Es passa d’un humor blanc manifestat en una guatlla a un humor negre emmirallat en un llop, cruel i ferotge. L’humor satíric guanya el pols a l’humor del còmic tradicional.
Malgrat que la Llei Fraga va suposar un bri d’aire de llibertat d’expressió, la censura i la polèmica eren latents. Hermano Lobo no n’és una excepció; dos dels seus números van ser sancionats per qüestions relacionades amb la justícia o personalitats influents. Al seu torn, la revista se’n feia ressò fent múltiples referències en diferents vinyetes a les censures que patien, utilitzant les tisores i la paraula llibertat com a símbol d’aquesta repressió.
L’any 1966, encara en plena dictadura franquista, s’implanta la Llei Fraga que obra una escletxa a la llibertat d'expressió i per tant a la germinació de revistes satíriques i de premsa alternativa, les quals arribaran al seu punt culminant pocs anys després.
En aquesta època, José Ángel Ezcurrai funda Hermano Lobo (1972-1976) tot i que, Chumy Chúmez, n’és l’ànima. Artistes com Perich, Forges, Gila, Quino i Summers, entre d’altres, n’esdevenen fidels col·laboradors. La revista s'inspira en Charlie Hebdo i La Codorniz (1941-1978). De fet, aquesta darrera va ser escombrada pel triomf de Hermano Lobo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La Hermana Codorniz, suspendida
La Codorniz va ser una revista afiliada al règim franquista durant els anys 1941 a 1978. El seu lema era “la revista más audaz para el lector más inteligente”. Va ser fundada com a sucesora de la revista La Ametralladora i més tard, l’any 1972 sería substituida per l’èxit d’Hermano Lobo. Va patir diverses censures, multes i suspensions durant la dictadura franquista. L’humor intel·ligent de la Codorniz va tenir molt d’èxit en el món de les revistes i va influenciar-ne d’altres com El Papus, Por Favor o Hermano Lobo.
|
![](../img/ambit1/img-51.png) |
![](../img/ambit1/img-49.png) |
![](../img/ambit1/img-50.png) |
|
La Hermana Codorniz, suspendida |
Cesc.“Libertad” |
El Perich. Sense títol |
Chumy Chúmez. “Cuestiones censurables” |
Chumy Chúmez. “El censor de la guarda” |
|
HERMANO LOBO, núm. 42
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973
La revista La Codorniz, objecte de censura, vista per la seva competidora, Hermano lobo |
HERMANO LOBO, núm. 67
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973 |
HERMANO LOBO, núm. 74
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973 |
HERMANO LOBO, núm. 68
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973 |
HERMANO LOBO, núm. 50
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973 |
|
|
Chumy Chúmez. “El Quijote” |
Autor no identificat. “¡Política, política!” |
Cortázar. “Sense títol” |
El Perich. “Papel higiénico Love” |
|
|
HERMANO LOBO, núm. 2
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1972 |
HERMANO LOBO, núm. 4
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1972 |
HERMANO LOBO, núm. 36
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1973 |
HERMANO LOBO, núm. 7
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1972 |
|
|
|
Luis Carandell. “Coplillas de Don Luis” |
Chumy Chúmez. “¡Libertad!” |
Ramón. “¿Conoce el acusado sus derechos?” |
|
|
HERMANO LOBO, núm. 178
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1975 |
Chumy Chúmez. “¡Libertad!”
HERMANO LOBO, núm. 179
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1975 |
HERMANO LOBO, núm. 153
Ediciones Pléyades S.A. Madrid, 1975 |
|
|
|