Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/133107
Formación en alternancia en el espacio universitario : una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas
Chisvert-Tarazona, María José (Universitat de València)
Palomares-Montero, Davinia (Universitat de València)
Soto-González, María Dolores (Florida Centre de Formació)

Títol variant: Formació en alternança en l’espai universitari : una experiència de projecte integrat a partir de l’aprenentatge basat en problemes
Títol variant: Alternance training at universities : a learning integrated project through problembased learning
Data: 2015
Resum: El presente artículo describe una experiencia de formación en alternancia en un contexto de educación superior; en concreto, a partir de la iniciativa desarrollada por Florida Universitaria, centro adscrito a la Universidad de Valencia. La formación en alternancia implica alternar el aprendizaje entre períodos desarrollados en el centro educativo y momentos desarrollados en el contexto laboral. El objetivo del presente trabajo es identificar una iniciativa que, de forma empírica, muestre cómo estos periodos impactan en el aprendizaje de competencias de los estudiantes. La metodología que se ha aplicado en la experiencia de formación en alternancia se basa en el aprendizaje basado en problemas que, en el contexto de un proyecto integrado desarrollado en los grados de Educación Infantil y Primaria, se aplica en todas las materias de tercer curso. Los resultados muestran que la práctica reflexiva entre el centro educativo y el contexto laboral favorece los aprendizajes de las personas participantes. Los beneficios de la formación profesional en alternancia en estudiantes universitarios son plausibles: aumentan la motivación del alumnado, dotan de sentido al conocimiento teórico y se multiplican las interacciones de aprendizaje en entornos académicos y profesionales.
Resum: Aquest article descriu una experiència de formació en alternança en un context d’educació superior; en concret, a partir de la iniciativa desenvolupada per Florida Universitària, un centre adscrit a la Universitat de València. La formació en alternança implica alternar l’aprenentatge entre períodes desenvolupats en el centre educatiu i moments desenvolupats en el context laboral. L’objectiu d’aquest treball és identificar una iniciativa que, empíricament, mostri com aquests períodes impacten en l’aprenentatge de competències dels estudiants. La metodologia que s’ha aplicat en l’experiència de formació en alternança es basa en l’aprenentatge basat en problemes que, en el context d’un projecte integrat desenvolupat en els graus d’Educació Infantil i Primària, s’aplica en totes les matèries de tercer curs. Els resultats mostren que la pràctica reflexiva entre el centre educatiu i el context laboral afavoreix els aprenentatges de les persones que hi participen. Els beneficis de la formació professional en alternança en estudiants universitaris són plausibles: augmenten la motivació de l’alumnat, doten de sentit al coneixement teòric i es multipliquen les interaccions d’aprenentatge en entorns acadèmics i professionals.
Resum: This paper describes an alternance training experience within the university context relying on the case of Florida Universitaria, affiliated to the University of Valencia. Alternance training involves periods of education provision on university premises with on-the-job internships. The aim of this study is to provide an empirical description of an initiative showing the impact of alternance on the development of students’ skills. The methodology underlying the alternance training program is that of problem-based learning (PBL). PBL has been implemented within an integrated project put in practice in the third year of the Bachelor Degrees in Early Childhood and Primary Education. The results show that reflective practice between the school and the workplace promotes students’ learning. The benefits of alternance training at university level are sound: it increases student motivation, gives meaning to theoretical knowledge, and multiplies learning interactions in academic and professional environments.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Formació en alternança ; Aprenentatge professional ; Relació universitat-empresa ; Competències ; Transferència de l’aprenentatge ; Aprenentatge basat en problemes ; Alternance training ; Professional training ; University-industry relations ; Competencies ; Transfer of learning ; Problem-based learning ; Formación alternada ; Aprendizaje profesional ; Relación universidad-empresa ; Competencias ; Transferencia del aprendizaje ; Aprendizaje basado en problemas
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 2 (2015) , p. 299-320 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/295237
DOI: 10.5565/rev/educar.709


22 p, 355.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències Socials i Jurídiques > Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-07-02, darrera modificació el 2016-10-27



   Favorit i Compartir