1.
|
|
2.
|
21 p, 159.7 KB |
La libertad de elegir o la tiranía de la mejora
/
Feito, Lydia (Universidad Complutense de Madrid)
Los intentos de mejorar al ser humano parten de la suposición de que es posible lograr algo más perfecto que lo que somos actualmente. Sin embargo, no en todos los casos se plantea cuál es el objetivo último al que tienden las acciones de mejora. [...] Els intents de millorar l'ésser humà parteixen de la suposició que és possible aconseguir una cosa més perfecta que el que som actualment. No obstant això, no en tots els casos es planteja quin és l'objectiu últim al qual tendeixen les accions de millora. [...] Attempts to improve the human being are based on the assumption that it is possible to achieve something more perfect than what we are at present. However, the ultimate goal of enhancement actions is not always considered. [...]
2024 - 10.5565/rev/enrahonar.1531
Enrahonar, Vol. 72 (2024) , p. 91-111 (Articles)
|
|
3.
|
17 p, 141.1 KB |
Liberal eugenics, coercion and social pressure
/
Rodríguez López, Blanca (Universidad Complutense de Madrid)
When discussing genetic prenatal enhancement, we often encounter objections related to "eugenics. " Those who want to defend prenatal enhancement either try to avoid using the term "eugenics" or talk about "liberal eugenics", implying that what was wrong with the old eugenics was its coercive character, and claiming that while old eugenics went against reproductive freedom, the new liberal eugenics promotes freedom. [...] La discussió de la millora prenatal ha estat sovint criticada comparant-la amb l'eugenèsia. Els qui la defensen a vegades intenten evitar el terme i d'altres hi afegeixen el terme «liberal». En parlar d'eugenèsia liberal s'afirma que el que era problemàtic en l'antiga eugenèsia era, fonamentalment, el seu caràcter coercitiu. [...] La discusión de la mejora prenatal ha sido a menudo criticada comparándola con la eugenesia. Los que la defienden intentan en ocasiones evitar el término y en otras añaden el término «liberal». [...]
2024 - 10.5565/rev/enrahonar.1520
Enrahonar, Vol. 72 (2024) , p. 73-89 (Articles)
|
|
4.
|
16 p, 268.5 KB |
Views on the incorporation of geolocation devices in field trips
/
Magallón Triola, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona.) ;
Mercader, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona.)
Introducción. Las actividades al aire libre en ocasiones han sido limitadas debido al temor de que el estudiantado se pierda. Es una limitación para el personal de la escuela y una restricción para el estudiantado. [...] Introduction. Some outdoor activities may have been self-constrained due to the fear of students getting lost. It is a limitation for the school staff and a constraint for students. However, few studies have been developed regarding the possibilities of geolocation as a solution. [...] Introduçao. As atividades ao ar livre às vezes são limitadas devido ao medo de os estudantes serem perdidos. É uma limitação para o pessoal da escola e uma restrição para os alunos. No entanto, poucos estudos são realizados sobre as possibilidades de geolocalização como solução. [...]
2022 - 10.15359/ree.26-1.12
Educare (San José), Vol. 26 Núm. 1 (2022) , p. 1-16
|
|
5.
|
12 p, 227.0 KB |
Commerce and security meet in the European Union's Trade Defence Instruments
/
Garcia-Duran, Patricia (Universitat de Barcelona) ;
Johan Eliasson, Leif (East Stroudsburg University) ;
Costa, Oriol (Universitat Autònoma de Barcelona)
Mercantilist policies, protectionism, Chinese and US violations of the spirit-if not always the rules-of the World Trade Organization, along with supply chain vulnerabilities, trade wars, and illegal state subsidies have all contributed to a rise in the weaponisation of commerce (using trade in response to, or to achieve, political decisions or acts) across the globe. [...]
2023 - 10.17645/pag.v11i4.7030
Politics and governance, Vol. 11 Núm. 4 (2023) , p. 165-176
|
|
6.
|
|
7.
|
21 p, 238.6 KB |
La organización y gestión de centros educativos, ¿una apuesta pendiente?
/
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)
La presente aportación se plantea la incidencia que las sucesivas reformas educativas realizadas en España han tenido sobre los procesos organizativos y de gestión institucional. Clarificado el sentido de ambos términos y su relación con la política y administración de la educación, se analiza la realidad de la autonomía institucional como condición de entrada y de los condicionantes de proceso (proyectos institucionales, dirección escolar y mejora permanente). [...] This contribution is based on the impact that the successive educational reforms carried out in Spain have had on the organizational and institutional management processes. Once both terms and their relationship with the politics and administration of education have been clarified, we analyze the reality of institutional autonomy as a starting point, and the conditioning factors affecting the process (institutional projects, school management and continuous improvement). [...]
2020 - 10.23824/ase.v0i33.682
Avances en supervisión educativa, Vol. 33 (junio 2020) , article 682
|
|
8.
|
|
9.
|
27 p, 673.7 KB |
Creating social value by empowering people : a social innovation perspective
/
Maestripieri, Lara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ;
Jacobi von, Nadia (University of Trento) ;
Chiappero-Martinetti, Enrica (University of Pavia) ;
Giroletti, Toa (University of Northampton)
Initiatives across the private, public, and third sectors have increasingly pursued social value beyond mere profit. However, how social value can be created still requires a more detailed investigation. [...]
2023 - 10.1111/apce.12447
Annals of Public and Cooperative Economics, 2023, p. 1-26
|
|
10.
|
15 p, 408.5 KB |
Autonomía privada y ley publica en Roma
/
Stagl, Jakob Fortunat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
Este artículo trata de una ilusión óptica de los estudiosos del derecho romano moderno. Estos eruditos provienen de una sociedad y de un sistema legal que tiene su base en lo que Sumner Maine llamó famosamente "contrato", mientras que Roma era una sociedad y un sistema legal basado en lo contrario, en el "status". [...] This article deals with an optical illusion of modern Roman law scholars. These scholars stem from a society and legal system that has its basis in what Sumner Maine famously called "contract", whereas Rome was a society and legal system based on the opposite, on "status". [...]
2016
Revista general de derecho romano, Núm. 27 (2016)
|
|