Articles

Articles 1,076 records found  beginprevious1060 - 1069next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1060.
10 p, 256.2 KB Los conflictos ecologico-distributivos y los indicadores de sustentabilidad / Martínez Alier, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta una tipología de conflictos acerca del uso de recursos naturales y de la contaminación. Llamamos Ecología Política al estudio de esos conflictos ecológico-distributivos. [...]
2004
Revibec : revista de la Red Iberoamericana de Economia Ecológica, V. 1 (2004) p. 21-30  
1061.
26 p, 155.0 KB Oldowan, rather more than smashing stones : An introduction to the "The Technology of First Humans" workshop / Martínez Moreno, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria) ; Mora Torcal, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria) ; Torre Sáinz, Ignacio de la (University College London. Institute of Archaeology)
2003
Treballs d'arqueologia, N. 9 (2003) , p. 11-35  
1062.
29 p, 95.2 KB Arquitectura hidràulica, vulnerabilitat a l'embolisme i resistència a la sequera en plantes llenyoses / Martínez Vilalta, Jordi, 1975- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia) ; Piñol i Pascual, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Els darrers anys han canviat algunes de les idees referents a les relacions hídriques de les plantes. D'una banda, s'ha posat més èmfasi en l'estudi del transport d'aigua a l'interior del xilema i, de l'altra, s'ha reconegut l'existència de limitacions biofísiques relacionades amb l'arquitectura d'aquesta via. [...]
Last years, some ideas concerning plant water relations have changed. On one hand, more emphasis has been put in the study of water transport inside the xylem and, on the other, biophysical limitations related to the architecture of this pathway have been recognized. [...]

1999
Orsis, N. 14 (1999) , p. 129-157  
1063.
11 p, 106.3 KB Análisis de la resolución de problemas de física en secundaria y primer curso universitario en Chile / Becerra Labra, Carlos (Universidad de Talca (Xile). Instituto de Física y Matemática) ; Gras-Martí, Albert (Universitat d'Alacant. Departament de Física Aplicada) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques)
La aspiración actual de la educación científica de enseñar a las personas cómo enfrentarse a problemas, de desarrollar destrezas de alto nivel intelectual al mismo tiempo que conocimientos específicos queda reducida en la enseñanza habitual de la física a la resolución de problemas de «lápiz y papel» al final de los temas. [...]
One of the expectations in Science Education nowadays is to teach people how to solve problems, to develop high-level intellectual skills at the same time that specific knowledge is acquired. In common practice of Physics Education, this objective is usually limited to solving «paper and pencil» problems appearing at the end of each book chapter. [...]

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3889
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 2 (2004) , p. 275-286  
1064.
13 p, 94.3 KB La diferencial no es un incremento infinitesimal : evolución del concepto de diferencial y su clarificación en la enseñanza de la física / Martínez Torregrosa, Joaquín ; López-Gay, Rafael ; Gras Martí, Albert ; Torregrosa Gironés, Germán
El uso de la diferencial en la enseñanza de la física en el último año de bachillerato y cursos universitarios es tan frecuente como poco comprendido. Para identificar el origen de esa situación y diseñar propuestas para superarla, se ha realizado un estudio histórico y epistemológico destinado a clarificar el significado y el papel que juega la diferencial de la física. [...]
Despite its frequent use, there is little understanding of the concept of differential among upper high school and undergraduate students of Physics. As a first step to identify the origin of this situation and to design proposals to revert it, we have done a historic and epistemologic study aimed at clarifying the role and the meaning of the differential in Physics. [...]

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3970
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 2 (2002) , p. 271-283  
1065.
10 p, 76.5 KB Un problema planteado como actividad de investigación : estudios de las posibles trayectorias para el lanzamiento efectivo de un tiro libre de baloncesto / Martínez Pons, José Antonio
Although students learn kinematics from their first contact with physics, for a series of reasons preconceptions and conceptual and methodological mistakes accumulate, hindering progress. We propose a simple and motivating exercise that will not only improve the understanding of elementary equations of kinematics, but also detect and facilitate the correction of such mistakes.
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4063
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 1 (2000) , p. 131-140  
1066.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Carrascosa Alís, Jaime (Universitat de València) ; Dumas Carré, Andrée (IUFM d'Aix Marseille) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Gallego Badillo, Rómulo (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia)) ; Gené Duch, Ana María (Universitat de Lleida) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo) ; Salinas, Julia (Univerdad de Tucumán (Argentina)) ; Tricárico, Hugo (Universidad de San Martín (Argentina)) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba))
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4077
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  
1067.
10 p, 108.1 KB ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba)) ; Salinas, Julia (Universidad de Tucumán (Argentina)) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Dumas Carré, Andrée (Université París 7) ; Goffard, Monique (Université París 7) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo)
Nuestra pretensión en este trabajo es cuestionar la distinción clásica entre «teoría», «prácticas de laboratorio» y «problemas». Intentaremos mostrar qué investigaciones realizadas en los tres campos privan de sentido a esta separación que, conviene notar, no guarda paralelismo alguno con la actividad científica real.
Our aim with this paper is to question the typical distinction between «theory», «lab» and «paper and pencil problemsolving» activities. We intend to show that research done on these domains does not support their separation in the teaching/learning process. [...]

1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4094
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 311-320  
1068.
6 p, 31.8 KB En un aula de educación primaria : de la multiculturalidad con minúsculas a la cultura con mayúsculas / Cabello Martínez, Mª Josefa (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica y Organización Escolar) ; Rayón Rumayor, Laura (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica y Organización Escolar)
A partir de los resultados obtenidos en un estudio de caso realizado en el marco de la investigación «Los principios de comprensividad y diversificación como respuesta a la diversidad en una escuela multicultural dentro de la enseñanza obligatoria» (CIDE-MEC), se resume la respuesta que se estaba dando a la diversidad en este grupo concreto en los temas siguientes: presencia de la diversidad y multiculturalismo en el aula, concepto y tratamiento de la diversidad, secuencia y desarrollo de tareas, uso de materiales y organización espacio-temporal.
A partir dels resultats obtinguts en un estudi de cas realitzat en el marc de la investigació «Los principios de comprensividad y diversificación como respuesta a la diversidad en una escuela multicultural dentro de la enseñanza obligatoria» (CIDE-MEC), es resumeix la resposta que s'estava donant a la diversitat en aquest grup concret en els temes següents: presència de la diversitat i multiculturalisme a l'aula, concepte i tractament de la diversitat, seqüència i desenvolupament de tasques, ús de materials i organització espaciotemporal.
The present article is an abstract of a case study realised in the context of the investigation: «The principles of comprehensiveness and diversification as a response to diversity in a multicultural school inside Obligatory Education» (CIDE-MEC). [...]

1998 - 10.5565/rev/educar.366
Educar, N. 22-23 (1998) , p. 313-318  
1069.
29 p, 176.6 KB Encuesta : ¿vive la comunicación periodística un cambio de paradigma? / Gomis, Lorenzo ; Martínez Albertos, José Luis ; Núñez Ladevéze, Luis ; Casasús, Josep Maria
2002
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 28 (2002) , p. 157-185  

Articles : 1,076 records found   beginprevious1060 - 1069next  jump to record:
See also: similar author names
1 Martinez, J A
22 Martinez, J.
31 Martinez, J. L.
1 Martinez, J. L. M.
5 Martinez, J. Ll.
1 Martinez, J.A.
8 Martinez, J.L.
10 Martinez, J.L.M.
1 Martinez, Jaume
5 Martinez, Javier
3 Martinez, Javier P.
1 Martinez, Jesús
11 Martinez, Joan
1 Martinez, Joel
3 Martinez, Jose Alfredo
3 Martinez, Jose Antonio
2 Martinez, Jose C.
2 Martinez, José C.
1 Martinez, José Luiz
1 Martinez, Juan Tomás
1 Martínez, J A
1 Martínez, J Alfredo
18 Martínez, J. Alfredo
1 Martínez, J. Alfredo.
1 Martínez, J. E.
1 Martínez, J. G.
1 Martínez, J. I.
1 Martínez, J. J.
31 Martínez, J. L.
5 Martínez, J. Ll.
3 Martínez, J. M.
2 Martínez, J. R.
1 Martínez, J. S.
1 Martínez, J.A.
1 Martínez, J.F.P.
1 Martínez, J.G.
8 Martínez, J.L.
1 Martínez, J.M.
2 Martínez, Jaime
1 Martínez, Jaume Barallat
5 Martínez, Javier
1 Martínez, Jerónimo.
1 Martínez, Jesús
11 Martínez, Joan
6 Martínez, Joan Carles
1 Martínez, Jordi
1 Martínez, Jose A.
3 Martínez, Jose Alfredo
1 Martínez, Josefina
2 Martínez, Josep
1 Martínez, Josep Maria
37 Martínez, José
3 Martínez, José Alfredo
3 Martínez, José Antonio
2 Martínez, José C.
1 Martínez, José Enrique
4 Martínez, José I.
1 Martínez, José Ignacio
2 Martínez, José L.
1 Martínez, José Luis
1 Martínez, José M. O.
3 Martínez, José Manuel
1 Martínez, José Mario
1 Martínez, José María
1 Martínez, José Mª Oliva
1 Martínez, José Mª,
4 Martínez, Juan
4 Martínez, Juan Carlos
4 Martínez, Juan Enrique
1 Martínez, Juan Gabriel
1 Martínez, Juan J.
1 Martínez, Juan J.
1 Martínez, Juan Jesús
3 Martínez, Juan José
1 Martínez, Juan Pablo
2 Martínez, Júlia
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.