1.
|
|
2.
|
48 p, 4.5 MB |
Central Italian "Tabernacula" : a Survey
/
Pasqualetti, Cristiana (Università degli Studi dell'Aquila)
This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). [...] Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.515
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230
|
|
3.
|
55 p, 16.1 MB |
El tabernáculo de la Virgen de los Reyes y la memoria documental de otros tabernáculos góticos de la catedral de Sevilla
/
Laguna Paúl, Teresa (Universidad de Sevilla)
Estudio del tabernáculo de la Virgen de los Reyes (h. 1278) y su instalación en la capilla Real renacentista (1579). Revisión y noticias documentales del tabernáculo encargado al orfebre Sancho Martínez (1366), aportaciones al conocimiento del tabernáculo de la Virgen de la Sede y al tardogótico de la Virgen de la Antigua (1497-1499) de la catedral de Sevilla. Study of the tabernacle of the 'Virgen de los Reyes' (Virgin of the Monarchs, c. 1278) and its installation in the Renaissance royal chapel (1579). Review and documentary information of the tabernacle entrusted to the silversmith Sancho Martínez (1366), and contributions to the knowledge of the tabernacle of the 'Virgen de la Sede' (Virgin of the See) and to the Late Gothic one of the 'Virgen de la Antigua' (Virgin of the Old One [Cathedral], 1497-1499) of the cathedral of Seville.
2020 - 10.5565/rev/medievalia.511
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 275-329
|
|
4.
|
|
5.
|
26 p, 13.0 MB |
(Dis)closed : Tabernacle Altarpieces in the Rhineland
/
Ralcheva, Pavla (Universität zu Köln)
Most of the tabernacle altarpieces preserved throughout Europe are fragmented, overpainted, and reconstructed, thus impeding a closer analysis of their image program. A detailed study of the earliest fully preserved representatives of this altarpiece type originating from the Lower and Middle Rhine as well as some other little-known late medieval examples from this region will cast some light upon topics such as the construction and evolution of the form as well as the iconography and media used in its creation and its possible impact on the spectator. [...] La mayoría de los retablos-tabernáculo conservados por toda Europa presentan un carácter fragmentario o están repintados y reutilizados, lo que impide un análisis profundo de su programa iconográfico. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.504
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 157-182
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
44 p, 16.5 MB |
Minor or Major? : Castilian Tabernacle-Altarpieces and Monumental Arts
/
Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid)
This article explores the origin and distinctive features of Castilian tabernacle-altarpieces. Less attention will be paid to the well-known specimens of the fourteenth century (as for example the Castildelgado and Yurre altarpieces) and the focus will be on some poorly preserved, fragmented and manipulated specimens of the late thirteenth century, for which proposals of reconstruction are provided in some instances. [...] Este artículo indaga en el origen y en los rasgos distintivos de los retablos-tabernáculo castellanos. Por ello se presta especial atención no tanto a los ejemplares bien conocidos del siglo XIV (como, por ejemplo, los retablos de Castildelgado y de Yurre) como a algunos ejemplares de finales del siglo XIII pobremente conservados, fragmentados y manipulados, para algunos de los cuales se ofrecen propuestas de reconstrucción. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.495
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 231-274
|
|
9.
|
22 p, 3.5 MB |
Ciencia y arte se encuentran : el caso del telescopio de Galileo
/
Vázquez Manassero, Margarita Ana (Universidad Nacional de Educación a Distancia) ;
Vázquez Alonso, Ángel (Universitat de les Illes Balears. Centro de Estudios de Posgrado)
Se plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. [...] Es planteja un enfocament interdisciplinari per a l'ensenyament de les ciències basat en la història de la ciència i la història de l'art. L'enfocament és innovador, doncs recupera la història de la ciència per a l'aprenentatge, i es complementa amb productes de l'art, l'accessibilitat del qual i fàcil comprensió amplifiquen l'atracció i motivació dels estudiants. [...] An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. [...]
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2224
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 195-215 (Historia y Epistemología)
|
|
10.
|
20 p, 589.1 KB |
La contribució d'Alexandre Planella (ca. 1830-1900) a la història de la restauració i el col·leccionisme catalans del vuit-cents
/
Quílez i Corella, Francesc (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Al llarg del segle XIX, la ciutat de Barcelona va veure l'aparició d'una gran quantitat de professionals amb un perfil heterodox i polièdric. En aquest sentit, Alexandre Planella i Roura, membre d'una prolífica nissaga d'artistes, esdevingué un dels models més representatius de l'activitat patrimonial vuitcentista. [...] Throughout the nineteenth century, the city of Barcelona saw the emergence of a large number of multi-faceted and heterodox professionals. In this sense, Alexandre Planella i Roura, member of a prolific lineage of artists, became one of the most representative models of 19th-century estate art collecting. [...] A lo largo del siglo XIX, la ciudad de Barcelona vio la aparición de una gran cantidad de profesionales con un perfil heterodoxo y poliédrico. En este sentido, Alexandre Planella i Roura, miembro de una prolífica estirpe de artistas, fue uno de los modelos más representativos de la actividad patrimonial ochocentista. [...]
2015 - 10.5565/rev/locus.242
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 107-125 (Articles)
|
|