Scopus: 2 cites, Google Scholar: cites,
Presentación : educación y género: experiencias desde las pedagogías feministas en el campo de la educación
Agud Morell, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Breull-Arancibia, Valeria (Universidad Diego Portales (Xile))

Títol variant: Presentació : educació i gènere: experiències des de les pedagogies feministes en el camp de l'educació
Títol variant: Presentation : education and gender: Experiences from feminist pedagogies in the field of education
Títol variant: Presentación
Data: 2023
Resum: La introducción de la llamada «perspectiva de género» y de las pedagogías feministas es en la actualidad una necesidad ineludible para poder dar respuesta a los retos sociales con respecto a la igualdad de género. Numerosas investigaciones muestran evidencias sobre las relaciones de poder de género que ya se perciben desde la educación primaria a través de diversas manifestaciones, como, por ejemplo, la territorialización o la segmentación del espacio como resultado del poder de unos sujetos sobre otros; las preferencias de juego y de relación; las actitudes estereotipadas de género, identidad y expresión de género y los estereotipos de género sexualizados; los logros académicos dispares en función del género, o incluso el acoso sexista entre iguales o el acoso escolar LGBTIQ-fóbico. Estas injusticias contribuyen a favorecer que el alumnado experimente malestares que impactan negativamente en las experiencias y en las trayectorias educativas.
Resum: La introducció de l'anomenada «perspectiva de gènere» i de les pedagogies feministes és actualment una necessitat ineludible per poder donar resposta als reptes socials en referència a la igualtat de gènere. Nombroses investigacions mostren evidències sobre les relacions de poder de gènere que ja es perceben des de l'educació primària a través de diverses manifestacions com ara la territorialització o la segmentació de l'espai com a resultat del poder d'alguns subjectes sobre d'altres; les preferències de joc i de relació; les actituds estereotipades de gènere, la identitat i l'expressió de gènere i els estereotips de gènere sexualitzats; els èxits acadèmics dispars en funció del gènere, o fins i tot l'assetjament sexista entre iguals o l'assetjament LGBTIQ-fòbic. Aquestes injustícies contribueixen a fer que l'alumnat experimenti malestars que impacten negativament en les experiències i en les trajectòries educatives.
Resum: The introduction of the so-called "gender perspective" or feminist pedagogies is currently an unavoidable need to be able to respond to social challenges regarding gender equality. Numerous investigations show evidence on gender power relations that are already perceived from primary education through various manifestations such as the territorialization or segmentation of space as a result of power; gaming and relationship preferences; stereotypical gender attitudes, gender identity and expression, and sexualized gender stereotypes; disparate academic achievement based on gender; or even sexist peer-to-peer bullying or LGBTIQ-phobic bullying. These injustices contribute to the students experiencing discomforts that negatively impact their educational experiences and trajectories.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Editorial ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 7-17 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n1-agud-breull
DOI: 10.5565/rev/educar.1702


5 p, 89.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-02-01, darrera modificació el 2024-01-26



   Favorit i Compartir