Google Scholar: cites
Eudald Pradell : artesà i «home de lletres»
Corbeto, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Eudald Pradell : artisan and «man of letters»
Data: 2010
Resum: Amb la substitucio progressiva de les velles lletres gotiques provinents del periode incunable, i l'us cada vegada mes normalitzat dels caracters romans, els tallers d'impremta espanyols es varen veure obligats a treballar quasi exclusivament amb la lletra fosa en els escassos jocs de matrius adquirits a Franca o als Paisos Baixos, o be amb els tipus arribats directament de les principals foneries estrangeres. La tradicional falta de creacio autoctona de caracters d'impremta provoca una dependencia absoluta del material importat, tot i que el seu alt cost el feia gairebe inaccesibles per als empobrits membres d'aquest sector. Despres de mes de dos segles de decadencia la impremta espanyola experimenta, a la segona meitat del segle XVIII, un evidente ressorgiment. Aquesta nova situacio de prosperitat va permetre que alguns dels artesans mes destres emprenguessin l'aprenentatge de la di cil tasca de fabricar punxons i matrius i endegar aixi la produccio de nous caracters. Eudald Pradell (1721-1788), artesa de Ripoll, sempre ha estat considerat com el primer que va gravar lletres a Espanya, tot i que curiosament sembla que no sabia llegir ni escriure. Gracies a la seva tasca precursora va aconseguir la proteccio reial, i diversos reconeixements, com ara el seu ingres, l'any 1768, com a conferent en el ram d'art de la Reial Conferencia Fisica de Barcelona.
Resum: With the gradual replacement of the old Gothic letters from the incunable period, and the progressive normalization in the use of Roman characters, the Spanish printers were forced to work almost exclusively with the types produced in the scarce sets of matrices acquired in France or in the Netherlands, or with the types which arrived directly from the main foreign foundries. The traditional lack of local punchcutters led to an absolute dependence on imported material, although its high cost made it almost inaccessible for the impoverished members of this sector. After more than two centuries of decadence, Spanish printing experienced a clear revival throughout the second half of the 18th century. This new situation of prosperity allowed some of the most skilful artisans to undertake the learning of the diffi cult task of manufacturing punches and matrices to produce new sets of characters. Eudald Pradell (1721-1788), artisan of Ripoll, has always been considered the fi rst one to engrave letters in Spain, even though curiously enough, he didn't seem to be able to read or write. Thanks to his precursor task, Pradell achieved royal protection, and several acknowledgements, such as his admission in 1768 as a conferent in the art branch of the Reial Conferencia Fisica of Barcelona.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Tipografia ; Tipus d'impremta ; Oficis ; Espanya ; Segle XVIII ; Typography ; Printing types ; Crafts ; Spain ; XVIIIth century
Publicat a: Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 169-193, ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/242049
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v10-corbeto
DOI: 10.5565/rev/locus.209


25 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2011-05-03, darrera modificació el 2022-02-13



   Favorit i Compartir