Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
El contraste interlingüístico al servicio de la reflexión gramatical en la enseñanza de lenguas
Durán, Carmen, 1949- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Martí Climent, Alícia (Universitat de València. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura)

Títol variant: Crosslinguistic contrast to reflect about grammar in language teaching
Títol variant: El contrast interlingüístic al servei de la reflexió gramatical en l'ensenyament de llengües
Data: 2025
Descripció: 12 pàg.
Resum: Enseñar lenguas en contextos multilingües implica tener en cuenta las lenguas de la escuela y las de los escolares. Conlleva enseñar a usarlas como herramienta de comunicación y de pensamiento, pero también a observarlas como objeto de estudio para entender las reglas de su funcionamiento, para comprender las relaciones que se establecen entre el significado que vehicula y las formas que toma. Ahora bien, este foco en la forma tan solo es eficaz para los aprendices cuando se basa en la reflexión y no en la mera transmisión de un conocimiento disciplinar acabado. Este artículo se focaliza, especialmente, en las investigaciones recientes sobre el contraste interlin-güístico como una herramienta eficaz al servicio de la reflexión gramatical en la enseñanza de lenguas.
Resum: Ensenyar llengües en contextos multilingües implica tenir en compte les llengües de l'es- cola i les dels escolars. Comporta ensenyar a utilitzar-les com a eina de comunicació i de pensa- ment, però també a observar-les com a objecte d'estudi per entendre les regles del seu funcionament, per comprendre les relacions que s'estableixen entre el significat que vehicula i les formes que adopta. Ara bé, aquest focus en la forma tan sols és eficaç per als aprenents quan es basa en la refle- xió i no en la mera transmissió d'un coneixement disciplinar acabat. Aquest article focalitza,especialment, en les investigacions recents sobre el contrast interlingüístic com una eina eficaç al servei de la reflexió gramatical en l'ensenyament de llengües.
Resum: Teaching languages in multilingual contexts involves taking into account the languages of schooling and students' home languages. It also involves teaching how to use them as a tool for communication and thought, as well as how to observe them as an object of study in order to understand their underlying rules, and the relationships that ensue between the meanings that they convey and the forms that they take. However, this focus on form is only effective for learners, when it is based on reflection as opposed to mere transmission of final disciplinary knowledge. This article focuses on recent research on cross-linguistic contrast as an effective tool for grammatical reflection in language teaching.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució i la comunicació pública de l'obra, sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Contraste interlingüístico ; Reflexión lingüística ; Enseñanza de lenguas ; Trata-miento integrado de lenguas ; Plurilingüismo
Publicat a: Research in Education and Learning Innovation Archives, Num. 34 (2025) , p. 1-12, ISSN 2959-9031

DOI: 10.7203/realia.34.29832


12 p, 217.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2025-02-08, darrera modificació el 2025-03-09



   Favorit i Compartir