Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
Ramon Casas : pintura social y compromiso político
Cano Díaz, Emiliano

Títol variant: Ramon Casas : pintura social i compromís polític
Títol variant: Ramon Casas : Social Painting and Political Commitment
Data: 2024
Resum: A pesar de ser el autor de algunas de las obras más relevantes de la llamada pintura social, como Garrote vil o La carga, al pintor barcelonés Ramon Casas i Carbó (1866- 1932) se le ha reprochado históricamente una falta de compromiso en su acercamiento a esta temática, derivada a su vez de una imagen frívola del personaje: burgués, inculto, despreocupado y bon vivant. Sin embargo, esta imagen estereotipada queda lejos de la realidad, pues -aunque con dificultad- han podido rastrearse noticias documentales que nos presentan a un artista inquieto en lo cultural, involucrado en la sociedad de su tiempo y con un interés genuino por la política del que no se tenía constancia, al haber sido ocultado por sus primeros biógrafos. El artículo estudia las causas y las consecuencias de este olvido histórico y nos descubre a un nuevo Casas, más complejo y más profundo, analizando además con especial atención el proceso creativo de La carga y su trayectoria hasta nuestros días.
Resum: Malgrat ser l'autor d'algunes de les obres més rellevants de l'anomenada pintura social, com Garrot vil o La càrrega, al pintor barceloní Ramon Casas i Carbó (1866- 1932) se li ha retret històricament una manca de compromís en el seu acostament a aquesta temàtica, derivada al seu torn d'una imatge frívola del personatge: burgès, inculte, despreocupat i bon vivant. No obstant això, aquesta imatge estereotipada queda lluny de la realitat, perquè -encara que amb dificultat- han pogut rastrejar-se notícies documentals que ens presenten un artista inquiet pel que fa a la cultura, involucrat en la societat del seu temps i amb un interès genuí per la política del qual no es tenia constància en haver estat ocultat pels seus primers biògrafs. L'article estudia les causes i les conseqüències d'aquest oblit històric i ens descobreix un nou Casas, més complex i més profund, analitzant a més amb especial atenció el procés creatiu de La càrrega i la seva trajectòria fins als nostres dies.
Resum: Despite being the author of some of the most important works of so-called "social painting", such as Garrote vil and La carga (The charge), the Barcelona painter Ramon Casas i Carbó (1866-1932) has historically been criticised for a lack of commitment in his approach to this theme, apparently because of his frivolous reputation as bourgeois, uneducated, unconcerned and bon vivant. However, this stereotypical image is far from the truth, since - albeit with some difficulty - it has been possible to track down documentary evidence of a culturally restless artist who was involved in the society of his time, and had a genuine interest in politics that was previously unknown, as it had been concealed by his early biographers. This article analyses the causes and consequences of this historical act of forgetting, which reveals a new, more complex and deeper Casas. It pays particular attention to the creative process of La carga and its trajectory up to the present day.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Modernism ; Solidaritat Catalana ; CNR ; UFNR ; Barcelona ; Ramon Casas ; Miquel Utrillo ; Antoni Esplugas ; Júlia Peraire ; Social painting ; Politics ; Pintura social ; Modernismo ; Política ; Modernisme
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 22 (2024) , p. 167-188 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v22-cano
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/10000007020
DOI: 10.5565/rev/locus.523


22 p, 3.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2024-12-25, darrera modificació el 2025-09-07



   Favorit i Compartir