dir. (Universitat Autònoma de Barcelona)
| Data: |
2024 |
| Descripció: |
88 pag. |
| Resum: |
En aquest treball es fa una investigació sobre el coneixement i la sensibilització del claustre d'una escola concreta envers la literatura infantil i juvenil (LIJ), amb la finalitat de dissenyar una formació adaptada a les seves necessitats. El marc teòric es basa en la literatura existent sobre tres eixos principals: conceptes clau de la LIJ, la relació entre docent i mediador i la formació contínua del professorat. Els referents principals són Felipe Munita i Hernández-Machuca, entre d'altres. La metodologia emprada consisteix en un qüestionari adreçat a tot el claustre, dos grups de discussió diferenciats per etapa educativa (infantil i primària) i tres observacions d'activitats de lectura. L'anàlisi de les dades ha permès detectar mancances en la formació i en les pràctiques lectores del professorat, aspecte que justifica la necessitat d'una proposta formativa específica. A partir dels resultats, es plantegen dues línies de formació: una primera ajustada a la realitat del centre i a la disponibilitat del claustre, i una segona de caràcter ideal que promou la sensibilització amb la literatura i la consolidació de l'hàbit lector docent. Finalment, es destaca la importància d'abordar la formació en LIJ com a eina per millorar la mediació lectora. |
| Resum: |
En este trabajo se realiza una investigación sobre el conocimiento y la sensibilización del claustro docente de una escuela concreta hacia la literatura infantil y juvenil (LIJ), con la finalidad de diseñar una formación adaptada a sus necesidades. El marco teórico se basa en la literatura existente en torno a tres ejes principales: conceptos clave de la LIJ, la relación entre docente y mediador, y la formación continua del profesorado. Los referentes principales son Felipe Munita y Hernández-Machuca, entre otros. La metodología utilizada consiste en un cuestionario dirigido a todo el claustro, dos grupos de discusión diferenciados por etapa educativa (infantil y primaria) y tres observaciones de actividades de lectura. El análisis de los datos ha permitido detectar carencias en la formación y en las prácticas lectoras del profesorado, aspecto que justifica la necesidad de una propuesta formativa específica. A partir de los resultados, se plantean dos líneas de formación: una primera ajustada a la realidad del centro y a la disponibilidad del claustro, y una segunda de carácter ideal que promueve la sensibilización con la literatura y la consolidación del hábito lector docente. Finalmente, se destaca la importancia de abordar la formación en LIJ como herramienta para fortalecer la mediación y mejorar la práctica educativa. |
| Resum: |
This study explores the knowledge and awareness of the teaching staff of a specific school with regard to children's and young adult literature with the aim of designing professional development tailored to their needs. The theoretical framework draws on existing literature around three main axes: key concepts in children's and young adult literature, the role of the teacher as mediator, and continuous teacher training. The main references include Felipe Munita and Hernández-Machuca, among others, who provide a perspective grounded in current research. The methodology combines a questionnaire administered to the entire faculty, two focus groups divided by educational stage (early childhood and primary), and three observations of reading activities. Data analysis revealed gaps in teacher training and reading practices, which underscores the need for a specific training proposal. Based on the findings, two training pathways are proposed: the first adapted to the school's context and staff availability, and the second, an ideal model that fosters awareness of literature and strengthens teachers' own reading habits. Finally, the study emphasizes the importance of addressing children's and young adult literature training as a tool to reinforce mediation and enhance educational practice. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura [4313816] |
| Pla d'estudis: |
Màster Universitari en Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura [1583] |
| Document: |
Treball de fi de postgrau |
| Matèria: |
Literatura infantil i juvenil ;
Mediació literària ;
Formació docent ;
Literatura infantil y juvenil ;
Mediación literaria ;
Formación docente ;
Children's and young adult literature ;
Literary mediation ;
Teacher training |