Articles

Articles 53 records found  beginprevious21 - 30nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
21.
38 p, 197.3 KB ¿Acaso es evitable? : El impacto de la Antropología en las relaciones e imágenes sociales / San Román, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
El texto trata de la fundamentación metodológica, teórica y ética del uso social del conocimiento antropológico y etnográfico: ¿se puede o no realmente aplicar el conocimiento antropológico?, aún más, si acaso es evitable que éste y cualquier otro conocimiento se aplique, ¿se debe hacer tal cosa?, ¿se desea o no se desea? Se defiende que el conocimiento antropológico suele ser aplicable en distintas medidas bajo diferentes condiciones, aunque no todo él lo sea; y de estas condiciones la fundamental es la calidad del trabajo y preparación del investigador. [...]
This article deals with the methodological, theoretical and ethical basis of anthropological knowledge: is it possible to properly apply anthropological knowledge? Furthermore, is it at all avoidable that this and any other knowledge could be applied? Should that be done? Do we wish to do it? I argue that anthropological knowledge is often applicable at different levels under different conditions, even though not all this knowledge may be applied as a whole. [...]

2006
Revista de antropología social, Vol. 15 (2006) , p. 373-410 (Artículos)  
22.
7 p, 603.6 KB Implementation of evidence on the nurse-patient relationship in psychiatric wards through a mixed method design : study protocol / Moreno-Poyato, Antonio R. (Universitat Pompeu Fabra. Escola Superior d'Infermeria del Mar) ; Delgado-Hito, Pilar (Universitat de Barcelona. Escola d'Infermeria) ; Suárez-Pérez, Raquel (Parc de Salut MAR de Barcelona) ; Leyva-Moral, Juan M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Aceña-Domínguez, Rosa (Parc de Salut MAR de Barcelona) ; Carreras-Salvador, Regina (Parc de Salut MAR de Barcelona) ; Roldán-Merino, Juan F. (Campus Docent Sant Joan de Déu) ; Lluch-Canut, Teresa (Universitat de Barcelona. Escola d'Infermeria) ; Montesó-Curto, Pilar (Universitat Rovira i Virgili. Escola d'Infermeria de Tortosa)
Psychiatric nurses are aware of the importance of the therapeutic relationship in psychiatric units. Nevertheless, a review of the scientific evidence indicates that theoretical knowledge alone is insufficient to establish an adequate therapeutic alliance. [...]
2017 - 10.1186/s12912-016-0197-8.
BMC Nursing, Vol. 16 (january 2017)  
23.
20 p, 304.9 KB Portafolio de acción-reflexión : estrategia promotora de la investigación en la educación superior / Deliyore-Vega, María del Rocío (Universidad de Costa Rica)
Este artículo muestra los resultados obtenidos al determinar la pertinencia del portafolio de acción-reflexión como estrategia innovadora en la educación superior. Dicha estrategia se diseña inspirada en los principios de investigación-acción en la práctica pedagógica. [...]
Aquest article mostra els resultats obtinguts en determinar la pertinència del portafoli d'acció-reflexió com a estratègia innovadora en l'educació superior. Aquesta estratègia es dissenya inspirada en els principis d'investigació-acció de la pràctica pedagògica. [...]
This article examines the results of determining the pertinence of the action-reflection portfolio as an innovative strategy in higher education based on the principles of action research in educational practice. [...]

2018 - 10.5565/rev/educar.778
Educar, Vol. 54 Núm. 1 (2018) , p. 165-184 (Temas de investigación)  
24.
15 p, 545.1 KB Huellas de identidad e imaginarios adolescentes / Rabadán Crespo, Ángel Vidal (Centro de Formación del Profesorado de Castilla-la Mancha)
Mediante esta investigación se reconoce, desde el punto de vista metodológico, la utilización de la fotografía participativa como proceso de comunicación en un centro de enseñanza secundaria obligatoria, con el objetivo de recabar información relevante generada durante los procesos dialógicos y de comunicación, facilitando así la reflexión de los participantes sobre la relación con su entorno, sobre sí mismos y sobre los otros, para promover la configuración de su identidad en un contexto de educación formal. [...]
Per mitjà d'aquesta recerca, es reconeix des del punt de vista metodològic la utilització de la fotografia participativa com a procés de comunicació en un centre d'ensenyament secundari obligatori, amb l'objectiu de recaptar informació rellevant generada durant els processos dialògics i de comunicació, facilitant la reflexió dels participants sobre la relació amb el seu entorn, sobre ells mateixos i sobre els altres, promovent la configuració de la seva identitat, en un context d'educació formal. [...]
Through this research, from the methodological point of view the use of participatory photography as a communication process in the secondary education center is recognized, in order to collect relevant information generated during the dialogic processes and communication, facilitating reflection by participants on the relationship with their environment, about themselves and about others, promoting the configuration of one's identity in a context of formal education. [...]

2016 - 10.7238/a.v0i55.2982
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 55 (Desembre 2016) , p. 85-99 (Articles)
2 documents
25.
30 p, 8.6 MB La metodología de la evaluación participativa de planes y acciones comunitarias. Tres experiencias de evaluación participativa en Cataluña / Planas Lladó, Anna (Universitat de Girona) ; Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gil Pasamontes, Esther (Universitat de Barcelona) ; Sánchez Casals, Laia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La Evaluación Participativa (EP) se utiliza con frecuencia para evaluar los planes y acciones comunitarias. Pero, ¿cómo se diseña y se lleva a cabo un proceso de EP?, ¿qué elementos metodológicos diferencian la EP de otras prácticas evaluativas?, ¿qué tipo de herramientas e instrumentos se utilizan? Este artículo intenta responder a estos interrogantes; para ello, se revisa la bibliografía y guías más recientes sobre metodología de la EP. [...]
Participatory evaluation (PE) is frequently used to assess community plans and actions. But how is a PE process designed and carried out? Which methodological elements differentiate PE from other assessment practices? And what kind of tools and instruments are used? This article attempts to answer these questions, though a review of the most recent literature and guidebooks on the EP methodology. [...]
A Avaliação Participativa (AP) se utiliza com frequência para avaliar os planos e ações comunitárias. Mas, como se desenha e se realiza um processo de AP? Que elementos metodológicos diferenciam a AP de outras práticas avaliativas? Que tipo de ferramentas e instrumentos se utilizam? Este artigo procura responder a estas questões; para isso se revisa a bibliografia e guias mais recentes sobre metodologia da AP. [...]

2014 - 10.7179/PSRI_2014.24.05
Pedagogía social, Núm. 24 (2014) , p. 105-134  
26.
9 p, 423.9 KB Un concurs Joc de Vries per treballar la Taula Periòdica / Fabregat Fabregat, Sara ; Monferrer Pons, Llorenç (IES Professor Broch i Llop (Vila-real, País Valencià))
En aquest article es presenta una proposta educativa implementada en l'assignatura de Física i Química del tercer curs d'ESO a l'IES Politècnic de Castelló de la Plana la qual està inclosa en un Treball Final del Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes de la Universitat Jaume I de Castelló. [...]
The educational proposal presented in this article was implemented at IES Politècnic in Castelló de la Plana in the third curse of ESO. It was created as a Final Paper for the Master in Secundary Education for Teacher given at University Jaume I in Castelló. [...]

2015 - 10.5565/rev/ciencies.45
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 30 (Desembre 2015) , p. 11-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
27.
18 p, 222.9 KB Measuring in action research : four ways of integrating quantitative methods in participatory dynamics / Martí Olivé, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT))
Although action research uses both qualitative and quantitative methods, few contributions have addressed the specific role of the latter in this kind of research. This paper focuses on how quantitative methods can be integrated with participatory dynamics in action research designs. [...]
2015
Action Research, 2015  
28.
13 p, 4.6 MB Pràctiques de participació local a Catalunya : alguns principis i reflexions crítiques / Martí Olivé, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona)
En els darrers anys s'han desenvolupat, amb major o menor èxit, un creixent nombre d'experiències de participació local en el nostre entorn. Des d'un plantejament metodològic, l'article introdueix alguns dels principis que estan al darrere d'aquestes pràctiques, referits a l'escala d'intervenció, als objectius perseguits, al paper dels actors i de les xarxes socials, així com també als dissenys metodològics dels processos. [...]
En los últlimos años se han desarrollado con mayor o menor éxito un creciente número de experiencias de participación local en nuestro entorno. Desde un planteamiento metodológico, en el artículo introduce algunos de los principios que están detrás de estas prácticas, referidos a la escala de intervención, a los objetivos perseguidos, al papel delos actores y de las redes sociales, así como también a los diseños metodológicos o de los procesos. [...]
In recent years and with varying degrees of succes, a growing number of participation experiences have been seen in our area. Talking a methodological perspective, our article introduces some of the principles behind these practices. [...]

2005
Educació social. Revista de intervenció socioeducativa., Núm. 30 (2005) , p. 31-43
2 documents
29.
16 p, 230.2 KB Review essay : from local practices to public knowledge : action research as scientific contribution / Martí Olivé, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Índex de l'obra ressenyada : Kathryn HERR and Gary L. ANDERSON, The Action Research Dissertation : A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks, CA : Sage, 2005.
En los últimos años la investigación acción se ha ido introduciendo progresivamente en la reflexión académica y, con ello, han aparecido publicaciones como The Action Research Dissertation, específicamente orientadas a la realización y presentación de memorias de investigación desde estas metodologías. [...]
In recent years action research has been gradually introduced into academic thought, giving impetus to contributions such as The Action Research Dissertation, specifically aimed at doing and reporting doctoral research based on this methodology. [...]

2008
Forum : Qualitative Social Research, Vol. 9 Núm. 3 (September 2008)
2 documents
30.
27 p, 222.2 KB Perspectiva no androcéntrica en los estudios sobre familias monoparentales : reflexiones e implicaciones metodológicas / Di Nella, Dino (Universidad Nacional de Rio Negro. Instituto de Políticas Públicas y Gobierno. Grupo COPOLIS.) ; Almeda Samaranch, Elisabet (Universitat de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa) ; Ortiz Monera, Rosa (Universitat de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa)
En este trabajo realizamos una reflexión sobre el proceso que nos llevó a la progresiva configuración de un modelo de abordaje metodológico específico para la investigación sobre las familias monoparentales. [...]
This paper presents a discussion on the process that led us to a progressively developing of a specific methodological approach for research on one parent families. This process has been systematized and built from the contributions of feminist epistemologies to the methodological design and participatory forms of work. [...]

2014 - 10.5565/rev/athenea.1360
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 14 Núm. 4 (diciembre 2014) , p. 181-207 (Tema especial)  

Articles : 53 records found   beginprevious21 - 30nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.