TipologiaInternet | Mòbils | Televisió | Publicitat exteriorUs presentem diferents tipologies de publicitat interactiva, classificades per mitjans i amb exemples de campanyes concretes. No es tracta d'una classificació sistemàtica, tasca quasi impossible, donat que freqüentment en una mateixa campanya es fa ús de diferents tècniques i mitjans. Però potser una de les característiques que defineix una bona campanya creativa sigui precisament el fet de ser difícilment classificable. InternetUsualment identifiquem publicitat interactiva amb publicitat a Internet quan és obvi que no tota la publicitat a Internet és interactiva i que existeix publicitat interactiva en altres mitjans. En realitat la publicitat tradicional a Internet no demana de l'usuari cap altra acció que clicar el banner que el portarà a la web de l'anunciant. Des de l'aparició del que es considera el primer banner a l'octubre de 1994 fins els actuals banners fets amb tècniques d'animació, vídeo i so molt s'ha avançat en les tècniques, però no tant en interactivitat. No és fins els últims anys que la creativitat interactiva comença a ser un valor en alça entre els professionals del sector. Així comença a aprofitar-se l'arquitectura del web (navegació semàntica mitjançant enllaços) per portar a l'usuari a una bifurcació i implicar-lo en una experiència personal, que requereix de la seva participació, de tal manera que perduri a la seva ment. Com deia Pere Rosales, professor de la Diplomatura de Postgrau en Estratègia i Creativitat Interactiva de la UAB, amb motiu de l'exposició La Publicitat a Internet: "La interactivitat no és només un llenguatge diferent, és una forma d'entendre la comunicació, una actitud diferent davant del receptor, la tecnologia ens permet (i ens obliga) a evolucionar: del monòleg al diàleg, de les masses a l'individu, de l'anonimat a la personalització, del missatge a l'experiència, de l'acció a la relació, de la persuasió a l'afecte, de la contemplació a la immersió, del mitjà a l'entorn, de l'ús al plaer d'ús." I afegeix: "Si la publicitat per Internet no és interactiva, no funciona. En el millor dels casos passarà desapercebuda, en el pitjor, serà objecte de crítica i de rebuig per part dels seus destinataris i dels seus amics."
L'ús de mitjans digitals interactius amb tècniques d'animació i tecnologies com Flash o àudio i vídeo en streaming (l'anomenat rich media) és una de les tècniques més usades tant a l'online advertising (anuncis en una pàgina web que no és la pròpia, per exemple els banners) com a l'anomenat web advertising (publicitat a la pròpia pàgina web de l'anunciant) Hi ha diferents campanyes d'integració de vídeo i animació. Destaquem l'ús de la time-lapse animation per reproduir un llibre de contes en tres dimensions a l'exquisida Like a doll (BBMedia per a Shiseido)
El triomf dels videojocs i els jocs en línia entre el públic més jove ha portat a la indústria publicitària a incorporar-los a les seves campanyes, animada per una modalitat que obté alts nivells de resposta i temps de permanència per part dels usuaris. En aquest sentit podeu consultar el Games advertising platform status report, publicat per l'IAB, on trobareu definicions i exemples. Amb una caire més divulgatiu podeu llegir l'article del diari El País Anuncios hasta en los juegos (3/9/2007)
Una modalitat dels advergames són els jocs de simulació, molt utilitzats pels fabricants de cotxes, en permetre a l'usuari conduir un vehicle des del seu ordinador. Exemples de campanyes d'aquest tipus són: -Pace: pursuit across Europe (Interone Worldwide per a BMW). Carrera virtual des de Lisboa a Praga. Més informació sobre la campanya a la web de l'agència -Volkswagen features: GTI (Crispin Porter + Bogusky per a Volkswagen). Permet a l'usuari crear el seu propi cotxe i fer una carrera amb ell. Més informació Una altra versió sofisticada del advergaming és la Publicitat amb jocs de realitat alternativa (Alternate reality game advertising o ARG) en campanyes amb la força del màrqueting viral per l'enorme expectació que creen. Els ARG presenten una història en diferents parts que el jugador ha de combinar per anar avançant en la trama.
La interactivitat és també un valor en el branding o construcció de marca. En aquest sentit podeu visitar la web de l'agència catalana HTTPcomunicacio especialitzada en el disseny de webs corporatives interactives. Abans de finalitzar amb l'apartat Internet volen remarcar la tendència a la integració de diferents mitjans o plataformes en una mateixa campanya publicitària. Un exemple és Smooches (OMD Digital per a J&J Neutrogena) on des de la pàgina web de l'anunciant l'usuari pot enviar diferents sons de petons, acompanyats d'un text, per mòbil o correu electrònic. De contingut molt diferent però funcionament similar és Tu propuesta en 30 segundos iniciativa del PP en la present campanya electoral. MòbilsQui no té avui un telèfon mòbil? Segons dades
d'Strategic Analitics durant l'any 2007 s'en van vendre més de
mil milions d'unitats i la previsió és que les vendes pujaran
a l'any 2008. L'èxit entre els usuaris i la seva sofisticació
tècnica han fet passar els mòbils de simple mitjà
de comunicació a centre d'entreteniment (on l'usuari pot connectar-se
a Internet, veure la televisió, fer fotografies, etc.) El panorama
sembla encoratjador per a la indústria publicitària i el
IAB reconeixia la importàcia d'aquest mitjà en dedicar-li
el Mixx
magazine de febrer de 2007. Per altra banda la relació
de l'usuari amb el mòbil és molt més personal que
amb altres mitjans (per exemple la televisió o l'ordinador) i això
comporta el perill que la publicitat als mòbils sigui percebuda
com especialment intrusiva pels seus destinataris. D'això és
deriva la necessitat d'una publicitat creativa i interactiva que aconsegueixi
interessar el receptor.
La Tecnologia de reconeixement d'imatges aplicada a
la telefonia mòbil permet als usuaris capturar imatges de productes,
enviar-les pel mòbil a l'empresa anunciant, qui, per la seva banda,
envia a l'usuari promocions, informacions i continguts sota demanda. Aquesta
tecnologia és desenvolupada a catalunya per l'empresa DAEM
Interactive. En la seva web i també en aquesta notícia
de la Mobile Marketing Association
Spain trobareu més informació sobre aquesta tecnologia.
TelevisióL'apagada analògica l'any 2010 i la subsegüent generalització
de la TDT comportarà conseqüències per a la indústria
publicitària. L'espot televisiu pot entrar en crisi davant la fragmentació
de l'audiència, la interactivitat del mitjà i l'ús
de tecnologies com el Personal video recorder (PVR) que permet
gravar els programes evitant la publicitat. Altres característiques
de la publicitat a la televisió digital són la integració
de publicitat i telecomerç (l'espectador podrà obtenir més
informació del producte i fins i tot comprar-lo) i la possibilitat
d'obtenir dades dels usuaris. Sobre aquestes qüestions podeu consultar
l'article de Jordi Mora. TDT:
reptes per als anunciants i oportunitats per a les televisions locals
(Comunicació 21. Núm. 18. 2006) i l'apartat "Publicitat
interactiva" a Televisió
interactiva (Quaderns del CAC. Març 2006)
Publicitat exteriorPublicitat exterior i interactivitat no semblen en principi dos conceptes
propers. Però ja hem vist campanyes com Wake
the bull (Serviceplan per
a Mini) que aconseguien que l'usuari interactués amb un plafó
exterior mitjançant el seu telèfon mòbil.
Igualment sofisticada és la pantalla interactiva per moviment
que The Alternative va
crear per l'empresa Orange. Aquesta pantalla situada a l'aparador d'una
tenda londinenca, permet a l'usuari escollir continguts (vídeos,
música, etc. ) i moure's per diferents menús amb el moviment
de les mans davant de la pantalla
|