Google Scholar: citas,
Dike, un joc seriós que ens transporta a l'interior de les mines de coltan
Ayora Torres, Cesc (Institut Castellar, Castellar del Vallès)

Título variante: Dike, a serius game that takes us inside de Coltan mines
Título variante: Dike, un juego serio que nos transporta al interior de las minas de Coltan
Fecha: 2025
Resumen: Dike és una situació d'aprenentatge que s'ha implementat per primera vegada a l'aula de Biologia i Geologia de 1r d'ESO amb l'objectiu de fomentar la reflexió crítica sobre l'explotació dels recursos minerals i les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals. A través d'un joc seriós dissenyat específicament per a aquesta proposta, l'alumnat assumeix la gestió d'una mina fictícia a la República Democràtica del Congo i afronta dilemes ètics que li permeten explorar les contradiccions inherents a la lògica del capitalisme global. La seqüència didàctica culmina amb la redacció d'un assaig científic individual, que serveix tant per consolidar com per avaluar els aprenentatges. Tot i que s'han identificat algunes limitacions en la seva primera aplicació, els resultats obtinguts, pel que fa a l'assoliment dels objectius d'aprenentatge, són positius i evidencien el potencial dels jocs seriosos per treballar controvèrsies sòcio-científiques a l'aula.
Resumen: Dike is a learning situation implemented for the first time in a 1st-year secondary school Biology and Geology classroom, with the aim of fostering critical reflection on the exploitation of mineral resources and its social, economic, and environmental implications. Through a serious game specifically designed for this purpose, students take on the management of a fictional mine in the Democratic Republic of the Congo and face ethical dilemmas that allow them to explore the contradictions inherent in the logic of global capitalism. The didactic sequence culminates in the writing of an individual scientific essay, which serves both to consolidate and to assess learning outcomes. Although some limitations were identified in its first application, the results obtained in terms of learning objectives were positive and highlight the potential of serious games for addressing socio-scientific controversies in the classroom.
Resumen: Dike es una situación de aprendizaje que se ha implementado por primera vez en el aula de Biología y Geología de 1º de ESO con el objetivo de fomentar la reflexión crítica sobre la explotación de los recursos minerales y sus implicaciones sociales, económicas y ambientales. A través de un juego serioso diseñado específicamente para esta propuesta, el alumnado asume la gestión de una mina ficticia en República Democrática del Congo y afronta dilemas éticos que le permiten explorar las contradicciones inherentes a la lógica del capitalismo global. La secuencia didáctica culmina con la redacción de un ensayo científico individual, que sirve tanto para consolidar como para evaluar sus aprendizajes. Aunque se han identificado algunas limitaciones en su primera aplicación, los resultados obtenidos, en lo que se refiere a la consecución de los objetivos de aprendizaje, son positivos y evidencian el potencial de los juegos seriosos para trabajar controversias socio-científicas en el aula.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Minerals ; Joc seriós ; Assaig científic ; Controvèrsia sociocientífica ; ODS ; Educació secundària ; Serious game ; Scientific essay ; Socio-scientific controversies ; Sdgs ; Secondary education ; Minerales ; Juego serio ; Ensayo científico ; Controversia socio-científica ; Educación secundaria
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 15-27 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n50-ayora
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/n50-ayora
DOI: 10.5565/rev/ciencies.529


13 p, 1.5 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2025-07-19, última modificación el 2025-09-09



   Favorit i Compartir