| Additional title: |
Challenges and complexities during school transition : A global problem with school solutions |
| Additional title: |
Reptes i complexitats durant la transició escolar : un problema global amb solucions d'escola |
| Date: |
2025 |
| Abstract: |
El artículo presenta, desde un enfoque mixto, las complejidades de la transición educativa entre primaria y secundaria, un proceso que impacta el desarrollo cognitivo, emocional y social de los estudiantes. En el contexto colombiano, pese a políticas como la gratuidad educativa, la transición de quinto a sexto se evidencia en cambios como la deserción, la repitencia y la adaptación limitada. El estudio, enfocado en la percepción de estudiantes de Medellín, emplea técnicas cualitativas y cuantitativas -grupo focal y cuestionario-, identifica desafíos como una mayor exigencia académica, nuevos roles y el cambio de ambiente escolar representado en la jornada escolar, el aumento del número de docentes y de la carga horaria. La codificación temática surge de la revisión teórica y de la experiencia en el ámbito escolar, a partir de las cuales se diseñan los instrumentos de recolección de datos. Se destaca que el acompañamiento de docentes y familias es clave para realizar una transición exitosa y se revisan estrategias internacionales para mejorar la experiencia, incluyendo intervenciones preventivas, gestión emocional y apoyo social, que se vinculan con la reciente Ley 2383, de 2024, relacionada con la educación emocional en Colombia. |
| Abstract: |
L'article presenta, des d'un enfocament mixt, les complexitats de la transició educativa entre l'educació primària i la secundària, un procés que incideix de manera significativa en el desenvolupament cognitiu, emocional i social de l'alumnat. En el context colombià, malgrat l'existència de polítiques com ara la gratuïtat educativa, la transició de cinquè a sisè es manifesta en canvis com ara l'abandonament escolar, la repetició i una capacitat d'adaptació limitada. L'estudi, centrat en la percepció d'estudiants de Medellín, utilitza tècniques qualitatives i quantitatives -grup focal i qüestionari estructurat- per identificar els principals desafiaments vinculats amb aquesta etapa. Entre aquests desafiaments en destaquen l'increment de l'exigència acadèmica, l'assumpció de nous rols i la transformació de l'entorn escolar, expressada en la modificació de la jornada escolar, l'augment del nombre de docents i la càrrega horària més elevada. La codificació temàtica sorgeix tant de la revisió teòrica com de l'experiència directa en l'àmbit escolar, a partir de les quals es dissenyen els instruments de recollida de dades. S'hi evidencia que l'acompanyament del professorat i de les famílies constitueix un factor clau per afavorir una transició reeixida. Així mateix, s'hi revisen estratègies internacionals dirigides a millorar aquesta experiència, incloent-hi intervencions preventives, gestió emocional i suport psicosocial, en consonància amb la recent Llei 2383, de 2024, vinculada amb l'educació emocional a Colòmbia. |
| Abstract: |
This article uses a mixed approach to analyse the complexities of educational transition from primary to secondary school, a process that significantly impacts students' cognitive, emotional and social development. In Colombia, despite policies such as free access to education, the transition from 5th to 6th grade is marked by challenges that include school dropout, grade repetition and limited adaptability. The study analyses the perceptions of students in Medellín, and employs both qualitative and quantitative techniques - namely, a focus group and structured questionnaires - to identify key challenges. These include increased academic demands, students' new roles, and changes in the school environment such as modified school schedules, a greater number of teachers and a heavier academic workload. Thematic coding was developed from a review of relevant literature and field experience in educational settings, which also guided the design of the data collection instruments. The findings underscore the importance of sustained support from teachers and families in facilitating a successful school transition. Additionally, the study examines international strategies aimed at improving transitional experiences, including preventive interventions, emotional support and social support mechanisms. These strategies are aligned with Colombia's recent Law 2383 of 2024, which emphasizes emotional education in schools. |
| Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Language: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Subject: |
Trajectòria educativa ;
Transició de primària a secundària ;
Acompanyament durant la transició ;
Clima escolar ;
Percepció ;
Educational trajectory ;
Primary-secondary transition ;
Transition support ;
School climate ;
Student perception ;
Trayectoria educativa ;
Transición entre educación primaria y secundaria ;
Acompañamiento a la transición ;
Percepción |
| Published in: |
Educar, Vol. 61 Núm. 2 (2025) , p. 363-379 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |