Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/131252
La medicalización de la sociedad, un contexto para promover el desarrollo y uso de conocimientos científicos sobre el cuerpo humano
Domènech Calvet, Ana M. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Máquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Roca Tort, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: La medicalització de la societat, un context per promoure el desenvolupament i ús de coneixements científics sobre el cos humà
Títol variant: The medicalization of society as a context for promoting the development and use of scientific knowledge related to the human body
Data: 2015
Resum: En esta investigación se ha diseñado e implementado una unidad didáctica sobre la medicalización de la sociedad para favorecer el desarrollo de conocimientos científicos. Se analizan: a) las ideas previas de 283 alumnos de 1º de bachillerato y 164 de 3º ESO, b) la evolución de estas ideas, c) el tipo de información con el que justifican actuaciones relacionadas con la automedicación, y, d) las diferencias que se observan en función del curso. Los resultados muestran que, al final de la unidad, las explicaciones de los alumnos se ajustan más al modelo científico y que, aunque hacen referencia a estos conocimientos cuando responden preguntas enmarcadas en un contexto científico, también enfatizan creencias, experiencias y valores personales cuando el contexto pasa a ser cotidiano. Se comentan implicaciones educativas derivadas de los resultados.
Resum: En aquesta recerca s'ha dissenyat i implementat una unitat didàctica sobre la medicalització de la societat per afavorir el desenvolupament de coneixements científics. S'analitzen: a) les idees prèvies de 283 alumnes de 1r de batxillerat i 164 de 3r d’ESO, b) l'evolució d'aquestes idees, c) el tipus d'informació amb el qual justifiquen actuacions relacionades amb l'automedicació, i, d) les diferències que s'observen en funció del curs. Els resultats mostren que, al final de la unitat, les explicacions dels alumnes s'ajusten més al model científic i que, encara que fan referència a aquests coneixements quan responen preguntes emmarcades en un context científic, també emfatitzen creences, experiències i valors personals quan el context passa a ser quotidià. Es comenten implicacions educatives derivades dels resultats.
Resum: In this research, a SSI teaching unit based on medicalization of society has been designed and implemented in order to promote the development of scientific knowledge. A total of 399 students (283 aged 16 to 17 and 116 aged 14 to 15) participated. We analyzed: a) students’ prior ideas and their evolution, b) the kind of information used to justify self-medication practices, and, c)the significance of the differences found due to students’ grade. Results show that, at the end of the unit, students’ explanations are closer to the scientific model and, although they usually refer to this knowledge when answering questions in a scientific context, they also emphasize other aspects such as beliefs, personal values and experiences when the context is daily life situations. Finally, educational implications of these results are discussed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Competència científica ; Controvèrsies socio-científiques ; Efectes secundaris ; Cos humà com a sistema ; Acció medicaments ; Scientific competences ; Socio-scientific issues ; Side effects of medications ; Human body as a functioning whole ; Medication action ; Competencia científica ; Controversias socio-científicas ; Efectos secundarios ; Cuerpo humano como sistema ; Acción medicamentos
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 101-125 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1358


26 p, 2.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-03-27, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir