Factores constituyentes identitarios en la maestra de educación infantil
Robinson Seisdedos, María Soledad ![ORCID Identifier](/img/uab/orcid.ico)
(Universidad de Valparaiso (Xile))
Tejada Fernández, José ![ORCID Identifier](/img/uab/orcid.ico)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Blanch Gelabert, Sílvia ![ORCID Identifier](/img/uab/orcid.ico)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Additional title: |
Identity Constituent Factors in the Early Childhood Teacher |
Date: |
2021 |
Abstract: |
El presente artículo analiza los factores claves que inciden en la construcción identitaria de la educadora infantil en sus primeros años de trabajo y en diferentes realidades educativas. La metodología aplicada consistió en un estudio de caso múltiple, con particularidades de tipo biográfico-narrativo, y la recogida de información se realizó a través de relatos de vida, específicamente incidentes críticos y biogramas, junto con entrevistas semiestructuradas y grupos focales. Los resultados dan cuenta de tres grandes dimensiones: biográfica, formación inicial y ejercicio profesional. Los hallazgos permiten concluir que el proceso de construcción identitaria resulta ser complejo, relacional, contextual y variable. |
Abstract: |
This article analyzed the key factors that affect the identity construction of the early childhood educator in his/her first years of work and in different educational realities. The methodology consisted of a multiple case study with particularities of a biographical type narrative and the collection of information was carried out through life stories, specifically critical incidents and biograms, together with semi-structured interviews and a focus group. Results showed three large dimensions: biographical, initial education and professional practice. The findings allowed us to conclude that the identity construction process turns out to be complex, relational, contextual and variable. |
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. ![Creative Commons](/img/licenses/by.ico) |
Language: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
Identidad ;
Desarrollo de la carrera ;
Transición a la vida activa ;
Educación de la primera infancia ;
Escuela de párvulos ;
Identity ;
Career development ;
Transition from school to work ;
Early childhood education ;
Nursery school |
Published in: |
Magis, Vol. 14 (2021) , p. 1-24, ISSN 2027-1182 |
DOI: 10.11144/Javeriana.m14.fcim
The record appears in these collections:
Articles >
Research articlesArticles >
Published articles
Record created 2024-02-22, last modified 2024-05-04