Locus amoenus
It publishes works of art history, stylistic and Iconographic analysis, studies about textual sources and critical reviews and exhibitions. It wants to be a way at art history professionals’ disposal.
Latest additions:
2015-12-23
08:06

14 p, 707.2 KB
Las bóvedas de crucería del manuscrito «Llibre de trasas de viax y muntea», de Joseph Ribes / Tellia, Fabio (Universidad Politécnica de Madrid) ; Palacios, José Carlos (Universidad Politécnica de Madrid)
El manuscrito de Joseph Ribes, Llibre de trasas de viax y muntea (1708), es un auténtico tratado de cantería en el que aparece una extensa colección de trazas de montea de todo tipo. El libro, carente de texto, contiene trazas que van desde la cantería medieval hasta la estereotomía clásica. [...]
El manuscrit de Joseph Ribes, Llibre de trasas de viax y muntea (1708), és un autèntic tractat de picapedreria en què apareix una extensa col·lecció de traces de sagita de tot tipus. El llibre, mancat de text, conté traces que van des de la picapedreria medieval fins a l’estereotomia clàssica. [...]
The manuscript of Joseph Ribes, the Llibre de Trasas de viax and muntea (1708), is an authentic treatise on stone cutting in which an extensive collection of tracings of all types appears. The book, devoid of text, contains traces ranging from medieval stonework to classical stereotomy. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 29-41 (Articles)  
2015-12-23
08:06

20 p, 589.1 KB
La contribució d’Alexandre Planella (ca. 1830-1900) a la història de la restauració i el col·leccionisme catalans del vuit-cents / Quílez i Corella, Francesc (Museu Nacional d’Art de Catalunya)
Al llarg del segle XIX, la ciutat de Barcelona va veure l’aparició d’una gran quantitat de professionals amb un perfil heterodox i polièdric. En aquest sentit, Alexandre Planella i Roura, membre d’una prolífica nissaga d’artistes, esdevingué un dels models més representatius de l’activitat patrimonial vuitcentista. [...]
Throughout the nineteenth century, the city of Barcelona saw the emergence of a large number of multi-faceted and heterodox professionals. In this sense, Alexandre Planella i Roura, member of a prolific lineage of artists, became one of the most representative models of 19th-century estate art collecting. [...]
A lo largo del siglo XIX, la ciudad de Barcelona vio la aparición de una gran cantidad de profesionales con un perfil heterodoxo y poliédrico. En este sentido, Alexandre Planella i Roura, miembro de una prolífica estirpe de artistas, fue uno de los modelos más representativos de la actividad patrimonial ochocentista. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 107-125 (Articles)  
2015-12-23
08:06

14 p, 275.6 KB
Retratos de la infanta María Teresa por Velázquez y Martínez del Mazo / Ramón-Laca Menéndez de Luarca, Luis (Universidad de Alcalá)
La datación de los distintos retratos de la infanta María Teresa obra de Velázquez y Martínez del Mazo puede precisarse a la luz de una serie de textos contemporáneos de estas obras, especialmente referentes a ceremonias de bautismo de miembros de la familia real. [...]
La datació dels diferents retrats de la infanta Maria Teresa, obra de Velázquez i Martínez del Mazo, pot precisar-se tenint en compte una sèrie de textos contemporanis d’aquestes obres, especialment referents a cerimònies de baptisme de membres de la família reial. [...]
A revision of the contemporary chronicles, especially of the baptism of members of the Spanish royal family, can perhaps shed some light on the dating of the portraits of the Infanta Maria Teresa by Velázquez and Martínez del Mazo. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 43-56 (Articles)  
2015-12-23
08:06

10 p, 235.6 KB
Un entalle con la representación de Júpiter entronizado hallado en el teatro romano de Carthago Nova / Vizcaíno Sánchez, Jaime (Universidad de Murcia. Departamento de Historia del Arte)
Presentamos un entalle procedente de Carthago Nova. Fue hallado en el nivel de abandono del teatro romano, datado, a partir de la estratigrafía y el depósito cerámico, en el último cuarto del siglo II d. [...]
We study an engraved gem from Carthago Noua. The gem was found in the abandonment level of the Roman Theatre, dated by stratigraphy and a pottery deposit in the last quarter of the 2nd century A. D. [...]
Presentem un entallament procedent de Carthago Nova. Va ser trobat en el nivell d’abandó del teatre romà, datat, a partir de l’estratigrafia i el dipòsit ceràmic, en l’últim quart del segle II dC. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 5-14 (Articles)  
2015-12-23
08:06

10 p, 112.9 KB
La propaganda francesa a Barcelona durant la Primera Guerra Mundial / Trenc, Eliseu (Université de Reims)
En un país neutral com era Espanya, la propaganda francesa només podia ser cultural, per això es privilegià una sèrie d’esdeveniments d’aquest tipus que van culminar amb l’Exposició d’Art Francès de Barcelona la primavera de l’any 1917, que va estar envoltada d’una vertadera temporada cultural francesa, amb concerts i conferències. [...]
As Spain was a neutral country, French propaganda could only be cultural, which is why priority was given to a series of cultural events which culminated in the Barcelona Exhibition of French Art in the spring of 1917, along with a whole season of French concerts and lectures. [...]
En un país neutral como era España, la propaganda francesa solo podía ser cultural, por eso se privilegió una serie de acontecimientos de este tipo que culminaron con la Exposición de Arte Francés de Barcelona la primavera del año 1917, que estuvo rodeada de una verdadera temporada cultural francesa, con conciertos y conferencias. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 187-196 (Articles)  
2015-12-23
08:06

12 p, 349.7 KB
El taller de Mariano Fortuny en Granada (1870-1872) / Pérez-Cellini, Juan José
El pintor Mariano Fortuny y su familia residieron en Granada entre 1870 y 1872. Según los distintos biógrafos del artista, durante su periodo granadino, Fortuny dispuso de un taller de trabajo conocido como estudio de los Mártires, el cual nunca ha podido identificarse ni localizarse con exactitud y que se ha convertido, durante casi un siglo y medio, en uno de los aspectos más desconocidos de la vida del pintor. [...]
The Spanish painter Mariano Fortuny and his family lived in Granada between 1870 and 1872. According to several of the artist’s biographers, during his period in the city, Fortuny set up a studio referred to as the estudio de los Mártires, whose identity and location has never been determined with exactitude, and has remained as one of the most unknown aspects of the painter’s life for nearly one and a half centuries. [...]
El pintor Marià Fortuny i la seva família van residir a Granada entre 1870 i 1872. Segons els diferents biògrafs de l’artista, durant el seu període granadí, Fortuny va disposar d’un taller de treball conegut com a estudio de los Mártires, que no s’ha pogut identificar ni localitzar amb exactitud i que ha esdevingut, durant quasi un segle i mig, un dels aspectes més desconeguts de la vida del pintor. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 127-137 (Articles)  
2015-12-23
08:06

34 p, 528.3 KB
Els escultors Ribes : notes biogràfiques i obra documentada / Pou Amengual, Miquel
L’estudi investiga i analitza els escultors Bartomeu i Antoni Ribes, dos artistes mallorquins dels segles XVII i XVIII. L’article treu a llum les dades biogràfiques dels dos personatges des de la vessant familiar i artística. [...]
In this article, we investigate the life and work of Bartomeu and Antoni Ribes, two Majorcan sculptors of the 17th and 18th centuries. Biographical information is provided on the sculptors using extant data and new sources to shed light on the artists’ family life, studio, places where they worked, and their oeuvre.
El estudio investiga y analiza los escultores Bartomeu y Antoni Ribes, dos artistas mallorquines de los siglos XVII y XVIII. El artículo saca a la luz los datos biográficos de ambos personajes desde la vertiente familiar y artística. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 57-89 (Articles)  
2015-12-23
08:06

18 p, 462.8 KB
Art i cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista / Ginés Blasi, Mònica
Aquest article se centra en la recepció d’art i mostres de cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista. Amb l’objectiu de copsar-ne l’abast, de temptejar-ne les característiques i d’establir-ne uns límits cronològics, s’han revisat els catàlegs de les primeres exposicions d’art antic de Barcelona i la documentació relativa a adquisicions, donacions, llegats i ingressos als primers museus de la ciutat. [...]
This article focuses on the introduction of Chinese art and material culture into private collections during 19th century Barcelona. In order to grasp the range and characteristics of Chinese art collecting in Barcelona and to establish its chronological limits, we revised catalogues from the early exhibitions of antiquities which took place in Barcelona, as well as the documents concerning acquisitions, donations, legates and the entry of artwork into Barcelona’s initial museums. [...]
Este artículo se centra en la recepción de arte y muestras de cultura material de la China en las colecciones privadas de la Barcelona ochocentista. Con el objetivo de captar su alcance, de tantear sus características y de establecer unos límites cronológicos, se han revisado los catálogos de las primeras exposiciones de arte antiguo de Barcelona y la documentación relativa a adquisiciones, donaciones, legados e ingresos en los primeros museos de la ciudad. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 139-155 (Articles)  
2015-12-23
08:06

12 p, 301.1 KB
El llegat del pintor Josep Tapiró (Reus, 1835 – Tànger, 1913) : el museu Benitah de Tànger / Carbonell, Jordi A. (Universitat Rovira i Virgili)
L’article versa sobre l’estudi museu del pintor Josep Tapiró (Reus, 1836 – Tànger, 1913) a la ciutat de Tànger, on va viure i treballar durant quasi quaranta anys. S’hi explica la seva història, com era l’edifici i els objectes que allotjava. [...]
This article deals with the studio-museum of the painter Josep Tapiró (Reus, 1836– Tangier, 1913) in the city of Tangiers, where he lived and worked for almost forty years. It tells about its history, as well as the building that housed his works. [...]
El artículo versa sobre el estudio museo del pintor Josep Tapiró (Reus, 1836 – Tánger, 1913) en la ciudad de Tánger, donde vivió y trabajó durante casi cuarenta años. Explica su historia, cómo era el edificio y los objetos que alojaba. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 157-167 (Articles)  
2015-12-23
08:06

14 p, 582.3 KB
Influence de l’art carolingien sur la sculpture de quelques grands maîtres romans d’Auvergne et du Rouergue / Le Deschault de Monredon, Térence (Universitat Autònoma de Barcelona)
Par le passé, les spécialistes ont été attentifs à l’impact de l’art antique sur l’élaboration de la sculpture auvergnate et plus particulièrement dans le cas de l’abbaye de Mozac, laquelle, comme l’a démontré S. [...]
Scholars have long been aware of the influence of ancient art on the works of sculpture of Auvergne, particularly those of the Mozac Abbey, which, as Swiechowski demonstrated, served as a model for most of the sculpture found in the Clermont diocese. [...]

2015
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 15-28 (Articles)