Enhancing the problem solving competence in sixth grade : Design and revision of a didactic sequence
Hernández Ruíz, Sara
Rojas Sateler, Francisco Javier Lucas, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Potenciant la competència de resolució de problemes a sisè de primària : Disseny i revisió d'una seqüència didàctica
Título variante: Potenciando la competencia para la resolución de problemas en sexto grado : Diseño y revisión de una secuencia didáctica
Publicación: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024
Resumen: Aquesta recerca aborda la importància de la resolució de problemes en el marc educatiu català i presenta una seqüència didàctica dirigida a avaluar la competència de resolució de problemes dels estudiants de sisè grau. A través d'una interacció de diàleg amb un grup focal de professors, l'estudi examina l'eficàcia de la seqüència. L'anàlisi de dades es va dur a terme utilitzant l'anàlisi temàtica de les transcripcions d'entrevistes per identificar patrons i temes rellevants. Durant l'entrevista es va demostrar la importància d'aclarir el concepte de problemes matemàtics, la utilitat del procés estructurat de resolució de problemes, la necessitat de més temps per a la metacognició, i la diversitat de materials que van ajudar a la creació de la segona versió de la seqüència didàctica. L'estudi va validar un enfocament estructurat basat en els passos de resolució de problemes de Polya i va identificar àrees clau per millorar l'ensenyament de les matemàtiques. No obstant això, les limitacions inclouen la falta de temps i recursos i la necessitat de precaució a l'hora d'extrapolar els resultats a altres contextos educatius.
Resumen: Esta investigación aborda la importancia de la resolución de problemas en el marco educativo catalán y presenta una secuencia didáctica dirigida a evaluar la competencia de resolución de problemas de los estudiantes de sexto grado. A través de una interacción de diálogo con un grupo focal de profesores, el estudio examina la eficacia de la secuencia. El análisis de datos se llevó a cabo utilizando el análisis temático de las transcripciones de entrevistas para identificar patrones y temas relevantes. Durante la entrevista se demostró la importancia de aclarar el concepto de problemas matemáticos, la utilidad del proceso estructurado de resolución de problemas, la necesidad de más tiempo para la metacognición, y la diversidad de materiales que ayudaron a la creación de la segunda versión de la secuencia didáctica. El estudio validó un enfoque estructurado basado en los pasos de resolución de problemas de Polya e identificó áreas clave para mejorar la enseñanza de las matemáticas. Sin embargo, las limitaciones incluyen la falta de tiempo y recursos y la necesidad de precaución en la hora de extrapolar los resultados a otros contextos educativos.
Resumen: This research addresses the importance of problem solving in the Catalan educational framework and presents a didactic sequence aimed at assessing sixth grade students' problem solving competence. Through a dialogue interaction with a focus group of teachers, the study examines the effectiveness of the sequence. Data analysis was conducted using thematic analysis of interview transcripts to identify relevant patterns and themes. During the interview, the importance of clarifying the concept of mathematical problems, the usefulness of the structured problem solving process, the need for more time for metacognition, and the diversity of materials that helped in the creation of the second version of the didactic sequence were demonstrated. The study validated a structured approach based on Polya's problem-solving steps and identified key areas for improving mathematics teaching. However, limitations include the lack of time and resources and the need for caution in extrapolating the results to other educational contexts.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Anglès
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [1140]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Resolució de problemes ; Seqüència didàctica ; Anàlisi temàtic ; Entrevistes ; Materials manipulatius ; Resolución de problemas ; Secuencia didáctica ; Análisis temático ; Entrevistas ; Materiales manipulativos ; Problem solving ; Teaching mathematics ; Thematic analysis ; Interviews ; Manipulative materials



69 p, 1.2 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2024-09-23, última modificación el 2024-09-27



   Favorit i Compartir