Results overview: Found 614 records in 0.02 seconds.
Articles, 22 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 591 records found
Articles 22 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
8 p, 1.8 MB Converses ... amb José Sánchez Real / Salvat Altés, Agustí ; Santisteban, Antoni
José Sánchez Real és doctor en Química i mestre d'E. G. B. És membre corresponent de la Real Acadèmia de la Historia de Madrid, de la Real Acadèmia de Sant Jordi de Belles Arts de Barcelona, de l'Institut Arqueològic Alemany de Berlín i conseller de l'Institut d'Estudis Tarraconenses «Ramon Berenguer IV» de Tarragona. [...]
1994 - 10.17345/comeduc19946-13
Comunicació educativa, Núm. 7 (1994) , p. 6-13  
2.
6 p, 116.6 KB Les didàctiques de les disciplines curriculars en la formació d'ensenyants / Girondo Pérez, Luisa (Universitat Rovira i Virgili) ; Salvat Altés, Agustí (Universitat Rovira i Virgili) ; Gavaldà i Torrents, Antoni (Universitat Rovira i Virgili) ; Santisteban, Antoni (Universitat Rovira i Virgili)
'Les investigacions sobre l'ensenyament-aprenentatge aporten models explicatius cada vegada més coherents envers l'adquisició de coneixements conceptuals i procedimentals, sobre el pensament estratègic… i els nous dissenys curriculars s'estructuren al voltant de la comprensió de qui aprèn i de la funcionalitat dels aprenentatges'. [...]
2001 - 10.17345/comeduc20014-9
Comunicació educativa, Núm. 14 (2001) , p. 4-9  
3.
18 p, 2.2 MB Estrategias didácticas innovadoras en la enseñanza de las ciencias : estudio de caso: los maestros del Patronato de Educación Rural de Valencia (1958-1985) / García Ferrandis, Ignacio (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Vilches Peña, Amparo (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; García Ferrandis, Xavier (Universidad Católica de Valencia. Departamento de Enfermería Fundamental, Investigación y Gestión Sanitaria)
Este trabajo aborda la reintroducción de estrategias didácticas en ciencias experimentales en el mundo rural de la provincia de Valencia que tuvo lugar a partir de los años 60 del siglo pasado. Para ello se han analizado documentos relativos al Patronato de Educación Rural (1958-1985), organismo dependiente de la Diputación de Valencia constituido con el objetivo de mejorar la educación en zonas rurales de la provincia. [...]
Aquest treball aborda la reintroducció d'estratègies didàctiques en ciències experimentals al món rural de la província de València que va tenir lloc a partir dels anys 60 del segle passat. Per a això s'han analitzat documents relatius al Patronat d'Educació Rural (1958-1985), organisme depenent de la Diputació de València constituït amb l'objectiu de millorar l'educació en zones rurals de la província. [...]
This paper addresses the reintroduction of experimental science teaching strategies in rural areas of the province of Valencia, which took place from the 60s of last century. We have analyzed documents relating to the Rural Education Foundation (1958-1985), an agency of the Province of Valencia chartered to improve education in rural areas of the province of Valencia. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.1964
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 2 (2017) , p. 109-126 (Investigaciones Didácticas)  
4.
22 p, 125.5 KB ¿Qué es un dinosaurio? Ideas y usos del concepto en distintos ámbitos educativos / Mampel Laboira, Luis (Fundación Conjunto Paleontológico de Teruel-Dinópolis (Museo Aragonés de Paleontología))
La tesis doctoral ¿Qué es un dinosaurio? Ideas y usos del concepto en distintos ámbitos educativos tiene como finalidad realizar un diagnóstico del concepto dinosaurio atendiendo diversos aspectos y marcos conceptuales dentro de la Didáctica de las Ciencias Experimentales. [...]
La tesi doctoral Què és un dinosaure? Idees i usos del concepte en diferents àmbits educatius té com a finalitat realitzar un diagnòstic del concepte dinosaure atenent diversos aspectes i marcs conceptuals dins de la Didàctica de les Ciències Experimentals. [...]
The doctoral thesis what is a dinosaur? Ideas and applications of the concept in different educational fields aims to make a diagnosis of the dinosaur concept taking into account various aspects and conceptual frameworks within the didactics of experimental sciences. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1811
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 3 (2015) , p. 197-198 (Tesis Didácticas)  
5.
2 p, 143.3 KB Evolución de las competencias científicas en las carreras de Bioquímica y Biotecnología de la Universidad Nacional del Litoral, Argentina. Un estudio longitudinal / Falicoff, Claudia Beatriz (Universidad Nacional del Litoral (Argentina))
Este estudio está fundamentado en el marco de las pruebas PISA 2006 (OCDE, 2008), sobre competencia científica. En la presente tesis se indagó en qué medida una muestra de alumnos de las carreras de Bioquímica y Biotecnología de la Universidad Nacional del Litoral (Argentina) adquieren y/o desarrollan dicha competencia durante los tres primeros años del nivel universitario (ciclo básico). [...]
Aquest estudi està fonamentat en el marc de les proves PISA 2006 (OCDE, 2008), sobre competència científica. En la present tesi es va indagar en quina mesurada una mostra d'alumnes de les carreres de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Nacional del Litoral (Argentina) adquireixen i/o desenvolupen aquesta competència durant els tres primers anys del nivell universitari (cicle bàsic). [...]
This study is based on the framework of the PISA 2006 (OECD, 2008) evidence, scientific competence. In this thesis investigated the extent to which a sample of students from the degree of Biochemistry and Biotechnology of the Universidad Nacional del Litoral (Argentina) acquire and / or develop such competition during the first three years of university level (basic cycle). [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1543
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 269-270 (Tesis Didácticas)  
6.
4 p, 126.7 KB "Los cinco reinos". Diseño de materiales usando las nuevas tecnologías y evaluación de aprendizajes / Pérez Buendía, Carmen
La tesis realizada ha tenido como objetivo estudiar la eficacia del proceso de aprendizaje experimentado en un grupo de estudiantes mediante una metodología que utiliza como recurso básico las Tecnologías de la información y la comunicación, TIC, desarrollada en grupos cooperativos. [...]
The thesis has been carried out aimed at studying the effectiveness of the learning process experienced a group of students through a methodology that uses as a basic resource Technologies information and communication, ICT, developed in cooperative groups. [...]
La tesi realitzada ha tingut com a objectiu estudiar l'eficàcia del procés d'aprenentatge experimentat en un grup d'estudiants mitjançant una metodologia que utilitza com a recurs bàsic les Tecnologies de la informació i la comunicació, TIC, desenvolupada en grups cooperatius. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.1410
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 693-695  
7.
5 p, 141.7 KB Els calidoscopis com a eines didàctiques / Baig i Aleu, Marià, 1955- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física)
La reflexió de la llum per un mirall pla és un fenomen òptic relativament simple. No obstant això, la reflexió múltiple per dos o tres miralls (calidoscopi) és un fenomen sorprenent i captivador, que permet que ens introduïm en el fascinant món de les simetries matemàtiques.
2008
Guix. Elements d'acció educativa, Núm. 344 (maig 2008) , p. 30-34  
8.
20 p, 270.3 KB La reforma de la formación inicial del profesorado de ciencias de secundaria: propuesta de un diseño del currículo basado en competencias / Perales Palacios, F. Javier (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Cabo Hernández, José Manuel (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Vílchez González, J. Miguel (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Fernandez Gonzalez, Manuel (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; González-García, Francisco (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez Tejada, Pilar (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
El principal objetivo de este trabajo es proponer un mecanismo de selección de competencias específicas para la formación inicial del profesorado de ciencias experimentales, contando para ello con distintas fuentes relevantes para dicha formación. [...]
The primary objective of this paper is to propose a mechanism for selecting specific competences for preservice science teacher training, referring to relevant sources for such training. To this end we have used an trans-disciplinary procedure consistent with incorporating critical competences from the following curricular sources: Models of current preservice teacher training in educational literature, the current curriculum of Science in Compulsory Secondary Education in Spain, the Program for International Student Assessment (PISA), the views of in-service secondary school teachers (through a survey whose most relevant results are given), teachers' epistemological conceptions, the professionalization of teaching and the demands it generates and, finally the social dimension of science.

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.898
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32, Núm. 1 (2014) , p. 9-28  
9.
12 p, 180.6 KB Preguntas de los estudiantes de Educación Secundaria ante dispositivos experimentales / Torres, Tarcilo (Universitat de València) ; Duque, Johanna (Universitat de València) ; Ishiwa, Koto (Universidad de Alcalá) ; Sánchez Márquez, Gloria (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Solaz-Portolés, Juan José (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Sanjosé López, Vicent (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
Las preguntas forman parte esencial del trabajo que desarrollan los científicos para construir nuevo conocimiento. Sin embargo, los alumnos formulan un número muy escaso de preguntas en las situaciones usuales de aula. [...]
Questions are essential in the construction of new knowledge by scientists. Nevertheless, students ask very few questions in usual classroom situations. In this paper we review the research work on question generation and describe three empirical studies conducted with students of different educational levels facing experimental devices. [...]

2012 - 10.5565/rev/ec/v30n1.619
Enseñanza de las ciencias, Vol. 30, Núm. 1 (març 2012) , p. 49-60  
10.
14 p, 728.9 KB Los recorridos de estudio e investigación y la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las ciencias experimentales / Barquero Farras, Berta (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Bosch, Marianna (Universitat Ramon Llull. Departament d'Estadística Aplicada) ; Gascón, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Matemàtiques)
Este trabajo se centra en el papel de la modelización matemática en los primeros cursos universitarios de Ciencias Experimentales. Situándonos en el ámbito de la Teoría Antropológica de lo Didáctico, nuestra propuesta se basa en el diseño e implementación de los denominados «Recorridos de Estudio e Investigación» como nuevos dispositivos didácticos que tienen una doble función: integrar en el currículo las cuestiones a las que responden los contenidos matemáticos que los estudiantes deben aprender y articularlos mediante un proceso de modelización que permite «recubrir» el currículo considerado, dotándolo de una clara funcionalidad.
This paper focuses on the role of mathematical modelling in first year courses of experimental sciences university degrees. Within the frame of the Anthropological Theory of the Didactic, we propose the design and implementation of «Study and Research Courses» as a new didactic device having a double purpose: making students aware of the rationale of the mathematical contents they have to learn, and connecting these contents through the study of open modelling questions that can «cover» the main contents of the official mathematical syllabi, giving a clear functionality to its contents.

2011 - 10.5565/rev/ec/v29n3.519
Enseñanza de las ciencias, Vol. 29, Núm. 3 (Noviembre 2011) , p. 339-352  

Articles : 22 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
10 p, 106.4 KB Reglament del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals / Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Bellaterra Universitat Autònoma de Barcelona 2004  

Research literature 591 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
18.8 MB Evolutionary and functional patterns of the mandible and appendicular skeleton in Arvicola (Mammalia : Rodentia / Lopes Durão, Ana Filipa ; Ventura Queija, Jacinto, dir. ; Muñoz Muñoz, Francesc, dir.
Els estudis ontogenètics comparatius entre espècies filogenèticament properes amb diferents tipus de locomoció són essencials per comprendre en quina mesura la funció pot afectar les diferents etapes del desenvolupament d'un organisme i les seves implicacions evolutives. [...]
Los estudios ontogenéticos comparativos entre especies filogenéticamente próximas con diferentes tipos de locomoción son esenciales para comprender en qué medida la función puede afectar las diferentes etapas del desarrollo de un organismo y sus implicaciones evolutivas. [...]
Comparative ontogenetic studies between phylogenetically close species with different types of locomotion are essential to understand to which extent function can affect the different stages of development of an organism and its evolutionary implications. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Biodiversitat.

2023  
2.
5.0 MB Use of Inkjet Printing to Obtain YBa2Cu3O7-x Thick Films by TLAG-CSD Process / Pacheco Aceña, Adrià ; Puig Molina, María Teresa, dir. ; Ricart Miro, Susana, dir. ; Yáñez López, Ramón, dir.
En aquesta tesis es presenta una nova metodologia de deposició IJP per a la preparació de capes gruixudes de YBCO basades en solucions de precursors sense fluor (FF). L'avantatge es basa en l'alt rendiment dels precursors FF si s'utilitzen en combinació amb el creixement TLAG (creixement assistit per líquid transitori de capes CSD) amb creixements ultraràpids (> 1000 nm/s). [...]
En esta tesis se presenta una nueva metodología de deposición IJP para la preparación de capas gruesas de YBCO basadas en soluciones de precursores sin flúor (FF). La ventaja se basa en el alto rendimiento de los precursores FF si se utilizan en combinación con el crecimiento TLAG (crecimiento asistido por líquido transitorio de capas CSD) con crecimientos ultrarrápidos (>1000 nm/s). [...]
A novel drop-on-demand IJP deposition methodology for the preparation of thick YBCO films based on Fluorine-free (FF) precursor solutions is presented. The advantage relies on the high throughput advantages of the FF precursors if used in combination with TLAG growth (Transient Liquid Assisted Growth of CSD layers) with ultrafast growth rates (>1000 nm/s). [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Ciència de Materials.

2023  
3.
6.1 MB Caracterización genómica, estructura poblacional y determinantes de resistencia a antimicrobianos de Shigella sonnei, Shigella flexneri y Escherichia coli aislados de hombres que mantienen relaciones sexuales con hombres / Moreno 7, Albert ; González López, Juan José, dir.
Shigella flexneri, Shigella sonnei, Shigella dysenteriae i Shigella boydii són els agents etiològics de la shigel·losi. Aquesta infecció als països amb rendes altes es relaciona amb viatges a regions endèmiques, encara que també s'ha documentat la seva adquisició per via sexual en homes que mantenen relacions sexuals amb homes (HSH). [...]
Shigella flexneri, Shigella sonnei, Shigella dysenteriae y Shigella boydii son los agentes etiológicos de la shigelosis. Esta infección en los países de rentas altas se relaciona con viajes a regiones endémicas, aunque también se ha documentado su adquisición por vía sexual en hombres que mantienen relaciones sexuales con hombres (HSH). [...]
Shigella flexneri, Shigella sonnei, Shigella dysenteriae and Shigella boydii are the etiologic agents of shigellosis. In high-income countries, this infection is associated with travel to endemic regions, although sexual acquisition in men who have sex with men (MSM) has also been documented. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Microbiologia.

2023  
4.
Targeting aldehyde dehydrogenases in combined therapy against glioblastoma / Jiménez Aguilar, Rafael ; Pequerul Pavon, Raquel, dir. ; Lorenzo Rivera, Julia, dir. ; Farrés i Vicén, Jaume, dir.
El glioblastoma (GB) és el tipus més comú i agressiu de tumor maligne primari del sistema nerviós central (CNS). Aquesta malaltia continua sent incurable actualment, amb poques opcions terapèutiques i escassos avenços en les últimes dècades. [...]
El glioblastoma (GB) es el tipo más común y agresivo de tumor maligno primario del sistema nervioso central (CNS). Esta enfermedad sigue siendo incurable en la actualidad, con pocas opciones terapéuticas y escasos avances en las últimas décadas. [...]
Glioblastoma (GB) is the most common and aggressive type of primary malignant central nervous system (CNS) tumor. This disease is still incurable nowadays, with few therapeutic options and poor advances in the last decades. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina.

2023  
5.
24.9 MB Smart Nanomaterials Based on Organic Radicals for Electronic and Biological Applications / González Pato, Nerea ; Ratera Bastardas, Imma, dir.
Aquesta tesi es basa en el disseny, síntesi i caracterització de nanomaterials intel·ligents formats per radicals derivats de la molècula orgànica tritil per a aplicacions electròniques i biològiques. [...]
La presente tesis se basa en el diseño, síntesis y caracterización de nanomateriales inteligentes formados por radicales derivados de la molécula orgánica tritilo para aplicaciones electrónicas y biológicas. [...]
The present thesis is based on the design, synthesis and characterization of smart nanomaterials formed by organic trityl derivative radicals for electronic and biological applications. In Chapter 1, it is introduced the topic, summarizing the most interesting properties (optical, electronic, magnetic and chiral) of the persistent and stable polychlorotriphenylmethyl (PTM) radicals. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Ciència de Materials.

2023  
6.
20.4 MB Characterization of neutron radiation fields : applications in scanning proton radiotherapy / Caballero Pacheco, Miguel Ángel ; Domingo Miralles, Carles, dir.
Aquest treball presenta les tècniques i les metodologies emprades pel Grup de Recerca en Radiacions de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en els temes d'espectrometria i dosimetria de neutrons, així com la seva aplicació en diferents situacions. [...]
Este trabajo presenta las técnicas y metodologías empleadas por el Grupo de Investigación en Radiaciones de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en los temas de espectrometría y dosimetría de neutrones, así como su aplicación en diferentes situaciones. [...]
This work presents the techniques and methodologies employed by the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) radiation research group in neutron spectrometry and neutron dosimetry topics as well as their application in different situations. [...]

2023  
7.
1001.0 KB Higher limtis via homotopical algebra / Carrión Santiago, Guille ; Díaz Ramos, Antonio, dir. ; Castellana i Vila, Natàlia, dir.
Aquesta tesi doctoral es centra en la descripció dels límits superiors d'un functor mitjançant l'ús d'eines homotòpiques, en lloc de l'ús dels mètodes clàssics de l'Àlgebra Homològica. Aquest treball es centra en functors sobre una categoria filtrada en la qual tot endomorfisme és un isomorfisme (categoria EI) i que prenen valors en mòduls. [...]
Esta tesis doctoral se enfoca en la descripción de los límites superiores de un funtor mediante el uso de herramientas homotópicas, en lugar del uso de los métodos clásicos del Álgebra Homológica. [...]
In the case of partially ordered categories (posets for short), it is shown that pseudo-projective property is equivalent to cofibrant in the covariant functors category described in this work. A notion of Mackey functor for posets is also introduced, inspired by the classical notion of Mackey functor for orbit categories. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Matemàtiques.

2023  
8.
Pathological and functional characterization of emotion-related neural circuits in novel Alzheimer's disease transgenic mice / Capilla López, María Dolores ; Parra Damas, Arnaldo Javier, dir. ; Saura Antolín, Carlos A. (Carlos Alberto), dir.
La malaltia d'Alzheimer (MA) progesa amb la pèrdua de memòria i símptomes neuropsiquiàtrics associats amb la vulnerabilitat cel·lular específica en circuits neurals relacionats amb la memòria i l'emoció. [...]
La enfermedad de Alzheimer (EA) avanza con la pérdida de memoria y síntomas neuropsiquiátricos asociados con la vulnerabilidad celular específica en circuitos neurales relacionados con la memoria y la emoción. [...]
Alzheimer's disease (AD) progresses with memory loss and neuropsychiatric symptoms associated with cell-specific vulnerability in memory- and emotion-related neural circuits. The abnormal connectivity within the hippocampus and amygdala, which govern the acquisition and expression of episodic and emotional memories, are thought to underlie memory loss and emotional disturbances in AD. [...]

2023  
9.
Integrated study on the natural variation in Arabidopsis thaliana responses to alkaline salinity6 / Almira Casella, Maria ; Poschenrieder, Charlotte, dir. ; Llugany i Ollé, Mercè, dir.
Més del 20% de l'àrea mundial cultivable està afectada per estrès per salinitat alcalina, mentre que el 98% de les plantes es defineixen com a glicòfites - incapaces de desenvolupar-se sota condicions de salinitat. [...]
Más del 20% del área mundial cultivable está afectada por estrés por salinidad alcalina, mientras que el 98% de las plantas se definen como glicófitas - incapaces de desarrollarse bajo condiciones de salinidad. [...]
More than 20 % of world's cultivated area is affected by alkaline salinity stress, but 98% of plants are glycophytes - unable to successfully grow under salinity. In a scenario of decreased availability of irrigation water and temperature increase, soil salinity poses a major agricultural threat. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Biologia i Biotecnologia Vegetal.

2023  
10.
9.5 MB First-Principles Computational Methods for Quantum Materials. Electron Transport, Quantum Interference, Topology, and Superconductivity / Wittemeier, Nils ; Ordejón Rontome, Pablo Jesús, dir. ; Zanolli, Zeila, dir. ; Sort Viñas, Jordi, dir.
En els darrers anys, el terme "materials quàntics" ha esdevingut un poderós concepte unificador a la ciència i l'enginyeria. Aquests materials manifesten efectes quàntics a grans escales d'energia i longitud. [...]
En los últimos años, el "materiales cuánticos" se ha convertido en un poderoso concepto unificador en la ciencia y la ingeniería. Estos materiales manifiestan efectos cuánticos a grandes escalas de energía y longitud. [...]
In recent years, the term "quantum materials" has become a powerful unifying concept in science and engineering. These materials manifest quantum effects over large energy and length scales. Quantum materials are at the forefront of the ongoing "second quantum revolution," which promises to bring about paradigm-shifting advances in energy efficiency and beyond. [...]

2023  

Research literature : 591 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.