Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126212
Avances y retos en las políticas y en las prácticas de los géneros
Subirats, Marina, 1943- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Títol variant: Avenços i reptes a les polítiques i a les pràctiques dels gèneres
Títol variant: Progress and challenges in gender policies and practices
Data: 2014
Resum: Este artículo presenta un resumen de la evolución que ha experimentado la escolarización de las mujeres en los últimos treinta años, desde una situación de clara inferioridad numérica respecto del acceso a la educación y de los niveles académicos alcanzados, hasta una situación, en los últimos años, de superioridad numérica en los títulos universitarios. Se argumenta que, sin embargo, estos cambios, en sí mismos de gran importancia, no han supuesto alcanzar la igualdad total en el sistema educativo español, puesto que, en todos sus niveles, se sigue transmitiendo una cultura androcéntrica que continúa ignorando la existencia de mujeres y tomando la figura masculina como único patrón de lo humano. La descripción de los procesos seguidos y de las medidas adoptadas durante estos años para lograr ir reduciendo las desigualdades educativas entre los sexos se hace a través de un recorrido histórico y del examen de las políticas y de los actores sociales de cada etapa, en un avance hacia la coeducación que ha dado grandes resultados, pero que aún no está completo. En cuanto a los retos, la situación económica y política actual abre graves incógnitas sobre la evolución futura de la educación de las mujeres.
Resum: A Espanya, el baix nivell educatiu de les dones i el desavantatge patit en relació amb els homes han estat una xacra secular. En els darrers trenta anys, s’ha produït un canvi molt important en aquest sentit, de manera que, avui, els nivells educatius de les dones són superiors als dels homes, especialment en les generacions joves. Això no significa pas, però, que hàgim aconseguit una igualtat total, perquè, a tots els nivells educatius, la cultura que es transmet continua sent androcèntrica, amb la qual cosa s’oblida l’existència de les dones a la societat i es pren l’home com a referència i com a definició de la humanitat. Prenent el fil històric de la narració dels canvis que s’han succeït en aquest terreny, exposem, en el present article, les estratègies que es van utilitzar en cada període i els actors socials que les van promoure. És així com podem adonar-nos dels avenços que s’han produït, però també constatar-ne la insuficiència. La coeducació ha estat un bon instrument, però no ha aconseguit tots els objectius proposats. Avui, amb la crisi econòmica i política que patim, existeix el perill que l’escolarització de les dones disminueixi i que es perdin molts dels guanys assolits en els darrers trenta anys.
Resum: This article tells the story of the evolution of women’s education in Spain in the last thirty years. Spanish women now outnumber men in terms of both access to education and the educational level they attain. Although there has been a very important shift throughout the history of women’s education, gender equality has yet to be achieved. The culture that is transmitted at all levels of education, from primary schools to universities, remains androcentric, ignoring the existence of women in society and adopting the male perspective as the norm. The procedures and strategies pursued in recent years to reduce gender inequalities in education are explained through this historical process. I consider the policies and the actors which have been key in this process to achieve what we call “co-education” – a concept with a slightly different meaning from the English one. Although co-education has played a very important role in this process, it has still not facilitated full equality between women and men in education. The current political and economic problems in Spain are now posing a serious challenge for efforts to achieve full gender equality in education.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Educació ; Coeducació ; Gènere ; Igualtat ; Polítiques educatives ; Education ; Co-education ; Gender ; Equality ; Educational policies ; Educación ; Coeducación ; Género ; Igualdad ; Políticas educativas
Publicat a: Educar, Núm. Especial (2014) , p. 85-100, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287049
DOI: 10.5565/rev/educar.692


16 p, 137.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-08, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir