1.
|
13 p, 371.0 KB |
COVID-19 after two years : trajectories of different components of mental health in the Spanish population
/
Bayes-Marin, Ivet (Universitat de Barcelona) ;
Cabello-Toscano, María del Rocío (Institut de Recerca Biomèdica August Pi i Sunyer) ;
Cattaneo, Gabriele (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Solana-Sánchez, Javier (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Fernández, Daniel (BarcelonaTech (IMTech)) ;
Portellano-Ortiz, Cristina (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Tormos, Jose M (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Pascual Leone, Álvaro (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Bartrés-Faz, David (Institut Germans Trias i Pujol. Institut Guttmann) ;
Universitat Autònoma de Barcelona
Our study aimed to (1) identify trajectories on different mental health components during a two-year follow-up of the COVID-19 pandemic and contextualise them according to pandemic periods; (2) investigate the associations between mental health trajectories and several exposures, and determine whether there were differences among the different mental health outcomes regarding these associations. [...]
2023 - 10.1017/S2045796023000136
Epidemiology and Psychiatric Sciences, Vol. 32 (april 2023)
|
|
2.
|
20 p, 429.5 KB |
¿Varía la masa de la Tierra? : Modelizando a partir del experimento mental
/
Oliva, José Mª (Universidad de Cádiz. Departamento de Didáctica) ;
Aragón Méndez, María del Mar (Universidad de Cádiz. Departamento de Didáctica) ;
Soto Mancera, Francisco (Colegio Británico Sage College (Jerez de la Frontera, Càdis)) ;
Vicente Martorell, Juan José (Universidad de Cádiz. Departamento de Didáctica) ;
Matos Delgado, Jesús (IES Santo Domingo (El Puerto de Santa María, Càdis)) ;
Marín Barrios, Rubén (IES Huerta del Rosario (Chiclana, Cádis)) ;
Franco-Mariscal, Rosario (IES Castillo de Luna (Rota, Càdis))
El artículo analiza el efecto de la resolución de problemas cualitativos mediante experimentos mentales, en el uso de la idea de conservación de la masa. Se trata de identificar los modelos expresados por los estudiantes y cómo estos se ajustan y autorregulan a partir del trabajo en el aula. [...] This paper analyzes the effect of the resolution of qualitative problems through mental experiments, in the use of the idea of conservation of mass. Its purpose is to identify the models expressed by the students, and how they adjust and self-regulate as a result of the work in the classroom. [...]
2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3116
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 2 (2021) , p. 25-43 (Investigaciones Didácticas)
|
|
3.
|
16 p, 369.6 KB |
Detección de modelos mentales como posibilidades semánticas para el análisis del pensamiento social
/
Torres Bravo, Leyla Danae (Universidad de Talca (Xile)) ;
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
En este trabajo analizamos si, mediante la detección de posibilidades semánticas, es factible dar cuenta de los mecanismos cognitivos que orientan la aparición de sesgos en el pensamiento social. Para ello, nos basamos en los postulados de la teoría de los modelos mentales de Johnson-Laird, con el objeto de mostrar, en este caso particular y a manera de ejemplo, los estereotipos de género. [...] In this paper, I analyze whether detecting semantic possibilities allows accounting for the cognitive mechanisms that lead the appearance of biases in social thought. To do that, I will base upon the assumptions of Johnson-Laird's mental models theory in order to make, for this particular case and as an example, the gender stereotypes evident. [...]
2019 - 10.6035/CLR.2019.21.9
Revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I, Vol. 21 (2019) , p. 159-174
|
|
4.
|
|
5.
|
8 p, 369.4 KB |
El repte d'aprendre i ensenyar forces
/
Garcia-Lladó, Ângela (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Lingüística i Literària i de Didàctica de les Ciències Experimentals i de la Matemàtica)
L'ensenyament-aprenentatge de les forces és un dels temes eterns de la didàctica de les ciències. Se n'ha fet molta recerca però alhora continua sent un dels que, en general, comporta més problemes a l'alumnat. [...] How students learn forces is one of the eternal subjects in science education research. A lot of research has been done on that topic but at the same time, forces seem to be one of the difficult topics in science education. [...]
2019 - 10.5565/rev/ciencies.401
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 37 (2019) , p. 19-26 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
|
|
6.
|
20 p, 299.6 KB |
Modelos mentales de los estudiantes de secundaria sobre el suelo
/
Fernández, Adriana (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas) ;
Sesto Varela, Vanessa (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas) ;
Garcia-Rodeja-Gayoso, Isabel (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas)
En este trabajo se presenta un estudio de caso cuyo propósito fue investigar las concep-ciones alternativas y los modelos mentales de los estudiantes sobre el suelo. Los participantes fueron 48 estudiantes de 4. [...] En aquest treball es presenta un estudi de cas el propòsit del qual va ser investigar les concepcions alternatives i els models mentals dels estudiants sobre el sòl. Els participants van ser 48 estudiants de 4t. [...] This paper presents a case study whose purpose was to investigate the alternative conceptions and the students' mental models about the soil. The participants were 48 students of 10th grade. Data were collected by an open-ended questionnaire focused on the soil origin, age, constituents and changes which it could undergo. [...]
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2217
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 2 (2017) , p. 127-145 (Investigaciones Didácticas)
|
|
7.
|
7 p, 276.4 KB |
Una propuesta de análisis de las representaciones de los alumnos sobre el ciclo del agua
/
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia)
Treinta alumnos del primer ciclo de la ESO (Enseñanza Secundaria Obligatoria) trabajaron el ciclo del agua. En tres momentos (al inicio de la secuencia de enseñanza-aprendizaje, durante la intervención educativa y un año después) dibujaron diagramas del ciclo del agua. [...] Thirty students of the first cycle of ESO (12 to 14 years at the Obligatory Secondary Education) worked the water cycle. In three moments (at the beginning of the learning sequence, during the educational intervention and a year afterwards) they drew diagrams of the water cycle. [...]
2007
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 15, Núm. 3 (2007) , p. 280-286
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
|