Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
La alfabetización ambiental del futuro profesorado de infantil y primaria en Andalucía
Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla)
Solís Ramírez, Emilio (Universidad de Sevilla)
Jiménez Fontana, Rocío (Universidad de Cádiz)
Rodríguez Pérez, Lucía (Universidad de Cádiz)

Additional title: The Environmental Literacy of Future Pre-School and Primary School Teachers in Andalusia
Date: 2024
Abstract: Se pretende detectar el grado de alfabetización ambiental del profesorado de educación infantil y primaria en formación inicial de las universidades públicas de Andalucía. Para ello se utiliza un cuestionario (CDA) que indaga sobre tres dimensiones: conocimientos y habilidades, actitudes y emociones, y comportamientos. Participan 1. 766 estudiantes matriculados en las titulaciones de las distintas universidades y se analizan sus respuestas mediante estadística descriptiva. Los resultados muestran un nivel de alfabetización ambiental no homogéneo en las distintas dimensiones y diferencias entre los grados y cursos en los que están matriculados. Teniendo en cuenta los resultados empíricos y el marco teórico, se propone una progresión con tres niveles: elemental, estándar y avanzado, orientadora de futuros análisis y de la formación del profesorado.
Abstract: The objective of this study is to evaluate the level of environmental literacy among early childhood and primary education teachers in initial training at Andalusian public universities. To this end, a questionnaire (CDA in Spanish) was used to examine three key dimensions: knowledge and skills, attitudes and emotions, and behaviors. A total of 1,766 students enrolled in the mentioned degrees from different universities participated in the study, and their responses were analyzed using descriptive statistics. The results demonstrate a heterogeneous level of environmental literacy in the three dimensions, with remarkable differences observed between the degrees and the academic year in which the students were enrolled. In light of the empirical findings and the theoretical framework, a three-level progression is proposed: elementary, standard, and advanced, to guide future analyses and teacher training.
Grants: Agencia Estatal de Investigación PID2020-114171GB-I00
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Alfabetización ambiental ; Formación inicial docente ; Educación primaria ; Educación infantil ; Environmental literacy ; Pre-service teachers ; Primary education ; Early childhood education
Published in: Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 159-184 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v42-n3-rivero-solis-jimenez-etal
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.6130


26 p, 1.3 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2024-11-05, last modified 2024-11-13



   Favorit i Compartir