Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Representación curricular de la orientación y acción tutorial en el máster de Formación del Profesorado
Salmerón Vílchez, Purificación (Universidad de Granada)
López-Fuentes, Rafael (Universidad de Granada)
Martínez-Clares, Pilar (Universidad de Murcia)
Martín Romera, Ana (Universidad de Granada)

Títol variant: Representació curricular de l'orientació i acció tutorial al màster de Formació del Professorat
Títol variant: Representation of guidance and tutoring in Master's degree teacher training curricula
Data: 2023
Resum: El estudio de los planes curriculares de la formación inicial para el ejercicio de la docencia en Educación Secundaria, entendidos como artefactos histórico-culturales mediadores en la práctica docente, permite comprender qué profesionales se pretenden formar. En el presente trabajo se analiza cómo se abordan los contenidos y las competencias sobre orientación y acción tutorial en las guías elaboradas por los distintos másteres oficiales de formación del profesorado de Educación Secundaria que imparten 43 universidades españolas. Se ha realizado un análisis documental de guías docentes clasificando los contenidos en función de si el contenido de orientación y acción tutorial se plantea como una materia específica, si está integrado en otras materias y si forma parte de un módulo genérico o de libre disposición. Los resultados de los análisis descriptivos de las 65 guías seleccionadas ponen de manifiesto que no hay unanimidad respecto al abordaje de la orientación y de la acción tutorial en dichos másteres. No obstante, sí se focalizan dos grupos de modelos (modelo de currículum con representación integrada y modelo de currículum con asignatura específica) concretados en varios diseños, aunque su análisis evidencia que en pocos casos la orientación y la acción tutorial es abordada en profundidad.
Resum: L'estudi dels plans curriculars de la formació inicial per exercir la docència en Educació Secundària, entesos com a artefactes historicoculturals mediadors a la pràctica docent, permet comprendre quins professionals s'hi pretenen formar. En aquest treball s'hi analitza com s'aborden els continguts i les competències sobre orientació i acció tutorial a les guies elaborades pels diferents màsters oficials de formació del professorat d'Educació Secundària que imparteixen 43 universitats espanyoles. S'ha realitzat una anàlisi documental de plans i guies docents o programes (segons correspongui), classificant-ne els continguts en funció de si el d'orientació y acció tutorial es planteja com una matèria específica, si està integrat en altres matèries i si forma part d'un mòdul genèric o de lliure disposició. Els resultats de les anàlisis descriptives de les 65 guies seleccionades posen de manifest que no hi ha unanimitat respecte a l'abordatge de l'orientació i l'acció tutorial en aquests màsters. No obstant això, sí que es focalitzen dos grups de models (model de currículum amb representació integrada i model de currículum amb assignatura específica) concretats en diversos dissenys, encara que l'anàlisi feta evidencia que en pocs casos l'orientació i l'acció tutorial hi és abordada en profunditat.
Resum: This study of curriculum plans for basic teacher training for secondary education, understood as historical-cultural artefacts that mediate teaching practice, allows us to understand what professional educators aim to teach. This paper analyses how content and skills around guidance and tutoring are handled in the guides produced by the different official Master's degree courses in teacher training for secondary education offered by 43 universities from all over the country. A documentary analysis of plans and teaching guides or programmes (as appropriate) was carried out, classifying the contents according to whether the content for guidance and tutoring is approached as a specific subject, whether it is integrated into other subjects, and whether it forms part of a generic module or a freechoice module. The results of the descriptive analyses of the 65 guides selected show that there is no single approach in how guidance and tutoring are handled in these Master's programmes. However, two groups of models are identified (a curriculum model with integrated representation and a curriculum model as specific subject), which appear in different formats, although our analysis shows that guidance and tutoring is handled in depth in only a few cases.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Orientació ; Acció tutorial ; Programes de formació de professorat ; Educació secundària ; Currículum ; Guidance ; Tutoring ; Teacher education programmes ; Secondary education ; Curriculum ; Orientación ; Acción tutorial ; Programas de formación de profesorado ; Educación secundaria
Publicat a: Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 103-118 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v60-n1-salmeron-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.1752


16 p, 351.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-14, darrera modificació el 2024-03-17



   Favorit i Compartir