| Título variante: |
Joan Gentilhom de Borgonya and his Pseudo (Joan Bigorra?) |
| Título variante: |
Joan Gentilhom de Borgonya y su Pseudo (¿Joan Bigorra?) |
| Fecha: |
2024 |
| Resumen: |
L'aparició en el comerç antiquari de tres taules d'època renaixentista, un Sant Hipòlit, una Anunciació i una Nativitat, que s'han vinculat al pintor Joan de Borgonya, i la seva adquisició per part de col·leccions públiques, ens ha incitat a revisar, actualitzant-la amb alguna nova atribució, la intensa trajectòria i l'atractiva personalitat pictòrica d'aquest sempre intrigant «Johannes de Burgunya pictor civis barchinone». Sobretot perquè els dos autors d'aquest estudi coincidim a considerar que les esmentades Anunciació del MNAC i Nativitat valenciana no sembla que hagin sortit de la seva mà i que, en canvi, serien creacions d'un mestre diferent, tot i que li era molt proper: un nou pintor que per nosaltres també hauria realitzat la Nativitat d'Estanyol, conservada al Museu d'Art de Girona; una inèdita Mare de Déu amb sant Joanet, de la Walker Art Gallery de Liverpool, i, sobretot, la taula Mare de Déu amb el Nen i sant Joanet, del MNAC, que molta historiografia ha tendit a considerar un treball emblemàtic de Joan de Borgonya i que aquí proposem distanciar de la seva mà per convertir-la, significativament, en la pedra de toc per a la «invenció» d'una nova personalitat pictòrica. |
| Resumen: |
The appearance on the antiquarian market of three Renaissance-era panels - a Saint Hippolytus, an Annunciation, and a Nativity - that have been linked to the painter Joan de Borgonya, and their acquisition by public collections has prompted us to review and update with some new attributions, the intense artistic career and attractive pictorial personality of the ever-intriguing artist "Johannes de Burgunya pictor civis Barchinone". However, the two authors of this study are in agreement that the Annunciation in the MNAC and the Valencian Nativity do not seem to be the work of de Borgonya, and instead of a different master, albeit one very close to him: namely, a new, previously unknown painter active in Catalonia in the third decade of the 16th century, who, in our opinion, would also have painted the Estanyol Nativity in the Girona Art Museum, an undocumented Madonna with Saint John in the Walker Art Gallery in Liverpool, and, particularly, the Madonna and Child with Saint John in MNAC, which most art historians have tended to consider to be an emblematic work by Joan de Borgonya but which we propose here is not by that artist, and instead, significantly, is the touchstone for the "creation" of a new artistic figure. |
| Resumen: |
La aparición en el comercio anticuario de tres tablas de época renacentista, un San Hipólito, una Anunciación y una Natividad, que se han vinculado al pintor Joan de Borgonya, y su adquisición por parte de colecciones públicas, nos ha incitado a revisar, actualizándola con alguna nueva atribución, la intensa trayectoria y la atractiva personalidad pictórica de este siempre intrigante «Johannes de Burgunya pictor civis barchinone». Sobre todo porque los dos autores de este estudio coincidimos en considerar que las mencionadas Anunciación del MNAC y Natividad valenciana no parece que hayan salido de su mano y que, en cambio, serían creaciones de un maestro distinto, a pesar de que le era muy próximo: un nuevo pintor que creemos que también habría realizado la Natividad de Estanyol, conservada en el Museu d'Art de Girona; una inédita Virgen María con san Juanito, de la Walker Art Gallery de Liverpool, y, sobre todo, la tabla Virgen María con el Niño y san Juanito, del MNAC, que mucha historiografía ha tendido a considerar un trabajo emblemático de Joan de Borgonya y que aquí proponemos distanciar de su mano para convertirla, significativamente, en la piedra de toque para la «invención» de una nueva personalidad pictórica. |
| Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Lengua: |
Català |
| Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Materia: |
Joan de Borgonya ;
Renaixement ;
Catalunya ;
Joan Bigorra ;
Pintura ;
Pintura dels inicis del Renaixement a Catalunya ;
Renaissance ;
Catalonia ;
Early renaissance Painting in Catalonia ;
Painting ;
Renacimiento ;
Cataluña ;
Pintura de principios del Renacimiento en Cataluña |
| Publicado en: |
Locus amoenus, Vol. 22 (2024) , p. 87-122 (Articles) , ISSN 2014-8798 |