Web of Science: 17 citations, Scopus: 19 citations, Google Scholar: citations
La educación patrimonial, una cuestión de futuro. reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica
González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Heritage education, a matter of the future. Reflections on the value of heritage to continue moving towards critical citizenship
Date: 2019
Abstract: El patrimonio está presente en el entorno. Se convive con él. Está ahí. Se consume. Se disfruta. Se mira. Pero ¿se es consciente de por qué está ahí? ¿cómo ha llegado hasta el presente? ¿quién decidió que se conservara? ¿y cómo se hizo? ¿por qué se continúa preservando? ¿qué aporta?¿qué función tendrá en el futuro? ¿las generaciones futuras querrán respetarlo y mantenerlo? A veces estas preguntas, aparentemente fáciles, no tienen una respuesta simple. E incluso no se formulan o no se plantean. Pero, todo el mundo sabe qué es el patrimonio, qué función cumple, y se queja de que no haya más, de que no se conserven más elementos. El objetivo de este ensayo es mostrar la evolución que ha tenido el concepto de patrimonio y su valor educativo en los últimos años, y cómo actualmente se vincula intrínsecamente con la educación para una ciudadanía crítica y el aprendizaje para el futuro. Empezar diciendo que el patrimonio tiene más futuro que pasado, a veces causa cierta extrañeza. Afirmar que, si el patrimonio no tiene futuro deja de ser patrimonio, suele sorprender. Comentar que al igual que se 'patrimonializa' también se puede despatrimonializar', y que como verbo se puede conjugar en todas las personas y tiempos existentes (pasado, presente y futuro), suele generar dudas. Estudiar el patrimonio es una estrategia educativa muy potente para aprender a reflexionar sobre la construcción de nuestras identidades y sobre las decisiones que tomamos como protagonistas de una sociedad.
Abstract: The heritage is present in the environment. He lives with him. It is there. It is consumed. It is enjoyable. It looks. However, are you aware why it is there? How did you get to the present? Who decided to keep it? And how was it done? Why does it continue to be preserved? What does it give us? What role will it have in the future? Will future generations want to respect and preserve it? Sometimes these seemingly easy questions do not have a simple answer. Moreover, it does not formulate them or it does not raise them. However, everyone knows what heritage is, what role it has, and complains that there is no more, that no more elements are preserved. The objective of this essay is briefly to show the evolution of the concept of heritage and its educational value in recent years, and as currently, it is intrinsically linked to education for a critical citizenship and learning for the future. To start by saying that heritage has more of the future than of the past, sometimes it causes a certain strangeness. To affirm that, if the heritage does not have future it stops being heritage, usually it surprises. To say that, as it is 'patrimonialized', it can also be 'depatrimonialized', and that as a verb it can be conjugated in all existing times (past, present and future), it usually generates doubts. Studying heritage is a very powerful educational strategy to learn to reflect on the construction of our identities and the decisions we make as protagonists of a society.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Educación ; Patrimonio ; Ciudadanía ; Futuro ; Docencia ; Education ; Heritage ; Citizenship ; Teaching
Published in: El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 123-144, ISSN 1989-9289

DOI: 10.14516/fdp.2019.010.001.004


22 p, 384.2 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > GREDICS (Research Group on Social Sciences Education)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-06-03, last modified 2023-09-08



   Favorit i Compartir