| Títol variant: |
Desenvolupament i validació d'un instrument per recollir les percepcions dels estudiants sobre els programes d'educació secundària superior |
| Títol variant: |
Desarrollo y validación de un instrumento para recoger las percepciones de los estudiantes sobre los programas de educación secundaria superior |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
This article details the design and validation of the Students' Perceptions of Upper Secondary Education Programmes (SPUSEP) instrument, developed to explore Portuguese students' experiences of transitioning into upper secondary education. The instrument was developed based on a literature review and focus group discussions with students from four upper secondary schools and was tested through a pilot study with 185 students attending the 1st year of upper secondary level in these schools. Reliability and validity were assessed using Cronbach's alpha and a Principal Component Analysis. Furthermore, an independent sample T-test was conducted to examine differences between students in scientifichumanistic and VET programmes, as well as between general and VET schools. The results confirm that SPUSEP is a robust and reliable tool for gathering insights into students' perceptions of upper secondary education programmes. It captures effectively the various perceptions of different pathways, including concerns about course load, degree of subject choice and learning experiences. SPUSEP can support discussions about and reforms of upper secondary education programmes at institutional, local or system levels, to promote more informed and student-centred educational improvements. |
| Resum: |
Aquest article presenta el disseny i la validació de l'instrument «Percepciones de los estudiantes sobre los programas de educación secundaria superior» (SPUSEP), creat per investigar les experiències dels estudiants portuguesos en la seva transició a l'educació secundària. L'instrument es va elaborar a partir d'una revisió bibliogràfica i de grups de discussió amb alumnes de quatre centres d'ensenyament secundari superior i es va posar a prova mitjançant un estudi pilot amb 185 alumnes de primer curs de secundària superior dels centres esmentats. La fiabilitat i la validesa de SPUSEP es van avaluar mitjançant l'anàlisi alfa de Cronbach i l'anàlisi dels components principals. A més, s'ha fet una prova t de mostres independents per analitzar les diferències entre els estudiants de programes cientificohumanístics i els de formació professional (FP), així com entre escoles generals i d'FP. Els resultats indiquen que SPUSEP és una eina fiable per recopilar les percepcions dels estudiants sobre els programes d'educació secundària superior, ja que reflecteix diferències en la càrrega del curs, la selecció subjectiva i les experiències d'aprenentatge. Aquest instrument pot facilitar debats i reformes en els programes educatius en promoure millores més informades i centrades en l'estudiant a escala institucional i local. |
| Resum: |
Este artículo presenta el diseño y la validación del instrumento «Percepciones de los estudiantes sobre los programas de educación secundaria superior» (SPUSEP), creado para investigar las experiencias de estudiantes portugueses en su transición a la educación secundaria superior. El instrumento se elaboró a partir de una revisión bibliográfica y de grupos de discusión con alumnos de cuatro centros de enseñanza secundaria superior, y se puso a prueba mediante un estudio piloto con 185 alumnos de primer curso de secundaria superior de dichos centros. La fiabilidad y la validez del SPUSEP se evaluaron mediante el análisis alfa de Cronbach y un análisis de los componentes principales. Además, se realizó una prueba t de muestras independientes para analizar diferencias entre estudiantes de programas científico-humanísticos y de formación profesional (FP), así como entre escuelas generales y de FP. Los resultados indican que SPUSEP es una herramienta fiable para recoger las percepciones de los estudiantes sobre los programas de educación secundaria superior, ya que refleja las diferencias en la carga de los cursos, la elección subjetiva y las experiencias de aprendizaje. Este instrumento puede facilitar debates y reformas en los programas educativos al promover mejoras más informadas y centradas en los estudiantes a escala institucional y local. |
| Nota: |
Co-funded by national funds, through the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT) under the multi-annual funding awarded to CIIE [grants UIDB/00167/2020 and UIDP/00167/2020] |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Upper secondary ;
Vocational education ;
General education ;
Survey ;
Educational transitions ;
Programme of education or training ;
Ensenyament secundari ;
Formació professional ;
Ensenyament general ;
Enquesta ;
Transicions educatives ;
Programa d'educació o formació ;
Enseñanza secundaria ;
Formación profesional ;
Enseñanza general ;
Encuesta ;
Transiciones educativas ;
Programa de educación o formación; Ana Cristina Torres also acknowledges FCT funding for her contract established under the transitional rule of Decree-Law 57/2016, amended by Law 57/2017 (SFRH/BPD/108950/2015) |
| Publicat a: |
Educar, Vol. 61 Núm. 2 (2025) , p. 445-461 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |