Articles

Articles 32 registres trobats  anterior11 - 20següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
11.
7 p, 232.7 KB What is science's crisis really about? / Saltelli, Andrea (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Funtowicz, Silvio (Universitetet i Bergen. Senter for Vitenskapsteori)
Present day reasoning about difficulties in science reproducibility, science governance, and the use of science for policy could benefit from a philosophical and historical perspective. This would show that the present crisis was anticipated by some scholars of these disciplines, and that diagnoses were offered which are not yet mainstream among crisis-aware disciplines, from statistics to medicine, from bibliometrics to biology. [...]
2017 - 10.1016/j.futures.2017.05.010
Futures, Vol. 91 (Aug. 2017) , p. 5-11  
12.
22 p, 3.5 MB Ciencia y arte se encuentran : el caso del telescopio de Galileo / Vázquez Manassero, Margarita Ana (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)) ; Vázquez Alonso, Ángel (Universitat de les Illes Balears. Centro de Estudios de Posgrado)
Se plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. [...]
Es planteja un enfocament interdisciplinari per a l'ensenyament de les ciències basat en la història de la ciència i la història de l'art. L'enfocament és innovador, doncs recupera la història de la ciència per a l'aprenentatge, i es complementa amb productes de l'art, l'accessibilitat del qual i fàcil comprensió amplifiquen l'atracció i motivació dels estudiants. [...]
An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2224
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 195-215 (Historia y Epistemología)  
13.
24 p, 173.8 KB José M. Melià Bernabéu "Pigmalión" y la divulgación de la astronomía en la Valencia de la primera mitad del siglo XX / Ruiz-Castell, Pedro (Universitat de València. Institut d'Història de la Medicina i de la Ciència «López Piñero»)
José M. Melià Bernabéu, alias «Pigmalión», fue un autor valenciano conocido por sus trabajos de divulgación científica, en particular en el ámbito de la astronomía. Convencido de la importancia de la educación y de la labor social que el estudio y la observación de loscielos podía desempeñar, Pigmalión dedicó sus esfuerzos a cultivar una importante actividad de difusión del conocimiento científico a través de artículos de prensa, libros, charlas y conferencias radiofónicas. [...]
2017
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 37 Núm. 2 (2017) , p. 435-457 (Articles)  
14.
31 p, 1.3 MB Scientific 'marvels' in the public sphere : Barcelona and its 1888 International Exhibition / Nieto-Galan, Agustí (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Història de la Ciència)
This paper examines the scientific culture of the 1888 Barcelona International Exhibition from different perspectives. Firstly, it emphasises how controversy rather than consensus imbued the everyday life of the city during that exceptional event, from April to December 1888. [...]
2012
HOST : Journal of History of Science and Technology, Vol. 6 (Fall 2012) , p. 33-63  
15.
20 p, 505.9 KB La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia : una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación / Teixeira, Elder Sales (Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Departamento de Física) ; Freire Junior, Olival (Universidade Federal da Bahia. Instituto de Física) ; Greca, Ileana Maria (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas)
Este trabajo presenta una propuesta didáctica para enseñar la gravitación universal de Newton (GU), orientada por la historia y la filosofía de la ciencia, para promover mejoras en la habilidad de argumentación de los alumnos. [...]
Aquest treball presenta una proposta didàctica per ensenyar la gravitació universal de Newton (GU), orientada per la història i la filosofia de la ciència, per promoure millores en l'habilitat d'argumentació dels alumnes. [...]
This paper presents a didactical proposal to teach Newton's universal gravitation (GU)guided by the history and philosophy of science (HPS) to promote improvements in students' argumentation skills. This proposal is the culmination of a larger work that has already produced some results (Teixeira et al. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1226
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 205-223 (Historia y Epistemología)  
16.
17 p, 205.3 KB Contribución de la Historia de las Ciencias al desarrollo profesional de docentes universitarios / García-Martínez, Álvaro (Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colòmbia). Facultad de Ciencias y Educación) ; Izquierdo Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo se analiza el papel que adquiere la Historia de la Química (HQ) en un programa de formación didáctica de profesores universitarios de química al estudiar el cambio químico, que tuvo como elemento central la réplica de instrumentos y experimentos científicos del siglo XVIII. [...]
In this paper examines the role that acquires the History of Chemistry (HC) in training program chemistry teachers on didactic of science, who had as core the replica of scientific instruments and experiments of eighteenth century, when they studied the chemical change. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.758
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32, Núm. 1 (2014) , p. 265-281  
17.
18 p, 322.0 KB Shaping biomedical objects across history and philosophy : a conversation with Hans-Jörg Rheinberger / García-Sancho, Miguel (University of Edinburgh. Science, Technology and Innovation Studies) ; González Silva, Matiana (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Santesmases, María Jesús (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Centro de Ciencias Humanas y Sociales. Instituto de Filosofía)
Historical epistemology, according to the historian of science Hans-Jörg Rheinberger, is a space through which «to take experimental laboratory work into the realm of philosophy». This key concept, together with the crucial events and challenges of his career, were discussed in a public conversation which took place on the occasion of Rheinberger's retirement. [...]
2014
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 34, Núm. 1 (2014) , p. 193-209  
18.
22 p, 474.4 KB Los instrumentos antiguos de los gabinetes de Física : propuesta de clasificación y estudio comparativo / Fernandez Gonzalez, Manuel (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Sánchez-Tallón, Jesús (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Se han estudiado colecciones de instrumentos de física que formaron parte de los antiguos gabinetes escolares españoles. A fin de realizar contrastes, se han considerado igualmente manuales de física de la época, laboratorios de investigación y laboratorios escolares actuales. [...]
This article describes a study of collections of physics instruments in Spanish schools. In order to compare the collections, an analysis was performed of physics textbooks of the 19th century as well as of instruments in research laboratories, and modern school laboratories. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n2.1031
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 2 (2013) , p. 231-249  
19.
24 p, 1.3 MB La Historia de las ciencias en el desarrollo de competencias científicas / Álvarez Lires, María Mercedes (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Arias Correa, Azucena (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Pérez Rodríguez, Uxío (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Serrallé Marzoa, J. Francisco (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte)
En este artículo se presenta una experiencia realizada en la asignatura Ciencias experimentales de 2º curso del grado en Educación Primaria (EP) encaminada al desarrollo de competencias científicas introduciendo la historia de las ciencias y de las técnicas (HCT). [...]
This paper presents an experience developed in the Experimental Sciences subject of the second course for school teachers of Primary Education degree. This training activity was aimed at developing scientific competences introduced by the History of Science and Technology (HST). [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.622
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 213-233  
20.
20 p, 172.5 KB Análisis del enfoque de historia y filosofía de la ciencia en libros de texto de química : el caso de la estructura atómica / Farías Camero, Diana María (Universidad Nacional de Colombia. Grupo de Investigación en Enseñanza de la Química) ; Molina, Manuel F. (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Castelló Escandell, Josep (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica)
Este trabajo analiza desde el enfoque de historia y filosofía de las ciencias (HFC) la forma como se presenta el tema de estructura atómica en cinco libros de texto (LT) de los cursos de química de primer año de la Universidad de Barcelona. [...]
History and Philosophy of Science approach (HPS) in atomic structure chapters was analyzed in five chemistry textbooks that are recommended in first year's courses the at University of Barcelona. A methodological framework composed by four heterogeneous methodologies was applied in this work trying to get a more accurate explanation about the topic studied. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.489
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 115-133  

Articles : 32 registres trobats   anterior11 - 20següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.