Informe final de l'avaluació d'impacte als entorns escolars pacificats a la ciutat de Barcelona pel programa Protegim les Escoles. Període, 2021-2023
Ubalde-Lopez, M (ISGlobal)
Honey-Rosés, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Núñez-Tobajas, Zulema
García-Malo, T.
Abiétar, D. G.
Daher , C.
Márquez, S.
Cirach, M.
Ballbé Ortí, Andrea (Ajuntament de Barcelona)
Calvo Sánchez, Raquel (Ajuntament de Barcelona)
Miquel Amengual, A. (Ajuntament de Barcelona)
Antenas, G.
Aparicio, O.
Berrón, A.
Colom, M.
Cholbi, J.
Fernández, G.
Flores, G.
García, B.
Hurtado, A.
Jurado, B.
Palomeque, O.
Sobrino, M.
Valls, I.

Publicació: ISGlobal : Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals : Ajuntament de Barcelona, 2023
Descripció: 290 pag.
Resum: Aquest informe resumeix l'impacte de les pacificacions implementades en el 2021 i el 2022-2023 pel Programa Protegim Les Escoles a la ciutat de Barcelona, que té com a objectiu transformar entorns escolars en nous espais més segurs i saludables per a tota la comunitat. Objectiu i metodologia. L'objectiu general de l'estudi és fer una avaluació d'impacte de les pacificacions implementades en els entorns escolars en el flux de trànsit motoritzat i vianants, l'ús de l'espai públic, el joc al carrer fora de l'horari d'entrada i sortida de les escoles, i la qualitat de l'aire. Aquesta metodologia recull així els canvis en l'ús de l'espai públic i qualitat ambiental, pels infants i les seves famílies, però també per la resta de la comunitat. L'estudi es basa en observacions sistemàtiques i percepcions de l'espai públic, en horari de matí (10:00-12:00) i tarda (17:00-19:00), així com mesures de la qualitat de l'aire (nivells de NO2) realitzades abans i després d'implementar les pacificacions en entorns escolars, comparant-los amb entorns de control similars on no s'han fet actuacions. Aquesta metodologia ens permet entendre millor quins canvis estan directament relacionats amb les intervencions i fer millores per a futures accions. Conclusions. Cal emmarcar les transformacions i l'avaluació d'impacte coincidint en un context d'incertesa de sortida del desconfinament i restriccions d'ús de l'espai públic per la Covid-19 durant el 2021, en el que de manera gradual es va anar recuperant l'ús del carrer, la interacció social, la percepció del benestar general i de l'entorn. Aquesta situació pot haver influenciat alguns dels indicadors i resultats durant el període d'avaluació. Les principals conclusions de l'estudi es resumeixen en els següents punts: Les pacificacions dels entorns escolars han creat espais de convivència més inclusius i saludables per als nens i nenes i la resta de la comunitat. Les pacificacions totals (Carrers Escola) han reduït significativament el flux de trànsit motoritzat (sobretot cotxes i motos), augmentat l'ús de l'espai públic per tota la comunitat i promogut el joc al carrer, especialment a la tarda. La reducció del trànsit motoritzat ha augmentat l'activitat física i les relacions socials entre els infants, especialment en les nenes, contribuint a millorar la seva salut física i emocional. Les pacificacions han contribuït a una millora en la qualitat de l'aire, amb una reducció dels nivells de NO2, beneficiant la salut respiratòria, cardiovascular i neurològica de la població. L'ús de l ́espai públic, el joc al carrer i la proporció de nenes jugant ha augmentat en les pacificacions parcials implementades en el 2022-2023, probablement en relació amb adaptacions realitzades respecte a les del 2021 i a un efecte de consolidació de les transformacions. Les pacificacions parcials implementades en el 2022-2023 consoliden els resultats de les anteriors, implementades en el 2021, en quant a l'augment en el flux de vianants, la reducció del flux de trànsit motoritzat i millora de la qualitat de l'aire. En general les percepcions de les persones usuàries de l'espai públic han millorat després de les transformacions a tots els entorns, destaca la millora de la percepció de seguretat als xamfrans. L'extensió limitada de les àrees transformades, la seva ubicació i probablement els criteris de selecció per ser els entorns pacificats, condicionen el recompte de persones usuàries i vehicles circulant i, per tant, la magnitud dels canvis observats atribuïbles a les pacificacions. Implementar mesures de pacificació més contundents en àrees de major extensió, juntament amb d'altres complementàries als carrers del voltant de les escoles contribuirà a escalar els resultats observats i maximitzar els beneficis en salut i seguretat associats. L'avaluació d'impacte adequada, des de la fase de disseny dels programes d'intervenció urbana, és crucial per atribuir els canvis observats a les intervencions implementades. El programa Protegim Les Escoles és una peça clau per aconseguir una ciutat pacificada i saludable, com a eina de transformació per poblacions vulnerables i tota la ciutadania.
Nota: Unidad de excelencia María de Maeztu CEX2019-000940-M
Nota: Aquest estudi forma part de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut del ISGlobal, dirigida per Mark Nieuwenhuijsen i coordinada per la Carolyn Daher.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Informe
Matèria: School streets ; Carrers escoles ; Pacificacions ; Joc ; Barcelona



290 p, 32.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències > Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA)
Documents de recerca > Estudis

 Registre creat el 2024-02-21, darrera modificació el 2024-05-08



   Favorit i Compartir