Medicina i Cirurgia V [106703]
Rigla Cros, Maria Mercedes
Puig Domingo, Manuel Luis
Sahuquillo Barris, Joan
Navarro Soto, Salvador
Julián Ibáñez, Juan Francisco
Álvarez Sabín, José
Corcoy i Pla, Rosa
Moral Duarte, Antonio
Guirao Garriga, Fco. Javier
Kulisevsky Bojarski, Jaime
Simó Canonge, Rafael
Estela Herrero, Jorge
Dominguez Alonso, Carlos Javier
Millan Torne, Monica
Vilallonga Puy, Ramon
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Títol variant: Medicine and Surgery V
Títol variant: Medicina y Cirugía V
Data: 2023-24
Resum: Endocrinologia: 1. Adquirir coneixement (etiologia, clínica, diagnòstic, tractament i rehabilitació) de les patologies endocrinològiques, de la nutrició i metabolisme, i desenvolupar actituds i aptituds per la cura del pacient amb patologia endocrinològica, metabòlica i nutricional. 2. Obtenir, classificar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar les proves complementàries. 3. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant la importància de la formació continuada. 4. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 5. Conèixer i tractar les malalties endocrinològiques, nutricionals i del metabolisme més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 6. Aplicar mètodes de medicina preventiva per tal de disminuir la freqüència d'aquestes malalties. Neurologia: La matèria Neurologia-Neurocirurgia dins de l'assignatura MIC V està programada en cinquè curs del Grau de Medicina. Al final del període de formació, on el coneixement de l'alumne li permet afrontar al pacient amb molèsties que impliquen el sistema nerviós, per fer un diagnòstic sindròmic, d'acord amb la simptomatologia observada, plantejar una topografia lesional, el que permetrà d'acord amb la clínica i les proves complementàries, establir la causa etiològica, per permetre la realització d'un pronòstic i tractament. Aquesta guia docent proposa mecanismes d'ensenyament i aprenentatge dirigits a obtenir uns objectius preestablerts i definits a priori, que poden i s'han de modificar al llarg del temps per tal d'adaptar-los a noves necessitats. L'estudiant ha d'haver adquirit: 1. El coneixement, actituds i aptituds per a la cura del pacient amb patologia neurològica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtenir, classificar, utilitzar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar proves complementàries. 3. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 4. Conèixer i tractar les malalties neurològiques més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 5. Aplicar mètodes de la medicina preventiva per disminuir la freqüència de malaltia neurològica. 6. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant el concepte de formació continuada. Competències (llistat segons memòria del grau) Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà. E26 Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca. T07 Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. T05 2 Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. T05 Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies. E51 Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades. E40 Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic. T06 Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal. E43 Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes. E39 Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics. E36 Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental. E37 Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut. E10 Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata. E41 Resultats d'aprenentatge (llistat segons memòria del grau) 1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament. 2. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca. 3. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià. 4. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses , dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià. 5. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició. 6. Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies. 7. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 8. Donar la informació de manera comprensible i prudent, incloent-hi les mesures preventives per evitar el contagi i la propagació de la malaltia. 9. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 10. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà. 11. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients. 12. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 13. Formular hipòtesis irecollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic. 14. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa. 15. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig. 16. Identificar les patologies del sistema immunitari, el seu diagnòstic i el seu maneig. 17. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 18. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els 3 18. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments. 19. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat. 20. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor. 21. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.
Resum: Endocrinology: Acquire knowledge (etiology, clinic, diagnosis, treatment and rehabilitation) of endocrinological pathologies, nutrition and metabolism, and develop attitudes and skills for the care of patients with endocrinological, metabolic and nutritional pathology. Obtain, classify and analyze information provided by the patient and his environment, as well as use and interpret complementary tests. Handle the specific bibliography using all the available means of information, stressing the importance of continuing education. Establish an order of problems and resources, in order to plan and realize a scale of priorities and objectives. Know and treat the most common endocrinological, nutritional and metabolic diseases, assessing life-threatening and urgent processes. Apply methods of preventive medicine in order to reduce the frequency of these diseases. Neurology: The subject Neurology-Neurosurgery within the subject MIC V is scheduled in the fifth year of the Degree of Medicine. At the end of the training period, where the student's knowledge allows him to face the patient with discomfort involving the nervous system, to make a syndromic diagnosis, in accordance with the observed symptoms, to propose a lesional topography, which will allow d 'according to the clinic and the complementary tests, establish the etiological cause, to allow the realization of a prognosis and treatment. This teaching guide proposes teaching and learning mechanisms aimed at obtaining pre-established and a priori defined objectives, which can and must be modified over time in order to adapt them to new needs. The student must have acquired: 1. The knowledge, attitudes and aptitudes for the care of the patient with neurological-neurosurgical pathology. 2. Know how to obtain, classify, use and analyze the information provided by the patient and his environment, as well as use and interpret complementary tests. 3. Establish an order of problems and resources, in order to plan and realize a scale of priorities and objectives. 4. Know and treat the most common neurological diseases, evaluating life-threatening and urgent processes. 5. Apply methods of preventive medicine to reduce the frequency of neurological disease. 6. Handle the specific bibliography using all available information means, stressing the concept of continuing education. Competencies (listed according to degree report) Demonstrate that you understand the manifestations of the disease on the structure and function of the human body. E26 Demonstrate a basic level of research skills. T07 Demonstrate, in professional activity, a critical, creative and research-oriented point of view. T05 Appropriately give the patient and/or companion relevant information about the pathological process, the bases and consequences, including bad news. E51 2 and consequences, including bad news. E51 Elaborate a diagnostic orientation and establish a reasoned action strategy, evaluating the results of the history and physical examination, as well as the subsequent results of the indicated complementary examinations. E40 Formulate hypotheses and collect and critically assess information for problem solving following the scientific method. T06 Indicate the most appropriate therapy for the most prevalent acute and chronic processes, as well as for terminally ill patients. E43 Indicate the basic diagnostic techniques and procedures and analyze and interpret the results to better specify the nature of the problems. E39 Obtain and prepare a clinical history that contains all the relevant information, structured and focused on the patient, taking into account all age groups, sex, cultural, social and ethnic factors. E36 Carry out a general physical examination and by systems, appropriate to the patient's age and sex, in a complete and systematic way and a mental assessment. E37 Recognize their role in multiprofessional teams, assuming leadership when appropriate, both for the provision of health care and in interventions for health promotion. E10 Recognize and act in situations that put life in immediate danger and those others that require immediate attention. E41 Learning outcomes (listed according to degree report) Anticipate and contrast information to make decisions correctly. Demonstrate a basic level of research skills. Demonstrate, in the professional activity, a critical, creative and research-oriented point of view. Describe the affectation by organs and systems of the locomotor system, of blood diseases, of the cardiocirculatory system, of the digestive system, respiratory system, infectious diseases, endocrine, nervous, genitourinary systems and the elderly. Describe the main pathological situations of the locomotor system, the blood, the organs of the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine systems, the nervous system, the genitourinary system and of the old man Describe the main pathological situations of nutrition. Detail the steps and procedures to follow to communicate bad news. Design the treatment in the main pathologies of the blood and hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine system, the nervous system, the nervous system, the nephrogenitourinary system and retroperitoneal, of the elderly and of the locomotor system. Give information in an understandable and prudent way, including preventive measures to avoid contagion and the spread of the disease. Carry out an adequate physical examination for the main pathologies of the blood and hematopoietic system, of the cardiocirculatory system, of the digestive system, of the respiratory system, of infectious diseases, of the endocrine system, of the nervous system, of the nephrogenitourinary system and retroperitoneum, of the elderly and of the locomotor apparatus. Explain the mechanisms by which disease affects the structure and function of the human body. Explain the multidisciplinary intervention during the patient care process. Express the most likely diagnosis in the main pathologies of the blood and hematopoietic system, of the cardiovascular system, of the digestive system, of the respiratory system, of infectious diseases, of the endocrine system, of the nervous system, of the nervous system, of the system nephrogenitourinary and retroperitoneal, of the elderly and of the locomotor system. Formulate hypotheses and collect and critically evaluate information for problem solving following the scientific method. Identify the basics of palliative medicine. Identify the tumor disease, its diagnosis and management. Identify the pathologies of the immune system, their diagnosis and their management. Indicate the appropriate complementary examinations for the diagnosis of the main diseases of the blood and hematopoietic system, the cardiovascular system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary system and retroperitoneal, of the elderly and of the locomotor system. Inform the patient, adequately and with as much information as possible, about the state of health, the diagnostic steps, complementary examinations and treatments. 3 diagnostic steps, complementary examinations and treatments. Perform basic and advanced life support maneuvers. Carry out a history that guides the diagnosis of the main diseases of the blood and hematopoietic system, the cardiocirculatory system, the digestive system, the respiratory system, infectious diseases, the endocrine system, the nervous system, the nephrogenitourinary system and retroperitoneum, of the elderly and of the locomotor apparatus. Assess the changes in clinical parameters at different ages.
Resum: Endocrinología: 1. Adquirir conocimiento (etiología, clínica, diagnóstico, tratamiento y rehabilitación) de las patologías endocrinológicas, de la nutrición y metabolismo, y desarrollar actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología endocrinológica, metabólica y nutricional. 2. Obtener, clasificar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar las pruebas complementarias. 3. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando la importancia de la formación continua. 4. Establecer un orden de problemas y recursos para planear y realizar una escala de prioridades y objetivos. 5. Conocer y tratar las enfermedades endocrinológicas, nutricionales y del metabolismo más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes. 6. Aplicar métodos de medicina preventiva para disminuir la frecuencia de estas enfermedades. Neurología: La materia Neurología-Neurocirugía dentro de la asignatura MIC V está programada en quinto curso del Grado de Medicina. Al final del período de formación, donde el conocimiento del alumno le permite afrontar al paciente con molestias que implican el sistema nervioso, para realizar un diagnóstico sindrómico, de acuerdo con la sintomatología observada, plantear una topografía lesional, lo que permitirá de acuerdo con la clínica y las pruebas complementarias, establecer la causa etiológica, para permitir la realización de un pronóstico y tratamiento. Esta guía docente propone mecanismos de enseñanza y aprendizaje dirigidos a obtener unos objetivos preestablecidos y definidos a priori, que pueden y deben modificarse a lo largo deltiempo para adaptarlos a nuevas necesidades. El estudiante debe haber adquirido: 1. El conocimiento, actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología neurológica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtener, clasificar, utilizar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar pruebas complementarias. 3. Establecer un orden de problemas y recursos, para planear y realizar una escala de prioridades y objetivos. 4. Conocer y tratar las enfermedades neurológicas más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes. 5. Aplicar métodos de la medicina preventiva para disminuir la frecuencia de enfermedad neurológica. 6. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando el concepto de formación continua. Competencias (listado según memoria del grado) 2 Demostrar que comprende las manifestaciones de la enfermedad sobre la estructura y función del cuerpo humano. E26 Demostrar un nivel básico de habilidades de investigación. T07 Demostrar, en su actividad profesional, un punto de vista crítico, creativo y orientado a la investigación. T05 Dar adecuadamente al paciente y/o acompañando la información pertinente sobre el proceso patológico, sus bases y consecuencias, incluidas las malas noticias. E51 Elaborar una orientación diagnóstica y establecer una estrategia de actuación razonada, valorando los resultados de la anamnesis y la exploración física, así como los resultados posteriores de las exploraciones complementarias indicadas. Formular hipótesis y recoger y valorar de forma crítica la información para la resolución de problemas siguiendo el método científico. T06 Indicar la terapéutica más adecuada de los procesos agudos y crónicos más prevalentes, así como de los enfermos en fase terminal. E43 Indicar las técnicas y procedimientos básicos de diagnosis y analizar e interpretar los resultados para precisar mejor la naturaleza de los problemas. E39 Obtener y elaborar una historia clínica que contenga toda la información relevante, estructurada y centrada en el paciente, teniendo en cuenta todos los grupos de edad, sexo, factores culturales, sociales y étnicos. E36 Realizar un examen físico general y por sistemas, apropiado a la edad del paciente y al sexo, de forma completa y sistemática y una valoración mental. E37 Reconocer su papel en equipos multiprofesionales, asumiendo el liderazgo cuando sea apropiado, tanto para el suministro de cuidados de salud como en las intervenciones para la promoción de la salud. E10 Reconocer y actuar en las situaciones que ponen la vida en peligro inmediato y aquellas otras que requieren atención inmediata. E41 Resultados de aprendizaje (listado según memoria del grado) 1. Anticipar y contrastar la información para tomar decisiones correctamente. 2. Demostrar un nivel básico de habilidades de investigación. 3. Demostrar, en la actividad profesional, un punto de vista crítico, creativo y orientado a la investigación. Describir la afectación por órganos y sistemas del aparato locomotor, de las enfermedades de la sangre, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de las patologías infecciosas, de los sistemas endocrino, nervioso, genitourinario y del anciano. 4. Describir las principales situaciones patológicas del aparato locomotor, de la sangre, de los órganos del sistemacardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de las patologías infecciosas, de los sistemas endocrinos, del sistema nervioso, del sistema genitourinario y del anciano. 5. Describir las principales situaciones patológicas de la nutrición. 6. Detallar los pasos y procedimientos a seguir para comunicar malas noticias. 7. Diseñar el tratamiento en las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 8. Dar la información de forma comprensible y prudente, incluyendo las medidas preventivas para evitar el contagio y propagación de la enfermedad. 9. Realizar un examen físico adecuado para las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de enfermedades infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneo, del anciano y del aparato locomotor. 10. Explicar los mecanismos por los que la enfermedad afecta a la estructura y función del cuerpo humano. 11. Explicar la intervención multidisciplinar durante el proceso asistencial de los pacientes. 12. Expresar el diagnóstico más probable en las principales patologías de la sangre y sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 13. Formular hipótesis y recoger y valorar de forma crítica la información para la resolución de problemas siguiendo el método científico. 14. Identificar los cimientos de la medicina paliativa. 15. Identificar la enfermedad tumoral, su diagnóstico y manejo. 3 15. Identificar la enfermedad tumoral, su diagnóstico y manejo. 16. Identificar las patologías del sistema inmunitario, su diagnóstico y su manejo. 17. Indicar las exploraciones complementarias adecuadas para el diagnóstico de las principales enfermedades de la sangre y el sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneal, del anciano y del aparato locomotor. 18. Informar al paciente, adecuadamente y con la máxima información posible, sobre el estado de salud, los pasos diagnósticos, las exploraciones complementarias y los tratamientos. 19. Realizar maniobras de soporte vital básico y avanzado. 20. Realizar una historia que oriente el diagnóstico de las principales enfermedades de la sangre y del sistema hematopoyético, del sistema cardiocirculatorio, del aparato digestivo, del aparato respiratorio, de enfermedades infecciosas, del sistema endocrino, del sistema nervioso, del sistema nefrogenitourinario y retroperitoneo, del anciano y del aparato locomotor. 21. Valorar las modificaciones de los parámetros clínicos en las distintas edades.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Medicina [2502442]
Pla d'estudis: Grau en Medicina [1509]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
14 p, 134.7 KB

Anglès
12 p, 123.5 KB

Castellà
12 p, 124.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-07-14, darrera modificació el 2024-01-08



   Favorit i Compartir