Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
El voladís de la Casa de la Universitat de la Ciutat de Mallorca : un compendi d'escultura i fusteria al segle XVII
Bauçà de Mirabò Gralla, Concepció (Universidad Pontificia de Comillas. Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez)

Títol variant: The wooden cornice of the Casa de la Universitat building in Palma de Mallorca : a compendium of sculpture and carpentry in the 17th century
Títol variant: El voladizo de la Casa de la Universidad de Ciudad de Mallorca. Un compendio de escultura y carpintería en el siglo XVII
Data: 2023
Resum: La darrera restauració del voladís de l'Ajuntament de Palma recuperà en gran part el valor artístic i simbòlic que aquest havia perdut després d'anys de degradació. L'esmentat element segueix jugant avui un paper rellevant en l'escenografia que desplega la façana de l'edifici consistorial en presidir la plaça de Cort, un nucli fonamental de la vida ciutadana de Palma. La present investigació pretén aclarir, a partir de fonts documentals inèdites, algunes circumstàncies que envoltaren la realització de l'esmentat ràfec i que en possibilitaren l'originalitat respecte als de la resta de casals ciutadans. Malgrat la pèrdua de la majoria de fonts directes sobre la fabricació de l'obra, l'estudi estableix un possible precedent desaparegut que n'explica la inspiració forana. També la relaciona amb altres treballs de fusta de l'edifici i evidencia que formà part d'un projecte unitari. Finalment, aporta novetats significatives sobre el seu autor, Gabriel Torres, que en permeten contextualitzar la intervenció i demostren fins a quin punt arribà la preeminència dels escultors sobre els fusters durant la segona meitat del segle XVII. Per acabar, s'hi fa una evolució històrica i una valoració de l'obra.
Resum: The most recent restoration of the cornice of Palma town hall largely recovered the artistic and symbolic importance it had lost after years of degradation. Today, this element continues to play an important role in the decoration that runs along the facade of the town council building that presides over Plaça de Cort, a key focus of public life in Palma. Using unpublished documentary sources, the present research aims to clarify the circumstances that surrounded the creation of this cornice, imbuing it with an originality that marks it out from other buildings in the city. Although most firsthand sources dealing with the creation of the work are now lost, the study establishes a possible precedent, no longer extant, which explains its foreign inspiration. It also links it to other work in wood on the building and shows that it was all part of a single project. Finally, the study reveals significant new information about the work's creator, Gabriel Torres, which allows us to put his work into context and demonstrates the extent to which sculptors achieved pre-eminence over carpenters during the second half of the 17th century. Finally, there is a historical timeline and assessment of the work.
Resum: La última restauración del voladizo del Ayuntamiento de Palma recuperó en gran parte el valor artístico y simbólico que este había perdido tras años de degradación. El mencionado elemento sigue jugando hoy un papel relevante en la escenografía que despliega la fachada del edificio consistorial al presidir la plaza de Cort, un núcleo fundamental de la vida ciudadana de Palma. La presente investigación pretende aclarar, a partir de fuentes documentales inéditas, algunas circunstancias que rodearon la realización de dicho alero y que posibilitaron su originalidad respecto a los del resto de casas solariegas de la ciudad. A pesar de la pérdida de la mayoría de fuentes directas sobre la fabricación de la obra, el estudio establece un posible precedente desaparecido que explica su inspiración foránea. También la relaciona con otros trabajos de madera del edificio y evidencia que formó parte de un proyecto unitario. Finalmente, aporta novedades significativas sobre su autor, Gabriel Torres, que permiten contextualizar su intervención y demuestran hasta qué punto llegó la preeminencia de los escultores sobre los carpinteros durante la segunda mitad del siglo XVII. Por último, se hace una evolución histórica y una valoración de la obra.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Escultura ; Ajuntament de Palma ; Barroc ; Palma de Mallorca ; Segle XVII ; Sculpture ; Palma Town Hall ; Baroque ; 17th century ; Ayuntamiento de Palma ; Barroco ; Siglo XVII
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 37-58 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/37-58
DOI: 10.5565/rev/locus.474


22 p, 13.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-24, darrera modificació el 2024-04-25



   Favorit i Compartir