Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/129595
Ser noia a l’era de les xarxes socials Being a Girl in the Age of Social Networking
Tortajada, Iolanda (Universitat Rovira i Virgili. Departament d’Estudis de Comunicació)
Araüna, Núria (Universitat Rovira i Virgili. Departament d’Estudis de Comunicació)

Data: 2014
Resum: Les xarxes socials han esdevingut un espai privilegiat per a les interaccions dels i les adolescents. Mitjançant la creació i la gestió d’espais d’intercanvi i intimitat, i en connexió amb els contextos offline, els nois i les noies construeixen les seves identitats de gènere. A través d’una recerca realitzada al llarg de quatre anys ens hem apropat a les pràctiques adolescents a les xarxes socials per explorar aquests processos identitaris. Emprant tècniques quantitatives i qualitatives, hem analitzat el contingut de 400 entrades de Fotolog, 18 àlbums complets i hem recollit les veus de 32 adolescents (nois i noies) per mostrar quines són les autopresentacions que fan les noies i com són interpretades i valorades per elles mateixes i pel seu grup d’iguals. Els resultats apunten a la importància del gènere com a eix vertebrador d’aquestes autopresentacions, que són interpretades i, fins i tot, acceptades o rebutjades atenent a codis basats en el gènere. Les noies, quan es mostren a elles mateixes en aquestes xarxes, acostumen a aparèixer soles i utilitzen el seu cos com a actiu. És possible identificar un seguit de patrons de representació que són fruit de l’adopció de models provinents d’altres mitjans i de l’apropiació creativa. Ara bé, com més presència i visibilitat assoleixen les noies en aquests espais, més hi arrisquen la seva pròpia reputació, sobretot perquè aquestes autopresentacions tendeixen a mostrar una forta erotització del propi cos. Quan això succeeix, les noies reben força més crítiques de caràcter sexual que no pas els nois.
Resum: Social networks have become a most favored space for interaction amongst teenagers. By creating and managing spaces for intimate exchanges, and in close connection with offline contexts, boys and girls build their own gender identities. Throughout a four-year-long research study we have looked into teenage practices and uses on social networks in order to explore such identity-building processes. We have applied both quantitative and qualitative methods to content-analyze 400 Fotolog entries, 18 entire albums and 32 teenagers’ views and opinions to show how teenage girls present themselves on such networks and how these self-presentations are understood and assessed by themselves and their peers. Results suggest that gender underpins such self-presentations. These are interpreted and even accepted or refused according to certain gender-based codes. When they show themselves on these networks, girls usually appear on their own and use their bodies as active assets. We can identify a few patterns of representation that result from adopting models borrowed from other media and from a sort of creative appropriation by these teenage users themselves. However, girls risk their own reputation as they achieve wider presence and visibility in these kinds of spaces, especially since their self-presentations tend to show a highly eroticized body. When this happens, girls do more frequently get criticisms with sexual overtones than boys do.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Adolescents ; Autorepresentació ; Xarxes socials ; Gènere ; Etiquetatge ; Adolescence ; Self-representation ; Social Networking Sites ; Gender ; Labelling
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (maig 2014) , p. 117-129, ISSN 0211-2175

DOI: 10.7238/a.v0i50.2233


13 p, 98.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-02-24, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir