Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Oportunidades y necesidades percibidas entre los docentes de Educación Primaria para el uso educativo de las TIC
Larrañaga, Nekane (Universidad del País Vasco)
Jiménez, Estefanía (Universidad del País Vasco)
Garmendia, Maialen (Universidad del País Vasco)

Títol variant: Oportunitats i necessitats percebudes entre docents d'educació primària per a l'ús educatiu de les TIC
Títol variant: Perceived opportunities and needs among Primary Education teachers for the educational use of ICT
Data: 2023
Resum: La implementación de la tecnología en educación supone cambios para la comunidad escolar. La pandemia del covid-19 reactivó el uso de las TIC en educación, por lo que el profesorado debió prepararse para este reto. En el contexto actual, resulta oportuno analizar las experiencias del profesorado con la tecnología a través de sus voces e identificar sus necesidades. Así, en junio de 2021 se realizaron 17 grupos de discusión donde participaron 115 docentes de Educación Primaria de España. La muestra reflejó la heterogeneidad tipológica del colectivo. Los resultados muestran que el profesorado asume el reto de implementar las TIC por las oportunidades educativas que ofrece: facilita la comunicación, la colaboración y la innovación educativa. Sin embargo, entre las necesidades destaca formar al profesorado, orientar al alumnado en el uso de la tecnología y establecer una colaboración entre la familia y la escuela. Se observan diferencias en la competencia digital de los docentes. Así mismo, señalan que la digitalización requiere tiempo, dedicación y formación, para lo que reclaman mayor autonomía en los claustros.
Resum: La implementació de la tecnologia en educació suposa canvis per a la comunitat escolar. La covid-19 ha reactivat l'ús de les TIC en educació, per això l'escola ha d'estar preparada per afrontar aquest repte educatiu. En el context actual, és oportú escoltar la veu del professorat. Aquest estudi analitza les experiències amb la tecnologia d'aquest col·lectiu i n'identifica les necessitats. Es van realitzar 17 grups de discussió, un per cada comunitat autònoma espanyola, en què van participar 115 docents d'educació primària. La mostra es va dissenyar sobre la base de l'heterogeneïtat tipològica del col·lectiu. Entre els resultats es va observar que el professorat assumeix el repte d'implementar les TIC per les oportunitats educatives que ofereix: facilita la comunicació, la col·laboració i la innovació educativa. No obstant això, s'hi evidencien necessitats, com ara la d'orientar l'alumnat en l'ús educatiu de la tecnologia, formar-se o col·laborar amb les famílies. S'hi observen diferències respecte a la competència digital dels docents entrevistats, molts dels quals assenyalen que la digitalització requereix temps, dedicació i formació, per la qual cosa reclamen més autonomia per als claustres.
Resum: The implementation of technology in education brings with it changes for the school community. The Covid-19 pandemic reactivated the use of ICT in education, so teachers needed to be prepared for this challenge. In this context, it is appropriate to listen to the voices of teachers. This study analysed teachers' experiences with technology and identified their needs. Seventeen focus groups were carried out in June 2021, involving 115 primary school teachers in Spain. The sample reflected the typological heterogeneity of the group. The results showed that teachers take on the challenge of implementing ICT due to the opportunities it provides in facilitating communication, collaboration and educational innovation. However, the study also highlighted the need for teacher training, guidance for pupils in the educational use of technology, and family-school collaboration. It found differences in the digital competencies of teachers, and observed that digitalization requires time, dedication and training, which requires greater autonomy in schools.
Nota: Proyecto europeo SIC-Spain 2.0, cofinanciado por la UE, Safer Internet (CEF-TC-2020-1), y coordinado por INCIBE a través del IS4K.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Alfabetització digital ; Innovació educativa ; Competència digital ; Personal docent ; Ensenyament primari ; TIC ; Digital literacy ; Educational innovation ; Digital competence ; Teaching staff ; Primary education ; ICT ; Alfabetización digital ; Innovación pedagógica ; Competencias digitales ; Personal docente ; Educación primaria
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 301-314 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n2-larranaga-jimenez-garmendia
DOI: 10.5565/rev/educar.1618


14 p, 142.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-07-13, darrera modificació el 2024-01-26



   Favorit i Compartir