Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
¿Derivar o ir a la deriva? : jóvenes en transición entre institutos de educación secundaria y escuelas de segunda oportunidad
Chisvert Tarazona, María José (Universitat de València)
Palomares-Montero, Davinia (Universitat de València)
García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona.)
Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona.)
Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball

Additional title: To derive or to drift? : youth in transition between secondary education institutes and second chance schools
Imprint: Gobierno de España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte ; 2025
Description: 18 pàg.
Abstract: El artículo describe la transición de jóvenes hacia las escuelas de segunda oportunidad (E2O), sus perfiles, las trayectorias educativas y el papel de los agentes educativos que intervienen en estos procesos. El propósito del trabajo es comprender cómo se articulan las transiciones entre las instituciones educativas y sus lógicas subyacentes, así como la coordinación y supuesta bidireccionalidad entre institutos de educación secundaria (IES) y las E2O. A partir de una aproximación cualitativa y la triangulación de agentes, se han analizado, mediante el programa Maxqda, un total de 24 entrevistas con responsables de dirección de las E2O y nueve entrevistas a tutores u orientadores de IES que se complementan con 6 grupos de discusión en los que han participado 47 educadores y 6 grupos de discusión en los que han participado un total de 56 jóvenes, de 24 E2O. Los resultados apuntan diferentes miradas de los agentes educativos ante estos jóvenes; la del profesorado focalizada en mayor grado en los factores individuales: la desmotivación, las rupturas y el conflicto; mientras que los profesionales de las E20 tienen una visión más holística e integral del joven incorporando reflexiones sobre sus condicionantes sociales. Se constata que no siempre prevalece una lógica de coordinación entre instituciones, sino que en algunos casos se impone en los centros de secundaria una lógica de derivación y externalización. Por último, se identifican algunos efectos no deseados de las políticas educativas y algunas divergencias en la aplicación de estas a nivel autonómico que aportan elementos para la reflexión.
Abstract: Reducing the rate of early school leaving continues to be a priority action for educational systems. This article analyses the transition of young people after their failure in the formal education system towards second chance schools (E2O), how their profiles are constructed, how educational trajectories are decided, and the role of educational agents involved in these processes in the Spanish context. The aim of this work is to understand how transitions between these educational institutions and their underlying logic are articulated, as well as the coordination and supposed bidirectionality in their trajectories. The methodology is based on a qualitative approach and the triangulation of agents and instruments. Twenty-four semi-structured interviews were conducted with E2O management officials and nine interviews with tutors or counsellors from secondary education institutes (IES). Subsequently, six discussion groups were held with 47 educators and six discussion groups with 56 young people from 24 E2Os. The results indicate different perspectives from educational agents when analysing the profile of these young people. IES teachers focus to a greater extent on individual factors: demotivation, ruptures, and conflict; whilst E2O professionals have a more holistic and comprehensive view of the young person, incorporating reflections on their social and contextual conditions. It is noted that the logic of coordination between institutions does not always prevail. Young people and their families hardly participate in the decision-making of their own trajectories upon their premature departure from the IES. In some cases, referral and externalization are imposed in the IES. Lastly, some unintended effects of educational policies are identified, as well as some divergences in their application at the regional level, which provide elements for reflection.
Rights: Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Dropout ; Second Chance ; Educational transitions ; Secondary education ; Unqualified young people ; Jóvenes sin cualificación ; Escuelas de Segunda Oportunidad ; Transiciones educativas ; Abandono de estudios ; Enseñanza secundaria
Published in: Revista de educación (Madrid), Vol. 1 Núm. 409 (2025) , p. 125-142, ISSN 1988-592X

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2025-409-693


18 p, 620.8 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Research Group Education and Work (GRET)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2025-07-22, last modified 2025-09-15



   Favorit i Compartir