La desaparición a escena : memoria e identidad. De Teatro Abierto a TeatroxlaIdentidad
Guillamon Sanchez, Natalia
Ferrús Antón, Beatriz, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: La desaparició a escena : Memòria i identitat. De Teatro Abierto a TeatroxlaIdentidad
Títol variant: Disappearance on stage : Memory and identity. From Teatro Abierto to TeatroxlaIdentidad
Data: 2024
Descripció: 31 pag.
Resum: Este trabajo indaga de forma dialógica la representación de los desaparecidos durante la última dictadura militar de Argentina, mediante obras pertenecientes a los movimientos Teatro Abierto (1981-1985) y TeatroxlaIdentidad (2000-actualidad). A partir de un enfoque interdisciplinar, se analizan los recursos escénicos, simbólicos y discursivos en cuatro obras seleccionadas, observando como dialogan con el contexto sociopolítico en que fueron representadas. El estudio revela una evolución en la figura del desaparecido en escena, desde la metáfora y la denuncia implícita durante la dictadura, hasta el testimonio directo y la memoria subjetiva en democracia. La investigación destaca el teatro como herramienta de resistencia, construcción de memoria colectiva y transmisión intergeneracional.
Resum: Aquest treball investiga de forma dialògica la representació dels desapareguts durant l'última dictadura militar d'Argentina, mitjançant obres que pertanyen als movimients de Teatro Abierto (1981-1985) i TeatroxlaIdentidad (2000-actualitat). Des d'un enfocament interdisciplinari, s'analitzen els recursos escènics, simbòlics i discursius en quatre obres seleccionades, observant com dialoguen amb el context sociopolític en què van ser representades. L'estudi revela una evolució en la figura del desaparegut a escena, des de la metàfora i la denúncia implícita durant la dictadura, fins al testimoni directe i la memoria subjectiva en democràcia. La investigació destaca el teatre com una eina de resistència, construcció de memòria col·lectiva i transmissió intergeneracional.
Resum: This work explores, through a dialogical approach, the representation of the disappeared during the last military dictatorship in Argentina, by analyzing plays from the movements Teatro Abierto (1981-1985) and TeatroxlaIdentidad (2000-present). Using an interdisciplinary framework, it examines the scenic, symbolic, and discursive strategies in four selected theatrical works, observing how they engage with the sociopolitical context in which they were performed. The study reveals an evolution in the representation of the disappeared on stage: from metaphor and implicit denunciation during the dictatorship, to direct testimony and subjective memory in democratic times. The research highlights theater as a tool of resistance, a site of collective memory construction, and a vehicle for intergenerational transmission.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Titulació: Grau en Llengua i Literatura Espanyoles [808]
Pla d'estudis: Llengua i Literatura Espanyoles [100631]
Document: Treball final de grau ; Treball final de grau
Matèria: Memoria ; Teatro argentino ; Posmemoria ; Identidad ; Teatro Abierto ; TeatroxlaIdentidad ; Memòria ; Teatre argentí ; Posmemòria ; Identitat ; Memory ; Argentine Theatre ; Postmemory ; Identity



31 p, 1.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Filosofia i Lletres. TFG

 Registre creat el 2025-09-10, darrera modificació el 2025-09-27



   Favorit i Compartir