jul. 30 2010
“Medi…cine”
A l’agost Medibloc fa vacances però abans de “tancar la paradeta” us volem recomanar un llibre als apassionats de la Medicina que és més que un llibre ja que la seva lectura us portarà al cinema i al dilema…
Muñoz, Sagrario i Gracia, Diego Médicos en el cine : dilemas bioéticos : sentimientos, razones y deberes. Madrid : Editorial Complutense, cop. 2006 221 p. : il.; 24 cm Col·lecció Imagen, comunicación y poder. ISBN 847491793X
![]() |
La televisió ens ha acostumat a les series de metges com Anatomia de Grey, Doctoras de Filadelfia o House. Però el propòsit d’aquest llibre no és analitzar aquest tipus de films que, en definitiva, solen limitar-se als problemes personals dels professionals de la medicina amb relació amb els seus pacients, sinó al contrari, es tracta dels problemes morals dels metges en l’exercici de las seva professió, és a dir, de la relació entre metge i malalt. |
Amb aquesta finalitat, els autors analitzen pel•lícules de totes les èpoques, a càrrec de prestigiosos directors (entre ells, trobem noms com Kurosawa, Buñuel, Rossellini, Visconti o Bergman), des de la perspectiva de la bioètica, des de la raó i els sentiments morals que han de regir la professió de metge. Després d’un plantejament filosòfic en el qual s’estudien alguns dels grans enfocaments epistemològics de l’ètica, els autors (ambdós professors de Història de la Ciència) passen a estudiar els dilemes bioètics dels protagonistes dels films analitzats.
La relació de les pel·lícules analitzades (p.219) va acompanyada d’una molt important bibliografia pels cinèfils:
“Alemania año cero” –ROBERTO ROSSELLINI (Roma, 1906-1977).
– “Amarga Victoria” –EDMUND GOULDING (Londres, 1981-1959).
– “Ángel ebrio, El” – AKIRA KUROSAWA (Tokio, 1910-1998).
– “Así es la aurora” –LUIS BUÑUEL (Calanda- Teruel, 1900-1983).
– “Barbaroja” –AKIRA KUROSAWA (véase supra “ángel ebrio, El”).
– “Ciudadela, La” –KING VIDOR (Texas-EE.UU., 1896-1982).
– “Decálogo II” –KRZYSZTOF KIESLOWSKI (Varsovia, 1941-1996).
– “Doctor Akagi” –SHOHEI INMAMURA (Tokio, 1926).
– “Doctor Arrowsmith, El” –John Ford (Maine-EE. UU., 1895-1973)
– “Duelo silencioso” –AKIRA KUROSAWA (véase supra “ángel ebrio, El”).
– “Huevo de la serpiente, El” –INGMAR BERGMAN (Uppsala, 1918).
– “Inquietud” – MANOEL DE OLIVEIRA (Oporto, 1908)
– “Ladrón de cadáveres, El” –ROBERT WISE (Indiana-EE.UU., 1914-2005).
– “Muerte en Venecia” –LUCHINO VISCONTI (Milán, 1906-1976).
– “No serás un extraño” –STANLEY KRAMER (Nueva York, 1913-2001).
– “Ojos sin Rostro, Los” –GEORGES FRANJU (Gougeres-francia, 1912-1987).
– “Orgullosos, Los” –YVES ALLEGRET (Asnieres-Francia, 1907-1987).
– “Relámpago sobre el agua” –WIM WENDERS (Düsseldorf, 1945), y
– “Tiempo de Amor” –JULIO DIAMANTE (Cádiz, 1930).
– “Vivir” –AKIRA KUROSAWA (véase supra “ángel ebrio, El”).
A més la obra es complementa amb una extensa bibliografia de les matèries tractades (p. 215) que us servirà per aprofundir als que hagueu quedat atrapats en el tema. Ressenyem aquí alguna de les obres de bioètica:
–Fariña, J.J. Michael y Gutiérrez, C.: “Ética y Cine”. Buenos Aires. Ed. Eudeba. 1.ª ed., 2000
–Mendizábal, I.: “Deliberaciones poéticas. Cine y Ética narrativa”. Univ. País Vasco, 2004.
–Lastra, A. (ed): “la filosofía y el Cine”. Madrid. Ed. Verbum, 2002.
–Neil Hurley: “Cine, el nuevo humanismo”. Buenos Aires-Ed. Búsqueda, 1974.
–Rivera, J.A. “Lo que Sócrates diría a Woody Allen”. Madrid-Espasa, 2003.
–Alvadalejo, J. J.: “Educar en valores a través del cine”. Murcia-De jáudenes, 1997.
–De la Torre, S.: “Cine formativo: una estrategia innovadora en la enseñanza”. Barcelona-Octaedro, 1996.
–Martínez Salanova,.: “La ensseñanza de los valores, la ética y la conducta desde el cine”. Barcelona-Praxis,1999.
–Prats, L. L.: “Cine para educar. Guía de más de 200 películas con valores”. Barcelona-Ed. Belacqua, 2005.
–Jiménez Pulido, J.: “El cine como medio educativo”. Madrid- Ed. El Laberinto, 1999.
–Viscidi Fiorenzo: “Cinema e libertà: il cinema nella dimenzione umana”. (s.i) Cappelli ed., 1969.
–Bongidanni, Marco: “Cinema, caso di concienza “. Turín, 1962.
–Muñoz García, J. J.: “Cine y misterio humano”. Madrid, 2003.
–Cabrera, Julio: “Cine, cien años de la filosofía; una introducción a la filosofía a través del análisis de las películas”. Barcelona-Ed.Gedisa, 1999.
–Quintana Ángel: “La ética del cineasta ante la evidencia de los tiempos”, y “fabulas de lo visible. El cine como creador de realidades”. Barcelona, 2003.
Per finalitzar, heu vist pel•lícules de temàtica mèdica que voleu comentar o ressenyar? Feu els comentaris i entre tots creem la llista més exhaustiva!!! Ja teniu deures per fer mentre esteu tombats a la platja o a la muntanya.







