Articles

Articles 1,070 records found  beginprevious1057 - 1066next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1057.
11 p, 106.3 KB Análisis de la resolución de problemas de física en secundaria y primer curso universitario en Chile / Becerra Labra, Carlos (Universidad de Talca (Xile). Instituto de Física y Matemática) ; Gras-Martí, Albert (Universitat d'Alacant. Departament de Física Aplicada) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques)
La aspiración actual de la educación científica de enseñar a las personas cómo enfrentarse a problemas, de desarrollar destrezas de alto nivel intelectual al mismo tiempo que conocimientos específicos queda reducida en la enseñanza habitual de la física a la resolución de problemas de «lápiz y papel» al final de los temas. [...]
One of the expectations in Science Education nowadays is to teach people how to solve problems, to develop high-level intellectual skills at the same time that specific knowledge is acquired. In common practice of Physics Education, this objective is usually limited to solving «paper and pencil» problems appearing at the end of each book chapter. [...]

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3889
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 2 (2004) , p. 275-286  
1058.
13 p, 94.3 KB La diferencial no es un incremento infinitesimal : evolución del concepto de diferencial y su clarificación en la enseñanza de la física / Martínez Torregrosa, Joaquín ; López-Gay, Rafael ; Gras Martí, Albert ; Torregrosa Gironés, Germán
El uso de la diferencial en la enseñanza de la física en el último año de bachillerato y cursos universitarios es tan frecuente como poco comprendido. Para identificar el origen de esa situación y diseñar propuestas para superarla, se ha realizado un estudio histórico y epistemológico destinado a clarificar el significado y el papel que juega la diferencial de la física. [...]
Despite its frequent use, there is little understanding of the concept of differential among upper high school and undergraduate students of Physics. As a first step to identify the origin of this situation and to design proposals to revert it, we have done a historic and epistemologic study aimed at clarifying the role and the meaning of the differential in Physics. [...]

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3970
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 2 (2002) , p. 271-283  
1059.
10 p, 76.5 KB Un problema planteado como actividad de investigación : estudios de las posibles trayectorias para el lanzamiento efectivo de un tiro libre de baloncesto / Martínez Pons, José Antonio
Although students learn kinematics from their first contact with physics, for a series of reasons preconceptions and conceptual and methodological mistakes accumulate, hindering progress. We propose a simple and motivating exercise that will not only improve the understanding of elementary equations of kinematics, but also detect and facilitate the correction of such mistakes.
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4063
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 1 (2000) , p. 131-140  
1060.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Carrascosa Alís, Jaime (Universitat de València) ; Dumas Carré, Andrée (IUFM d'Aix Marseille) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Gallego Badillo, Rómulo (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia)) ; Gené Duch, Ana María (Universitat de Lleida) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo) ; Salinas, Julia (Univerdad de Tucumán (Argentina)) ; Tricárico, Hugo (Universidad de San Martín (Argentina)) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba))
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4077
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  
1061.
10 p, 108.1 KB ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba)) ; Salinas, Julia (Universidad de Tucumán (Argentina)) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Dumas Carré, Andrée (Université París 7) ; Goffard, Monique (Université París 7) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo)
Nuestra pretensión en este trabajo es cuestionar la distinción clásica entre «teoría», «prácticas de laboratorio» y «problemas». Intentaremos mostrar qué investigaciones realizadas en los tres campos privan de sentido a esta separación que, conviene notar, no guarda paralelismo alguno con la actividad científica real.
Our aim with this paper is to question the typical distinction between «theory», «lab» and «paper and pencil problemsolving» activities. We intend to show that research done on these domains does not support their separation in the teaching/learning process. [...]

1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4094
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 311-320  
1062.
6 p, 31.8 KB En un aula de educación primaria : de la multiculturalidad con minúsculas a la cultura con mayúsculas / Cabello Martínez, Mª Josefa (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica y Organización Escolar) ; Rayón Rumayor, Laura (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica y Organización Escolar)
A partir de los resultados obtenidos en un estudio de caso realizado en el marco de la investigación «Los principios de comprensividad y diversificación como respuesta a la diversidad en una escuela multicultural dentro de la enseñanza obligatoria» (CIDE-MEC), se resume la respuesta que se estaba dando a la diversidad en este grupo concreto en los temas siguientes: presencia de la diversidad y multiculturalismo en el aula, concepto y tratamiento de la diversidad, secuencia y desarrollo de tareas, uso de materiales y organización espacio-temporal.
A partir dels resultats obtinguts en un estudi de cas realitzat en el marc de la investigació «Los principios de comprensividad y diversificación como respuesta a la diversidad en una escuela multicultural dentro de la enseñanza obligatoria» (CIDE-MEC), es resumeix la resposta que s'estava donant a la diversitat en aquest grup concret en els temes següents: presència de la diversitat i multiculturalisme a l'aula, concepte i tractament de la diversitat, seqüència i desenvolupament de tasques, ús de materials i organització espaciotemporal.
The present article is an abstract of a case study realised in the context of the investigation: «The principles of comprehensiveness and diversification as a response to diversity in a multicultural school inside Obligatory Education» (CIDE-MEC). [...]

1998 - 10.5565/rev/educar.366
Educar, N. 22-23 (1998) , p. 313-318  
1063.
29 p, 176.6 KB Encuesta : ¿vive la comunicación periodística un cambio de paradigma? / Gomis, Lorenzo ; Martínez Albertos, José Luis ; Núñez Ladevéze, Luis ; Casasús, Josep Maria
2002
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 28 (2002) , p. 157-185  
1064.
10 p, 64.5 KB Moralización de las piedras preciosas en la Historia Naturalis de Juan Gil de Zamora (1240-1320) / Martínez Gázquez, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
La Historia Naturalis de Juan Gil de Zamora, enciclopedia medieval como las obras de B. Anglico o V. de Beauvais, presenta una peculiaridad notable en el tratamiento que ofrece al lector. Sistemáticamente añade amplias moralizaciones en cada una de las voces tratadas a la información recogida en las fuentes clásicas: Aristóteles, Plinio, etc. [...]
The Historia Naturalis of Juan Gil de Zamora, a medieval encyclopaedia as the works of B. Anglico or V. de Beauvais, shows a very special feature in the treatment wich offers to the reader. It systematically adds extensive moralizing sentences in every discussed gloss to the information collected in the classical sources: Aristotle, Pliny, etc. [...]

1998
Faventia, Vol. 20 N. 2 (1998) , p. 177-186  
1065.
1 p, 6.9 KB Presentació / Martínez Gázquez, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
1998
Faventia, Vol. 20 N. 1 (1998) , p. 7-7  
1066.
15 p, 101.7 KB La recensio única del De differentia inter spiritum et animam de Costa Ben Luca / Martínez Gázquez, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana) ; Maranini, Anna
One of the most famous authors and translators who provided Arabic and Syriac versions of Greek scientific works, the Arabic philosopher Costa Ben Luca, lived in the second half of the IX th century A. [...]
1997
Faventia, Vol. 19 N. 2 (1997) , p. 115-129  

Articles : 1,070 records found   beginprevious1057 - 1066next  jump to record:
See also: similar author names
1 Martinez, J A
22 Martinez, J.
31 Martinez, J. L.
1 Martinez, J. L. M.
5 Martinez, J. Ll.
1 Martinez, J.A.
8 Martinez, J.L.
10 Martinez, J.L.M.
1 Martinez, Jaume
5 Martinez, Javier
3 Martinez, Javier P.
1 Martinez, Jesús
11 Martinez, Joan
1 Martinez, Joel
3 Martinez, Jose Alfredo
3 Martinez, Jose Antonio
2 Martinez, Jose C.
2 Martinez, José C.
1 Martinez, José Luiz
1 Martinez, Juan Tomás
1 Martínez, J A
1 Martínez, J Alfredo
18 Martínez, J. Alfredo
1 Martínez, J. Alfredo.
1 Martínez, J. E.
1 Martínez, J. G.
1 Martínez, J. I.
1 Martínez, J. J.
31 Martínez, J. L.
5 Martínez, J. Ll.
3 Martínez, J. M.
2 Martínez, J. R.
1 Martínez, J. S.
1 Martínez, J.A.
1 Martínez, J.F.P.
1 Martínez, J.G.
8 Martínez, J.L.
1 Martínez, J.M.
2 Martínez, Jaime
1 Martínez, Jaume Barallat
5 Martínez, Javier
1 Martínez, Jerónimo.
1 Martínez, Jesús
11 Martínez, Joan
6 Martínez, Joan Carles
1 Martínez, Jordi
1 Martínez, Jose A.
3 Martínez, Jose Alfredo
1 Martínez, Josefina
2 Martínez, Josep
1 Martínez, Josep Maria
37 Martínez, José
3 Martínez, José Alfredo
3 Martínez, José Antonio
2 Martínez, José C.
1 Martínez, José Enrique
4 Martínez, José I.
1 Martínez, José Ignacio
2 Martínez, José L.
1 Martínez, José Luis
1 Martínez, José M. O.
3 Martínez, José Manuel
1 Martínez, José Mario
1 Martínez, José María
1 Martínez, José Mª Oliva
1 Martínez, José Mª,
4 Martínez, Juan
4 Martínez, Juan Carlos
4 Martínez, Juan Enrique
1 Martínez, Juan Gabriel
1 Martínez, Juan J.
1 Martínez, Juan J.
1 Martínez, Juan Jesús
3 Martínez, Juan José
1 Martínez, Juan Pablo
2 Martínez, Júlia
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.