Gender stereotypes and roles in children's literature
Márquez i Serna, Manel
Sánchez Martí, Angelina, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Descripció: 67 pag.
Resum: This study case research is focused on analysing through gender perspective the current situation of gender stereotypes and roles in children's literature at the school Octavio Paz. Gender and sexuality are closely intertwined, which have been changing schemas throughout the years, and books might still be portraying and producing inequalities from them. For that reason, the first objective of this project is to quantify and qualitatively analyse the gender representation of 90 reading books in the initial cycle of the school, in which gender and sexual identities are the object of the study. The categories used to collect data are: unequal representation, personality traits, occupational roles, language and LGBTIQ+ representation. Furthermore, the second objective aims at looking into schoolteachers' perception, through a focus group, on these inequalities to identify their possible contributions to eradicate gender stereotypes and roles or their objection to change. Results have revealed that from the analysis conducted in the books sorted between the publication years 1980-2022, there is still a clear gender bias in the representation of male and female identities, as males are still predominant as main characters, active, heroic, independent, drivers… As opposed to women, who are mostly depicted as passive, dependent, emotional, caretakers, etc. Moreover, it was identified an overuse of cisheteronormative language in the books and underrepresentation of LGTBIQ+ identities. In addition, through the focus group, schoolteachers' perception showed the harmful effects of gender roles and some resistances in their discourses as well.
Resum: Aquest estudi de cas d'investigació està enfocat a analitzar des de la perspectiva de gènere la situació actual dels estereotips i rols de gènere en la literatura infantil a l'escola Octavio Paz. El gènere i la sexualitat estan estretament entrellaçats, els quals han anat canviant esquemes al llarg dels anys, i els llibres encara podrien estar retratant i produint desigualtats a partir d'ells. Per això, el primer objectiu d'aquest projecte és quantificar i analitzar qualitativament la representació de gènere de 90 llibres de lectura del cicle inicial de l'escola, en què les identitats de gènere i sexuals són objecte d'estudi. Les categories utilitzades per recollir dades són: representació desigual, trets de personalitat, rols ocupacionals, llengua i representació LGBTIQ+. A més, el segon objectiu pretén examinar la percepció del professorat, a través d'un grup focal, sobre aquestes desigualtats per identificar les seves possibles contribucions a l'erradicació dels estereotips i rols de gènere o la seva objecció al canvi. Els resultats han revelat que a partir de l'anàlisi realitzada en els llibres ordenats entre els anys de publicació 1980-2022, encara hi ha un clar biaix de gènere en la representació de les identitats masculines i femenines, ja que els homes encara són predominants com a personatges principals, actius, heroics, independents, conductors… A diferència de les dones, que es descriuen majoritàriament com a passives, dependents, emocionals, cuidadores, etc. A més, es va identificar un ús excessiu del llenguatge cisheteronormatiu en els llibres i una infrarepresentació de les identitats LGTBIQ+. A més, a través del grup focal, la percepció dels mestres va mostrar els efectes nocius dels rols de gènere i algunes resistències també en els seus discursos.
Resum: Esta investigación de caso de estudio está enfocada a analizar desde la perspectiva de género la situación actual de los estereotipos y roles de género en la literatura infantil y juvenil del colegio Octavio Paz. El género y la sexualidad están íntimamente entrelazados, los cuales han ido cambiando esquemas a lo largo de los años, y quizás los libros aún estén retratando y produciendo desigualdades a partir de ellos. Por ello, el primer objetivo de este proyecto es cuantificar y analizar cualitativamente la representación de género de 90 libros de lectura del ciclo inicial de la escuela, en los que las identidades de género y sexual son objeto de estudio. Las categorías utilizadas para la recolección de datos son: representación desigual, rasgos de personalidad, roles ocupacionales, lenguaje y representación LGBTIQ+. Además, el segundo objetivo pretende indagar en la percepción del profesorado, a través de un grupo focal, sobre estas desigualdades para identificar sus posibles contribuciones a la erradicación de los estereotipos y roles de género o su oposición al cambio. Los resultados han revelado que del análisis realizado en los libros ordenados entre los años de publicación 1980-2022, todavía existe un claro sesgo de género en la representación de las identidades masculina y femenina, ya que los hombres siguen predominando como personajes principales, activos, heroicos, independientes, conductores… A diferencia de las mujeres, que en su mayoría son representadas como pasivas, dependientes, emocionales, cuidadoras, etc. Además, se identificó un uso excesivo del lenguaje cisheteronormativo en los libros y una subrepresentación de las identidades LGTBIQ+. Además, a través del grupo focal, la percepción de los docentes mostró los efectos nocivos de los roles de género y también algunas resistencias en sus discursos.
Nota: Premi UAB de l'Observatori per a la Igualtat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 7a Edició, curs 2021-2022
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau
Matèria: Gender ; Gender roles ; Gender stereotypes ; Gender perspective ; Children's literature ; Gènere ; Rols de gènere ; Estereotips de gènere ; Perspectiva de gènere ; Literatura infantil ; Género ; Roles de género ; Estereotipos de género ; Perspectiva de género



68 p, 1.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Premis UAB. TFG

 Registre creat el 2022-09-16, darrera modificació el 2023-07-22



   Favorit i Compartir