El llenguatge no sexista a la comunicació escrita

Servei de Llengües de la UAB

gen. 21 2013

textos

Posted in |

Material per a la sessió de novembre de 2013

Llenguatge no sexista presentació

Llenguatge no sexista exercicis

Primera sessió – gener 2013

Observeu les expressions següents i proposeu-hi esmenes si us sembla que s’hi observa un tractament sexista del llenguatge.

a) Tots els inscrits a la trobada rebran un certificat acreditatiu.

b) El congrés aplegarà els alumnes i les alumnes, les professores i els professors.

c) [En un formulari:] El / la sol·licitant         Nascut / uda a           Domiciliat / ada a

d) Benvinguts a l’Assemblea General de la nostra associació.

e) Es necessiten llicenciats en Enginyeria Informàtica.

f) El director de l’Institut desitja un Bon Nadal a totes les empreses subministradores.

g) Només els socis tenen dret de paraula a les assemblees.

h) El comitè està format paritàriament per la representació dels treballadors i de les treballadores i la de l’empresa.

i) Els aprovats podran presentar-se a la segona prova.

j) El treballador que exerceixi de director, subdirector o cap d’estudis ha d’incrementar la seva jornada…

Extret de https://revista.blog.pangea.org/wp-filez/Guia%20llenguatge%20no%20sexista.pdf

surt.org/accions/guia_equalressort.pdf,

https://www.e_promocio.com/festelloc/guias_festelloc/Guia_llenguatge.pdf,

https://www.ccoo.cat/cultura/sl/guia_llenguatge_no_sexista.pdf

 

Segona sessió – gener de 2013

Observeu les frases següents i comenteu-les:

1.   Benvolgut senyor,

2.   És una emissora que té molts oients.

3.   Els seleccionats hauran de fer un curs de perfeccionament.

4.   Tots els veïns van anar a protestar a l’Ajuntament.

5.   Els consellers s’han traslladat al pis de dalt.

6.   Els treballadors i les treballadores més antigues tenen més complements.

7.   El o la poeta que guanyi el primer premi tindrà un gran…

8.   El sotasignat, Sr. …, verifica que són reals les dades…

9.   La meva cunyada s’ha fet mosso d’esquadra.

10. La parenta de Cuba és pediatre.

11. En Pere fa d’hostessa a la companyia Alitalia.

12. El meu marit, des que va deixar la feina de professor, és mestressa de casa.

13. Tinc una alumna que fa de bidell en un institut.

Extret de https://www.vilanova.cat/doc/doc_11393928_1.pdf

 

Observeu les expressions següents i proposeu-hi esmenes si us sembla que s’hi observa un tractament sexista del llenguatge.

a) La Thatcher i el senyor Bush es veuran la setmana que ve.

b) Ha vingut Carme Santaulària de Lleonart. [el marit es diu Lleonart]

c) Glòria Sarrau, advocat. [cartell en una porta d’un edifici]

d) L’home és l’únic animal que ensopega dues vegades amb la mateixa pedra.

e) Els catalans tenen una relació històrica profunda amb els grecs.

f) Tot bon professor ha de tenir sempre a punt una resposta.

g) Tota bona secretària ha de tenir sempre a punt una resposta.

h) Hi havia tota mena de gent: estudiants, treballadors, dones i jubilats.

i) __________, nascut el dia __________ de l’any 200__. [en un imprès]

[Extret de https://wuster.uab.es/formacio/rda/activgen.htm]

 

Textos de la UAB (fragments)

1
[…]Presenta la llista de candidats (s’adjunta com a annex núm. 1 d’aquesta acta). Així mateix dóna el seu agraïment als membres del Consell per la feina desenvolupada i també a les persones que s’han tornat a presentar com a candidats.

2
Quina és la resposta correcta quan  parlem sobre l’estratègia d’acceleració en els alumnes excepcionals?

3
Juntament amb el mapa apareix una fitxa amb informació sobre l’espècie consultada com ara sinònims, la presència en les diferents províncies, l’ecologia, el grau d’amenaça i observacions d’interès, així com una làmina que il·lustra els caràcters més destacables del tàxon, els autors del mapa i la data d’actualització.

4
En cas que l’estudiant es trobi en la tercera matrícula d’una assignatura o mòdul, podrà sol·licitar al deganat o a la direcció del centre corresponent l’avaluació d’aquesta convocatòria davant un tribunal, format per tres professors nomenats pel degà o degana o pel director o directora del centre, un dels quals, com a mínim, ho ha de ser de la matèria corresponent a aquesta assignatura El tribunal constituït determinarà la qualificació de l’assignatura basant-se, necessàriament, en la verificació de les competències mostrades per l’estudiant segons els procediments establerts i podrà atendre les consideracions de valoració global que es puguin desprendre de la trajectòria curricular de l’alumne. Una vegada determinada aquesta qualificació, el tribunal elevarà l’acta del resultat de l’avaluació i la qualificació al deganat o a la direcció del centre. (Normativa d’avaluació)

5
Benvolgut estudiant, benvolguda estudiant,

Recentment us hem comunicat que heu estat admesos al màster universitari de _______________________. Per tal de continuar el procés d’admissió al màster cal que formalitzeu la reserva de la plaça, fent un pagament de 500 € en concepte de prematrícula. Aquesta quantitat us serà descomptada de l’import final de la matrícula del curs acadèmic 2011-2012. Podeu reservar la plaça fins al proper 24 de juliol.

6
Tingueu en compte que, en cas que no completeu el procés de reserva de plaça en el termini establert, la UAB es reserva el dret d’assignar la vostra plaça a un altre aspirant.