dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
| Títol variant: |
Códigos de la música diegética como evocadora de contextos : el caso de la Lengua de las mariposas |
| Títol variant: |
Diegetic Music Codes as Evocative of Contexts : The Case of La lengua de las mariposas |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
El treball que es presenta analitza els codis de la música diegètica en el mitjà cinematogràfic. Amb l'objectiu de demostrar que, en les escenes cinematogràfiques aquests codis tenen la capacitat d'evocar a contextos històrics determinats, s'han consultat diversos estudis musicològics, principalment des d'una perspectiva de la semiòtica hermenèutica. El marc teòric es fonamenta en les aportacions del musicòleg Philip Tagg, essent clau el seu principi metodològic de la "comparació interobjectiva" per corroborar o refutar la hipòtesi plantejada. Al llarg del treball, s'ha pogut validar la premissa exposada mitjançant l'aplicació de la metodologia empírica formulada pel mateix Tagg al cas de la pel·lícula La lengua de las mariposas (Cuerda, 1999). L'anàlisi pràctica m'ha permès evidenciar que els codis de la música diegètica d'una escena cinematogràfica poden evocar contextos espai-temporals concrets, en aquest cas, aquell que la narrativa de la pel·lícula pretén representar: el període de la Guerra Civil espanyola. |
| Resum: |
El trabajo presentado analiza los códigos de la música diegética en el medio cinematográfico. Con el objetivo de demostrar que, en las escenas cinematográficas, estos códigos tienen la capacidad de evocar a contextos históricos determinados, se han consultado diversos estudios musicológicos, principalmente desde una perspectiva de la semiótica hermenéutica. El marco teórico se basa en las aportaciones del musicólogo Philip Tagg, siendo clave su principio metodológico de la "comparación interobjetiva" para corroborar o refutar la hipótesis planteada. A lo largo del trabajo, se ha podido validar la premisa expuesta mediante la aplicación de la metodología empírica formulada por el propio Tagg en el caso de la película La lengua de las mariposas (Cuerda, 1999). El análisis práctico me ha permitido evidenciar que los códigos de la música diegética de una escena cinematográfica pueden evocar contextos espacio-temporales concretos, en este caso, aquel que la narrativa de la película pretende representar: el período de la guerra civil española. |
| Resum: |
The present paper analyzes the codes of diegetic music in the cinematic medium. With the aim of demonstrating that, in film scenes, these codes have the capacity to evoke specific historical contexts, various musicological studies have been consulted, mainly from the perspective of hermeneutic semiotics. The theoretical framework is based on the contributions of musicologist Philip Tagg, whose methodological principle of "interobjective comparison" is key to corroborating or refuting the hypothesis posed. As a preliminary conclusion, the proposed premise has been validated through the application of the empirical methodology formulated by Tagg himself to the case of the film La lengua de las mariposas (Cuerda, 1999). The practical analysis has allowed me to demonstrate that the codes of diegetic music in a cinematic scene can evoke specific spatiotemporal moments, in this case, the one the film's narrative seeks to represent: the period of the Spanish Civil War. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Musicologia [2500240] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Musicologia [809] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Música diegètica ;
Codis musicals ;
Mitjà cinematogràfic ;
Comparació interobjectiva ;
Música diegética ;
Códigos musicales ;
Medio cinematográfico ;
Comparación interobjectiva ;
Diegetic music ;
Musical codes ;
Cinematic medium ;
Interobjective comparison |