Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Improving academic performance in higher education through cooperative learning
Lorente Sánchez, Sonia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut)
Fauquet Ars, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut)
Bonillo Martín, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut)

Additional title: Millorar el rendiment acadèmic en l'educació superior a través de l'aprenentatge cooperatiu
Additional title: Mejorar el rendimiento académico en la educación superior a través del aprendizaje cooperativo
Date: 2024
Description: 8 pàg.
Abstract: Introduction. The European Higher Education Area (EHEA) proposes the improvement of the quality of teaching by promoting student protagonism through active learning. Objective. Enhancement of academic performance and the active learning of university students implementing cooperative learning strategies. Methodology. Convenience sampling, assessment of academic performance (e. g. , qualifications) and teamwork skills, using the Cooperative Learning Questionnaire (CLQ). For descriptive indices, correlations, and reliability, SPSS 20. 0 was used, and for confirmatory factor analysis (CFA), Mplus 8. 4. Results. Academic performance was considerably improved compared to the previous academic year. The CFA shows that the social skills and group processing dimensions were highly correlated, resulting in a four-dimensional model, unlike the original validation, with five dimensions. Conclusions. The implementation of cooperative learning improves academic performance and teamwork skills, but it would be necessary to validate this questionnaire in other university settings to confirm the results.
Abstract: Introducció. L'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) proposa millorar la qualitat de la docència fomentant el protagonisme de l'alumnat mitjançant l'aprenentatge actiu. Objectiu. Millorar el rendiment acadèmic i l'aprenentatge actiu de l'alumnat universitari implementant estratègies d'aprenentatge cooperatiu. Metodologia. Mostreig per conveniència, avaluació del rendiment acadèmic (per exemple, notes) i de les habilitats de treball en equip, mitjançant el Qüestionari d'Aprenentatge Cooperatiu (CLQ). Per als índexs descriptius, correlacions i fiabilitat, es va utilitzar el programa SPSS 20. 0, i per a l'anàlisi factorial confirmatori (CFA), el Mplus 8. 4. Resultats. El rendiment acadèmic va millorar considerablement respecte al curs anterior. El CFA mostra que les dimensions d'habilitats socials i de processament grupal estaven fortament correlacionades, donant com a resultat un model de quatre dimensions, a diferència de la validació original, que tenia cinc dimensions. Conclusions. La implementació de l'aprenentatge cooperatiu millora el rendiment acadèmic i les habilitats de treball en equip, però seria necessari validar aquest qüestionari en altres entorns universitaris per confirmar els resultats.
Abstract: Introducción. El Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) propone la mejora de la calidad de la docencia fomentando el protagonismo del alumnado a través del aprendizaje activo. Objetivo. Mejorar el rendimiento académico y del aprendizaje activo del alumnado universitario implementando estrategias de aprendizaje cooperativo. Metodología. Muestreo por conveniencia, evaluación del rendimiento académico (p. ej. , notas) y de las habilidades de trabajo en equipo, mediante el Cuestionario de Aprendizaje Cooperativo (CLQ). Para los índices descriptivos, correlaciones y fiabilidad se utilizó el programa SPSS 20. 0, y para el análisis factorial confirmatorio (CFA), el Mplus 8. 4. Resultados. El rendimiento académico mejoró considerablemente respecto al curso anterior. El CFA muestra que las dimensiones de habilidades sociales y procesamiento grupal estaban fuertemente correlacionadas, dando como resultado un modelo de cuatro dimensiones, a diferencia de la validación original, con cinco dimensiones. Conclusiones. La implementación del aprendizaje cooperativo mejora el rendimiento académico y las habilidades de trabajo en equipo, pero sería necesario validar este cuestionario en otros entornos universitarios para confirmar los resultados.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Cooperative learning ; Academic performance ; Competencies ; Higher education ; Aprendizaje cooperativo ; Rendimiento académico ; Competencias ; Educación superior ; Aprenentatge cooperatiu ; Rendiment acadèmic ; Competències ; Educació superior
Published in: Anuario de Psicologia, Vol. 54 Núm. 3 (2024) , p. 47-54, ISSN 1988-5253

DOI: 10.1344/anpsic2024.54.3.4


8 p, 661.8 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2025-02-25, last modified 2025-02-27



   Favorit i Compartir