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Loxoro, de Claudia Llosa : crear una frontera propia con el lenguaje
Wolfenzon, Carolyn (Bowdoin College)

Títol variant: Loxoro de Claudia Llosa : crear una frontera pròpia amb el llenguatge
Títol variant: Loxoro by Claudia Llosa : Creating an own Border with Language
Data: 2021
Resum: En Loxoro (2012), Claudia Llosa explora el concepto de frontera en un nivel lingüístico, temporal y material, al llevar la narración a un territorio no demarcado físicamente, donde habitan las mujeres transexuales de Lima. Si es cierto que la frontera, además de ser un espacio que divide dos lugares, también es una herramienta de epistemologías hegemónicas que distinguen cualquier elemento definitorio de la identidad -el género, la lengua, entre otros-. Loxoro representa un cruce entre múltiples fronteras, donde la más difícil de atravesar es la del propio cuerpo. Sus protagonistas, mujeres transexuales, tienen una circulación restringida, ya que pueden ir y estar seguras solo en ciertos barrios y en ciertas horas. Existe un código no escrito en relación con las fronteras urbanas que las transexuales conocen bien, como cuerpos que, de acuerdo con Marjorie Garber (1997), producen ansiedad porque cuestionan la artificialidad binaria con la que se ordena el mundo. Así, se propone que Loxoro oscila entre dos niveles. En uno, muestra la violencia, la discriminación y los conflictos de un conjunto de mujeres transexuales en Lima mientras circulan por la ciudad; en el otro, empuja el espectador hacia un elevado nivel de reflexión sobre cómo funcionan el lenguaje y sus categorías: cómo solemos pensar y encasillar la realidad.
Resum: En Loxoro (2012), Claudia Llosa explora el concepte de frontera en un nivell lingüístic, temporal i material, a l'portar la narració a un territori no demarcat físicament, on habiten les dones transsexuals de Lima. Si és cert que la frontera, a més de ser un espai que divideix dos llocs, també és una eina de epistemologies hegemòniques que distingeixen qualsevol element definitori de la identitat -el gènere, la llengua, entre d'altres-. Loxoro representa un encreuament entre múltiples fronteres, on la més difícil de travessar és la de el propi cos. Els seus protagonistes, dones transsexuals, tenen una circulació restringida, ja que poden anar i estar segures només en certs barris i en certes hores. Hi ha un codi no escrit en relació amb les fronteres urbanes que les transsexuals coneixen bé, com cossos que, d'acord amb Marjorie Garber (1997), produeixen ansietat perquè qüestionen l'artificialitat binària amb la qual s'ordena el món. Així, es proposa que Loxoro oscil·la entre dos nivells. En un, mostra la violència, la discriminació i els conflictes d'un conjunt de dones transsexuals a Lima mentre circulen per la ciutat; en l'altre, empeny l'espectador cap a un elevat nivell de reflexió sobre com funcionen el llenguatge i les seves categories: com solem pensar i encasellar la realitat.
Resum: En Loxoro (2012), Claudia Llosa explora el concepto de frontera en un nivel lingüístico, temporal y material, al llevar la narración a un territorio no demarcado físicamente, donde habitan las mujeres transexuales de Lima. Si es cierto que la frontera, además de ser un espacio que divide dos lugares, también es una herramienta de epistemologías hegemónicas que distinguen cualquier elemento definitorio de la identidad -el género, la lengua, entre otros-. Loxoro representa un cruce entre múltiples fronteras, donde la más difícil de atravesar es la del propio cuerpo. Sus protagonistas, mujeres transexuales, tienen una circulación restringida, ya que pueden ir y estar seguras solo en ciertos barrios y en ciertas horas. Existe un código no escrito en relación a las fronteras urbanas que las transexuales conocen bien, como cuerpos que, de acuerdo con Marjorie Garber (1997), producen ansiedad porque cuestionan la artificialidad binaria con la que se ordena el mundo. Así, se propone que Loxoro oscila entre dos niveles. En uno, muestra la violencia, la discriminación y los conflictos de un conjunto de mujeres transexuales en Lima mientras circulan por la ciudad; en el otro, empuja el espectador hacia un elevado nivel de reflexión sobre cómo funcionan el lenguaje y sus categorías: cómo solemos pensar y encasillar la realidad.
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Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Loxoro ; Frontera corporal ; Claudia llosa ; Transexualidad ; Cine peruano ; Corporal border ; Transsexuality ; Peruvian cinema ; Transsexualitat ; Cinema peruà
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 23 (2021) , p. 41-54 (Dossier) , ISSN 2014-1130

Adreça original: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v23-wolfenzon
DOI: 10.5565/rev/mitologias.771


14 p, 406.4 KB

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 Registre creat el 2021-07-07, darrera modificació el 2021-08-01



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