Acadèmia i igualtat de gènere : només un miratge?
Pujol, Hermínia (Centre d'Estudis Demogràfics)
Ortiz Guitart, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)

Título variante: Academia e igualdad de género : ¿Sólo un espejismo?
Título variante: L'académie et l'égalité de genre : un mirage seulement?
Título variante: The academic world and gender equality : just a mirage?
Fecha: 2009
Resumen: L'article fa un repàs dels treballs sobre les desigualtats d'accés, promoció i productivitat científica entre homes i dones dins la universitat, una de les institucions amb més pes social i, per tant, un referent i un reflex dels fenòmens que tenen lloc en molts d'altres àmbits de la nostra societat. Diferents disciplines, entre elles la geografia, han abordat aquest tema buscant explicacions i creant un cert debat al seu entorn. Factors sociodemogràfics, culturals i històrics perviuen malgrat les recents mesures a favor de la igualtat de gènere i l'equitat en el món acadèmic. El massiu accés de les dones, com a estudiants, a la universitat no ha estat seguit per un increment semblant en tant que docents o investigadores, i aquestes s'han trobat amb importants entrebancs per aconseguir la consolidació laboral, atès que, per ascendir, han hagut d'assumir models clarament masculins, amb importants costos diferencials respecte als homes.
Resumen: El artículo hace un repaso de los trabajos sobre las desigualdades de acceso, promoción y productividad científica entre hombres y mujeres dentro de la universidad, una de las instituciones con mayor peso social y, por tanto, un referente y reflejo de los fenómenos que tienen lugar en muchos otros ámbitos de nuestra sociedad. Diferentes disciplinas, entre las que se encuentra la geografía, han abordado este tema buscando explicaciones y creando un cierto debate a su alrededor. Factores sociodemográficos, culturales e históricos perviven a pesar de las recientes medidas a favor de la igualdad de género y la equidad en el mundo académico. El masivo acceso de las mujeres, como estudiantes, a la universidad no ha ido acompañado por un incremento parecido como docentes o investigadoras, y éstas se han encontrado con importantes trabas para su consolidación laboral, teniendo que asumir para su promoción modelos claramente masculinos, con importantes costes diferenciales respecto a los hombres.
Resumen: Cet article fait une révision des travaux menés sur les inégalités d'accès, de promotion et de productivité scientifique entre les hommes et les femmes à l'université, étant l'une des institutions revêtant un poids social majeur, elle est donc une référence et un reflet des phénomènes qui se déroulent dans d'autres cadres de notre société. Différentes disciplines, entre autres la géographie, ont abordé ce thème en cherchant des explications et ont généré un certain débat à son propos. Les facteurs sociodémographiques, culturels et historiques restent présents bien que des mesures récentes aient été prises en faveur de l'égalité des sexes et de l'équité dans le cadre académique. Le massif accès des femmes à l'université. comme étudiantes, n'a pas était accompagné d'une égale augmentation dans le domaine de l'enseignement ou de la recherche, et celles-ci ont connu de fortes entraves a leurs consolidations professionnelles, de part le fait qu'elles doivent assumer des modèles de promotion clairement masculin qui présentent pour elles des coûts différentiels par rapport aux hommes.
Resumen: The article reviews research on inequalities in access, promotion and scientific productivity between men and women in the university, one of the most important social institutions and thus both a reference point for and a reflection of the phenomena which occur in many other areas of society. Different disciplines, including geography, have approached this issue, looking for explanations and developing debate around them. Socio-demographic, cultural and historical factors persist, in spite of recent measures in favour of gender equality and equity in the academic world. The massive entrance of women, as students, into university has not been accompanied by any equivalent increase in women teachers or researchers, and these latter have encountered important barriers to consolidating their careers, having to adopt patently masculine models with important differential costs compared to men.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Gènere ; Igualtat ; Educació superior ; Geografia ; Género ; Igualdad ; Educación superior ; Geografía ; Genre ; Egalité ; Education supérieure ; Géographie ; Gender ; Equality ; Higher education ; Geography
Publicado en: Documents d'anàlisi geogràfica, N. 55 (2009) p. 129-145, ISSN 2014-4512

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/171753


17 p, 489.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias sociales y jurídicas > Centre d’Estudis Demogràfics (CED-CERCA)
Artículos > Artículos publicados > Documents d'anàlisi geogràfica
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2010-02-17, última modificación el 2023-12-14



   Favorit i Compartir