Web of Science: 3 cites, Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites
Los entornos activo-colaborativos de aprendizaje como buenas prácticas en el desarrollo de competencias transversales en la formación profesional de la Comunidad Autónoma del País Vasco
Eizagirre Sagardia, Ana (Universidad del País Vasco)
Altuna Urdin, Jon (Universidad del País Vasco)
Fernández Fernández, Idoia (Universidad del País Vasco)

Títol variant: Els entorns activocol·laboratius de l'aprenentatge com a bones pràctiques en el desenvolupament de competències transversals dins la formació professional de la Comunitat Autònoma Basca
Títol variant: Active-collaborative learning as best practices in the development of cross-curricular competencies in Basque Country vocational training
Data: 2018
Resum: Este artículo analiza el modo en que las orientaciones prescriptivas generales sobre competencias transversales se están llevando realmente a la práctica en los centros de formación profesional de la Comunidad Autónoma Vasca. Se realiza un estudio de caso en el que se transita desde una detección previa de carácter cuantitativo hasta un análisis cualitativo de las prácticas en las que las citadas competencias han sido desarrolladas con éxito según la percepción del profesorado, del alumnado y de los equipos directivos implicados. Como resultado, se han identificado tres niveles de sistematización y desarrollo institucional de las competencias transversales: el individual, el de ciclo y el de centro. La comparación entre estas tipologías resultantes revela que las prácticas innovadoras a nivel de ciclo, y más en concreto en los ciclos de alto rendimiento (ETHAZI), concentran unas características que representan un salto cualitativo en la concepción, el desarrollo metodológico y la evaluación de las citadas competencias, y que, por tanto, pueden servir de guía para ir superando los obstáculos que, a nivel práctico, encuentra el desarrollo real de las competencias transversales en el ámbito de la formación profesional.
Resum: Aquest article analitza la manera com les orientacions prescriptives generals sobre competències transversals s'estan portant realment a la practica als centres de formació professional de la Comunitat Autònoma Basca. S'hi realitza un estudi de cas en el qual es transita des d'una detecció prèvia de caràcter quantitatiu fins a una anàlisi qualitativa de les pràctiques en les quals les esmentades competències han estat desenvolupades amb èxit segons les percepcions del professorat, de l'alumnat i dels equips directius implicats. Com a resultat, s'han identificat tres nivells de sistematització i desenvolupament institucional de les competències transversals: l'individual, el de cicle i el de centre. La comparació entre aquestes tipologies resultants posen de relleu que les pràctiques innovadores a nivell de cicle, i mes en concret en els cicles d'alt rendiment (ETHASI), concentren unes característiques que representen un salt qualitatiu en la concepció, el desenvolupament metodològic i l'avaluació de les esmentades competències, i que, per tant, poden servir de guia per anar superant els obstacles que, a nivell pràctic, troba el desenvolupament real de les competències transversals en l'àmbit de la formació professional.
Resum: This article analyzes how the general prescriptive guidelines on cross-curricular competencies are being implemented in vocational training centers of the Basque Autonomous Community. A case study is carried out by means of a quantitative and qualitative analysis of good practices in which competencies have been successfully developed according to the perceptions of the teachers, students and management teams involved. Systematization and institutional development of cross-curricular competences were identified at three levels: the individual level, the cycle level and the center level. The comparison between these typologies reveals that innovative practices at the cycle level, specifically in high performance cycles (the ETHAZI model), have resulted in a qualitative leap in the design, methodological development and assessment of these competencies and can serve at the practical level as a guide to overcome obstacles in the actual development of cross-curricular competencies in vocational training.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Collaborative learning ; Competencies development ; Educational innovation ; Secondary education ; Higher education ; Aprendizaje colaborativo ; Desarrollo de competencias ; Innovación educativa ; Educación secundaria ; Educación superior ; Aprenentatge col·laboratiu ; Desenvolupament de competències ; Ensenyament secundari ; Innovació educativa ; Ensenyament superior
Publicat a: Educar, Vol. 54 Núm. 2 (2018) , p. 331-349 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v54-n2-eizagirre-altuna-fernandez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/338175
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v54-n2-eizagirre-altuna-fernandez
DOI: 10.5565/rev/educar.880


19 p, 142.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-10-27, darrera modificació el 2022-12-18



   Favorit i Compartir