Web of Science: 0 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations
Validación de AUTOCOM : autoevaluación de las competencias básicas de jóvenes en el marco de programas formativos de segunda oportunidad
Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Validation of AUTOCOM : self-assessing young people's basic competencies within the framework of Second Chance Training Programs
Date: 2018
Abstract: Este trabajo aborda el proceso de validación de AUTOCOM, un instrumento de autoevaluación de la percepción que los jóvenes tienen de su nivel de dominio de competencias básicas en el marco de programas formativos de segunda oportunidad y, en función de ello, considerar su contribución al proceso de autorregulación de su aprendizaje. A partir de la administración del cuestionario a una muestra piloto de 228 jóvenes, previa validación de consistencia interna (α inicial=0. 91) y concordancia de expertos (W>0; p<0. 005), se realizó un análisis de conglomerados jerárquico confirmado por análisis discriminante, que identificó dos grupos de competencias básicas en consideración del nivel de dominio - cluster 1: 49% de los jóvenes; cluster 2: 51% de los jóvenes. Los resultados identifican a AUTOCOM como un instrumento válido y confiable en el marco de los programas formativos para evaluar, mediante la percepción de los jóvenes, el nivel de dominio de competencias básicas y su contribución al proceso de autorregulación del aprendizaje.
Abstract: This study addresses the validation process for AUTOCOM, a self-assessment tool to evaluate young people's perceived level of proficiency in basic competencies within the framework of second-chance training programs, and on that basis considers its contribution to the self-regulation process in their learning. From a questionnaire administered to a pilot sample of 228 young people, and following validation of internal consistency (initial α = 0. 91) and expert agreement (W>0; p<0. 005), a hierarchical cluster analysis was performed and confirmed by discriminant analysis. This identified two groups of basic competencies based on the level of proficiency: cluster 1: 49% of young people; cluster 2: 51% of young people. The results show that AUTOCOM is a valid and reliable tool for evaluating, within the context of training programs, young people's perception of their level of proficiency in basic competencies and how this contributes to the self-regulation process in their learning.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Aprendizaje autorregulado ; Competencias básicas ; Autopercepción ; Abandono escolar ; Orientación ; Self-regulated learning ; Key competencies ; Self-perception ; Academic failure ; Guidance
Published in: Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 20, Núm. 4 (Octubre-Diciembre 2018) , ISSN 1607-4041

Adreça original: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1674
DOI: 10.24320/redie.2018.20.4.1674


13 p, 477.0 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > CRiEDO (Center for Research and Studies for Organizational Development)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-05-02, last modified 2024-06-01



   Favorit i Compartir