statisticalindices/methods. Manage descriptive statistical indices in order to summarize the data and correctly interpret the results obtained. Know the basic methodological vocabulary in Catalan, Spanish and English languages. Know the standards of publication of research works of the American Psychological Association. Know the basic elements of the management of statistical analysis programs.
Resum: "Métodos, diseños y técnicas de investigación" es la primera asignatura metodológica del plan de estudios de psicología, y pertenece a la materia "Estadística". Se imparte en el segundo semestre de primer curso. Esta ubicación pretende favorecer una adecuada transferencia de competencias metodológicas a las materias restantes, así como también proporcionar las bases indispensables para un correcto aprovechamiento de las restantes asignaturas metodológicas que la siguen y complementan. Los objetivos formativos son: Capacitar en la comprensión de la lógica de la investigación psicológica y de los elementos básicos 1 Capacitar en la comprensión de la lógica de la investigación psicológica y de los elementos básicos que condicionan la validez de una investigación. Iniciar en la búsqueda bibliográfica y en la lectura crítica de artículos de investigación, valorando la adecuación de los diferentes métodos, diseños y técnicas de investigación en función de las características del problema planteado. Introducir y presentar las ideas y los conceptos fundamentales de análisis de datos, con ejemplos concretos, tanto en la investigación como en la psicología aplicada Se espera que al finalizar la asignatura el alumnado sea capaz de: Comprender los supuestos en los que se basa la lógica de la investigación científica. Conocer los principios éticos de la investigación psicológica. Identificar los elementos y fases implicadas en la realización de una investigación. Identificar los diferentes tipos de variables que intervienen en una investigación. Diferenciar las alternativas metodológicas utilizadas en la investigación psicológica. Conocer las características de los diseños utilizados habitualmente en psicología. Evaluar el proceso de investigación a través de los criterios de calidad desarrollados dentro de cada tradición (fiabilidad, validez, triangulación, relevancia, etc). Aplicar los procedimientos básicos relacionados con la búsqueda documental y ser capaz de organizar y sistematizar la bibliografía científica revisada. Distinguir el nivel de medida en que se han obtenidos unos datos, como un requisito imprescindible para seleccionar adecuadamente los correspondientes análisis gráficos y los estadísticos o índices a calcular. Manejar los índices estadísticos descriptivos con la finalidad de resumir los datos e interpretar correctamente los resultados obtenidos. Conocer el vocabulario metodológico básico en catalán, español e inglés. Conocer los estándares de publicación de trabajos de la American Psychological Association. Conocer los elementos básicos de manejo de programas de análisis estadístico.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Grau en Psicologia [1485] ; Grau en Psicologia [954]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 117.8 KB

Anglès
8 p, 115.8 KB

Castellà
8 p, 117.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-07-01, darrera modificació el 2024-03-15



   Favorit i Compartir