Articles

Articles 21 registres trobats  inicianterior12 - 21  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
12.
35 p, 5.6 MB El vínculo substancial leibniziano como universal antropológico : a través de Carnap, Anderson-Bernalp, y Miguel Sánchez Mazas / Ortiz de Landázuri, Carlos (Universidad de Navarra)
Se comprueba como el positivismo lógico de Carnap malinterpretó la noción de vínculo sustancial leibniziano, como si este tipo de correlaciones se pudieran justificar desde presupuestos lógicos de tipo infinitista. [...]
Carnap's logical positivism misunderstood Leibniz's notion of substantial bond, as if this type of correlations could be justified from infinitist logical assumption. However, after 1970, an anthropological Copernican twist of a finitist type in the formalization of Leibniz's bones was produced, giving rise to more specialized, fragmented and casuistic, logical formalism, as in the proposals of Anderson-Bernalp and Sánchez-Mazas.

2012
Ontology studies, Núm. 12 (2012) , p. 111-145  
13.
26 p, 431.0 KB Layer potentials beyond singular integral operators / Rosén, A.
We prove that the double layer potential operator and the gradient of the single layer potential operator are L2 bounded for general second order divergence form systems. As compared to earlier results, our proof shows that the bounds for the layer potentials are independent of well posedness for the Dirichlet problem and of De Giorgi-Nash local estimates. [...]
2013 - 10.5565/PUBLMAT_57213_08
Publicacions matemàtiques, Vol. 57, Núm. 2 (2013) , p. 429-454  
14.
16 p, 120.4 KB Positivity theorem for a general manifold / Léandre, Rémi (Université de Bourgogne)
We give a generalization in the non-compact case to various positivity theorems obtained by Malliavin.
Calculus in the compact case.

2005
SORT : statistics and operations research transactions, Vol. 29, Núm. 1 (January-June 2005) , p. 11-26  
15.
10 p, 463.9 KB El concepto de infinito en Leibniz y Locke Leticia Cabañas / Cabañas, Leticia (IES Gregorio Marañón (Madrid))
Locke está interesado en liberar la idea de infinito de sus implicaciones metafísicas y teológicas típicas de la herencia filosófica cristiana. La visión de Leibniz es diametralmente opuesta : el infinito es un concepto complejo que requiere rigurosas distinciones, sin las que el intelecto humano se pierde en un laberinto.
Locke was interested in liberating the idea of infinite of its metaphysical and theological implications typical of the Christian philosophical inheritance. Leibniz's vision is diametrically opposed: the infinite is a complex concept that needs rigorous distinctions, without which the human intellect becomes lost in a labyrinth.

2010
Ontology studies, Núm. 10 (2010) , p. 143-152  
16.
12 p, 149.1 KB Jerarquía holística de las dificultades asociadas a las estrategias aditivas de cálculo mental / Ortega del Rincón, Tomás (Universidad de Valladolid. Departamento de Matemática Aplicada) ; Ortiz, María (Universidad de Valladolid. Departamento de Matemática Aplicada)
En el presente trabajo de investigación se da un procedimiento para obtener una jerarquía holística de las difi cultades asociadas a las estrategias aditivas de cálculo mental. Este procedimiento se basa en las actividades básicas de cálculo que determinan la estrategia, y con él se establece una clasifi cación de tipo holístico de las difi cultades de cálculo asociadas a dichas estrategias. [...]
This work of research describes a procedure of building a holistic ranking of diffi culties associated to the additive strategies of mental calculus. This procedure is based upon calculus basic activities which determine the strategy, and, through it, we establish a holistic classifi cation of the difficulties of calculus associated to those strategies. [...]

2006 - 10.5565/rev/ensciencias.3817
Enseñanza de las ciencias, V. 24 n. 1 (2006) p. 99-110  
17.
20 p, 1.7 MB El Naixement del càlcul de variacions / Perelló Valls, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Matemàtiques)
1988
Butlletí de la Societat Catalana de Matemàtiques, Vol. 2 (1988) , p. 37-56  
18.
13 p, 669.2 KB ¿Qué hacen y qué entienden los estudiantes y profesores de física cuando usan expresiones diferenciales? / López-Gay, Rafael ; Martínez Torregrosa, Joaquín
En un trabajo previo realizamos una clarifi cación del uso del cálculo diferencial y determinamos un conjunto de indicadores de lo que sería una adecuada comprensión del concepto de diferencial en la física. [...]
One of our previous works explained the use of differential calculus and determined a series of indicators of what could be considered as the appropriate understanding of the concept of differential in physics. [...]

2005 - 10.5565/rev/ensciencias.3825
Enseñanza de las ciencias, V. 23 n. 3 (2005) p. 321-333  
19.
28 p, 241.9 KB On Lp estimates for square roots of second order elliptic operators on Rn / Auscher, Pascal
We prove that the square root of a uniformly complex elliptic operator L = − div(A∇) with bounded measurable coefficients in Rn satisfies the estimate kL 1/2fkp . k∇fkp for sup(1, 2n n+4 − ε) < p < 2n n−2 + ε, which is new for n ≥ 5 and p < 2 or for n ≥ 3 and p > 2n n−2. [...]
2004 - 10.5565/PUBLMAT_48104_08
Publicacions matemàtiques, V. 48 N. 1 (2004) , p. 159-186  
20.
20 p, 367.2 KB Ideas del infinito, percepciones y conexiones en distintos contextos : el caso de estudiantes con conocimientos previos de cálculo / Garbin Dall'Alba, Sabrina (Universidad Simón Bolívar)
En este artículo presentamos una investigación que surge de un especial interés por estudiar y explorar el caso del infinito, en su dualidad potencial-actual, en un nivel donde ya se han introducido conceptos formales del cálculo diferencial e integral, y donde empiezan a aparecer interconexiones y confusiones entre la «imagen formal» e «imagen informal» de estos conceptos. [...]
We present a research springing from a special interest in studying and exploring the infinite and its duality power-present, at a level where formal concepts of differential and integral calculus have already been introduced and where there appear interconnections and confusion between the «formal image» and the «informal image» of these concepts. [...]

2005 - 10.5565/rev/ensciencias.3858
Enseñanza de las ciencias, V. 23 N. 1 (2005) , p. 61-80  
21.
13 p, 94.3 KB La diferencial no es un incremento infinitesimal : evolución del concepto de diferencial y su clarificación en la enseñanza de la física / Martínez Torregrosa, Joaquín ; López-Gay, Rafael ; Gras Martí, Albert ; Torregrosa Gironés, Germán
El uso de la diferencial en la enseñanza de la física en el último año de bachillerato y cursos universitarios es tan frecuente como poco comprendido. Para identificar el origen de esa situación y diseñar propuestas para superarla, se ha realizado un estudio histórico y epistemológico destinado a clarificar el significado y el papel que juega la diferencial de la física. [...]
Despite its frequent use, there is little understanding of the concept of differential among upper high school and undergraduate students of Physics. As a first step to identify the origin of this situation and to design proposals to revert it, we have done a historic and epistemologic study aimed at clarifying the role and the meaning of the differential in Physics. [...]

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3970
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 2 (2002) , p. 271-283  

Articles : 21 registres trobats   inicianterior12 - 21  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.