Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
El laberinto de letras de los beatos Morgan y Valcavado : diagramas para ver, leer y recorrer
Acevedo Molina, Mirsa (Universidad Alberto Hurtado)

Títol variant: El laberint de lletres dels beats Morgan i Valcavado : diagrames per veure, llegir i recórrer
Títol variant: Labyrinth of Letters. Diagrams to see, read and walk through in the Morgan and Valcavado Beatus
Data: 2024
Resum: En el presente artículo se estudian los laberintos de letras que se ubican como frontispicios en las copias del siglo X al Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana. Desde una perspectiva que se vuelca hacia la función de este diagrama dentro del libro objeto al que pertenece, se busca establecer los modos de la lectura que involucran más operaciones del cuerpo y de la mente que las que se requieren para leer o para escuchar una lectura. Asimismo, desde una mirada basada en la idea del Nachleben warburgiano, se buscan las señales que dan cuenta de los orígenes escondidos de las imágenes que son partes constitutivas de estos diagramas. Siguiendo este diseño teórico-metodológico, se logra establecer la adecuación de estos laberintos de letras a los laberintos en el sentido clásico del término, gracias a las posibilidades que dan las figuras de ser recorridas y a la exaltación de sentido de tetragonus mundus de sus formas, con las connotaciones apocalípticas que ello tenía en el contexto de los beatos altomedievales. Se propone la existencia de una asimilación simbólica entre el laberinto, la vida de cada uno y la vida de la humanidad, haciendo del laberinto de letras una entrada al libro, un lugar donde, a través de la lectura, el juego y la meditación, se generan pensamientos donde se encuentran la visualidad, la emoción y la corporalidad, preparando la transformación del usuario que recorre virtualmente un camino de salvación.
Resum: En aquest article s'estudien els laberints de lletres que se situen com a frontispicis en les còpies del segle X al Comentario al Apocalipsis de Beat de Liébana. Des d'una perspectiva que s'aboca cap a la funció d'aquest diagrama dins del llibre objecte al qual pertany, es busca establir els modes de la lectura que involucren més operacions del cos i de la ment que els que es requereixen per llegir o per escoltar una lectura. Així mateix, des d'una mirada basada en la idea del Nachleben warburgià, es busquen els senyals que donen compte dels orígens amagats de les imatges que són parts constitutives d'aquests diagrames. Seguint aquest disseny teoricometodològic, s'aconsegueix establir l'adequació d'aquests laberints de lletres als laberints en el sentit clàssic del terme, gràcies a les possibilitats que donen les figures de ser recorregudes i a l'exaltació de sentit de tetragonus mundus de les seves formes, amb les connotacions apocalíptiques que això tenia en el context dels beats altmedievals. Es proposa l'existència d'una assimilació simbòlica entre el laberint, la vida de cadascú i la vida de la humanitat, fent del laberint de lletres una entrada al llibre, un lloc on, a través de la lectura, el joc i la meditació, es generen pensaments on es troben la visualitat, l'emoció i la corporalitat, preparant la transformació de l'usuari que recorre virtualment un camí de salvació.
Resum: This article analyses the labyrinths of letters that appear as frontispieces in 10th-century copies of the Commentary on the Apocalypse by Beatus of Liébana. Looking at the role of this diagram within the book-object in which it appears, the article aims to identify modes of reading that involve more movement of both body and mind than are used for just reading or listening to a text. Likewise, taking Warburg's idea of nachleben, the study searches for clues that reveal the hidden origins of the images that make up these diagrams. The article shows how these labyrinths of letters are linked to actual labyrinths in the classical sense of the term, thanks to the possibilities the figures provide for being walked through and to the exaltation of the meaning of tetragonus mundus of their forms, with the apocalyptic connotations that this had in the context of early medieval manuscripts. The study suggests the existence of a symbolic assimilation between the labyrinth, the life of the individual and the life of humanity, making the labyrinth of letters an entrance to the book, a place where thoughts are generated through reading, play and meditation, where visuality, emotion and corporeality meet, preparing the transformation of the user who travels a path of salvation virtually.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Morgan Beatus ; Valcavado Beatus ; Early medieval diagrams ; Labyrinths ; Reading and image ; Apocalypse ; Lectio divina ; Paratexts ; Beato Morgan ; Beato de Valcavado ; Diagramas altomedievales ; Laberintos ; Lectura e imagen ; Paratextos ; Apocalipsis ; Beat Morgan ; Beat de Valcavado ; Diagrames altmedievals ; Laberints ; Lectura i imatge ; Apocalipsi
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 22 (2024) , p. 5-27 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v22-acevedo
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/v22-acevedo
DOI: 10.5565/rev/locus.515


23 p, 6.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2024-12-25, darrera modificació el 2025-09-07



   Favorit i Compartir