Noves masculinitats : una proposta didàctica per trencar amb els estereotips de la masculinitat hegemònica
Pérez Urbano, Irene
Muzzi, Sandra, dir. (Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicación: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Resumen: Els adolescents continuen associant la masculinitat a una visió hegemònica (Pescador, 2018) i, per tant, és essencial poder fer actuacions educatives que considerin la masculinitat com a eix vertebral (Ríos, 2013). En aquesta recerca es presenta una proposta didàctica per tal de poder aconseguir un canvi respecte a la idea de l'alumnat sobre Què és ser un home?, partint de la reflexió sobre estereotips associats a la masculinitat hegemònica exposats per diferents referents teòrics. Seguidament, s'ha aplicat a dues aules de cicle superior per ser testat i analitzat. D'aquesta manera, els resultats i l'anàlisi mostren que la proposta didàctica és vàlida i que permet conduir cap a aquest canvi de la visió de l'home, gràcies a recursos i materials que connecten de manera directa amb la seva realitat. Finalment, com a conclusions, s'observa que aquesta proposta didàctica és un recurs transferible i eficaç per a tractar aquest contingut de perspectiva de gènere a les escoles.
Resumen: Los adolescentes continúan asociando la masculinidad a una visión hegemónica (Pescador, 2018) y, por lo tanto, es esencial poder hacer actuaciones educativas que consideren la masculinidad como eje vertebrador (Ríos, 2013). En esta investigación se presenta una propuesta didáctica para poder conseguir un cambio respecto a la idea del alumnado sobre ¿Qué es ser un hombre?, partiendo de la reflexión sobre los estereotipos asociados a la masculinidad hegemónica expuestos por diferentes referentes teóricos. A continuación, se ha aplicado en dos aulas de ciclo superior para ser testado y analizado. De esta manera, los resultados y el análisis muestran que la propuesta didáctica es válida y que permite producir este cambio de cisión del hombre, gracias a recursos y materiales que conectan de manera directa con su realidad. Finalmente, como conclusión, se observa que esta propuesta didáctica es un recurso transferible y eficaz para tratar este contenido de perspectiva de género en las escuelas.
Resumen: Nowadays, teenagers still associate masculinity to an hegemonic vision (Pescador, 2018) and, so it is essential to be able to carry out educational activities that consider this topic the backbone of the didactic proposal (Ríos, 2013). In this research, a didactic proposal is presented in order to be able to achieve a change regarding the students' idea of What is it to be a man? starting from the reflection on stereotypes associated with hegemonic masculinity exposed by different theoretical references. Then, it has been applied in two upper primary level classrooms to be tested and analysed. Therefore, the results and the analysis show that the didactic proposal is valid, and so it allows the change over the vision of what is to be a man, thanks to the resources and materials which connect directly with the students' reality. Finally, as a conclusion, it is noted that the didactic proposal is a transferable resource and effective in dealing with this content about gender perspective in schools.
Nota: Premi UAB de l'Observatori per a la Igualtat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 8a Edició, curs 2022-2023
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [1140]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Noves masculinitats ; Masculinitat hegemònica ; Home ; Perspectiva de gènere ; Estereotips de gènere ; Proposta didàctica ; Capses d'aprenentatge ; Nuevas masculinidades ; Masculinidad hegemónica ; Hombre ; Perspectiva de género ; Estereotipos de género ; Propuesta didáctica ; Cajas de aprendizaje ; New masculinities ; Hegemonic masculinity ; Man ; Gender perspective ; Genderr stereotypes ; Didactic proposal ; Learning boxes



56 p, 932.4 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Premios UAB. TFG

 Registro creado el 2023-07-18, última modificación el 2024-04-17



   Favorit i Compartir